Планетата Макемаке няма атмосфера | IT.dir.bg

ESO

Планетата Макемаке няма атмосфера

Ледената планета-джудже Макемаке, която се намира в покрайнините на Слънчевата система, изглежда е лишена от атмосфера, сочат резултатите от изследване на астрономи, цитирани от Франс прес и Би Би Си.

Характеристиките на тази планета-джудже подсказваха тъкмо обратното. Макемаке бе открита през 2005 г. и бе призната за планета-джудже през 2008 г. от Международния астрономически съюз. След Ерис и Плутон, става въпрос за третия най-голям обект отвъд Нептун.

Макемаке орбитира на 7,8 милиарда км от Слънцето. Досега размерите й и съставът на повърхността й я правеха подходящ кандидат да има атмосфера, сходна с тази на Плутон. Наблюдения на международен екип от астрономи под ръководството на Хосе Луис Ортис от Института по астрофизика в Гранада, Испания, обаче показаха, че Макемаке няма атмосфера.

Астрономите са използвали телескопи в Чили и Бразилия. Рядкото минаване на Макемаке пред далечна звезда допринесло да се събере нова информация за размерите и формата на планетата-джудже. Екипът прибегнал до същата технология, която преди година му позволила да изследва по-далечната планета-джудже Ерис.

Плутон, Ерис и Макемаке са сред ледените тела, които орбитират далеч от Слънцето, заяви Ортис. Астрономите наблюдавали как Макемаке блокирала светлината от звездата Nomad 1181-0235723 за около минута. Знаеше се, че размерите на планетата-джудже са две трети от тези на Плутон, но екипът сега установи, че тя не е с напълно сферична форма - диаметърът й е около 1430 км в една посока и 1500 км в друга.

Екипът смята, че плътността на Макемаке е 1,7 грама на куб.см, т.е. сходна е с тази на Плутон, но е по-малко от една трета от тази на Земята. Най-важните заключения обаче са свързани с атмосферата на планетата-джудже. "Тъй като Макемаке минава пред звездата и блокира светлината й, Nomad 1181-0235723 много бързо изчезва и след това отново се появява, вместо светлината й бавно да помръква и след това отново да става по-ярка, поясни Ортис. Това означава, че малката планета-джудже няма значима атмосфера."

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър", предаде БТА.

9 278 ESO

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър", предаде БТА.