Какво знаем за V-бомбардировачите? | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за V-бомбардировачите? 15

Какво знаем за V-бомбардировачите?

През 50-те и 60-те години на миналия век се раждат 3 самолета, останали в историята като последните британски стратегически бомбардировачи. Какво знаем за тях?

17 748
Трите бомбардировача, предназначени да нанасят ядрен удар - Vickers Valiant, Avro Vulcan и Handley Page Victor са последните самолети от този вид, произведени от умиращата островна империя. От части те дори спомагат за по-бързата гибел, на страдащата от паричен недостиг Великобритания.

Втората световна война е изтощила британската хазна, а страната е натрупала доста дългове. С течение на времето става ясно, че островната държава ще спре да играе ролята на световен хегемон.

Първият признак за това идва още през 1945 г., когато САЩ отказва да споделя ядрени тайни с Великобритания. Британските учени са помогнали за разработката на атомната бомба, но Америка няма интерес от нарушаването на ядрения монопол и сама преследва ролята си на водеща суперсила.

Така Великобритания започва да разработва своя атомна, а в последствие и водородна бомба. Те довеждат до необходимостта от създаване и на мощен самолет, способен да транспортира ядрения заряд.

Първоначално за това служел приетия на въоръжение през 1945 г. Avro Lincoln, който по същество бил модернизиран вариант на Lancaster. Витловият самолет обаче бил бавен и лесно можело да бъде свален от съветските ПВО системи.

Така в началото на 50-те години британците решили да създадат 3 различни самолета с една обща цел - да могат да доставят надеждно ядрени бомби над целите си в СССР.

Така се родили Vickers Valiant, Avro Vulcan и Handley Page Victor. Всички те трябвало да могат да летят на голяма височина, за да останат недосегаеми - това било основното изискване на проекта.

Първи дебютира Vickers Valiant. Това става през 1951 г., като това е и най-бюджетния самолет от триото. От него били произведени 107 бройки. Самолета можел да лети на 16 000 метра надморска височина, а максималната му скорост била около 900 км/ч. В последствие обаче се оказало, че в дизайна и използваните материали за самолета е имало някои дефекти, водещи до прекалено бързото износване и уморяване на конструкцията. Така той станал и първият пенсиониран самолет от триото - последният полет бил извършен през 1965 г.

Вижте как изглежда Vickers Valiant >> >> >>



Втори се появил технологичният Avro Vulcan. Той се оказал най-успешен от V-бомбардировачите, като се пенсионирал чак през 1982 г. Той бил с делта-образни крила, сложна авионика и дори имал понижен радарен силует. Самолетът можел да лети на 17 000 метра надморска височина, а максималната му скорост била около 1000 км/ч. От Avro Vulcan били построени 136 бройки.

Вижте как изглежда Avro Vulcan >> >> >>


Handley Page Victor
бил последният от триото. Той бил най-големият и тежък самолет от V-бомбардировачите. Максималната скорост била точно 1000 км/ч, като тя можела да се развие на височина от 15 000 метра, като таванът на полета бил 17 000 м. От самолета били произведени 86 бройки, който от началото на 70-те били превърнати в самолетни цистерни.

Вижте как изглежда Handley Page Victor >> >> >>



Къде била грешката на британците?


Създаването на три самолета за една и съща цел било доста скъпо начинание. Похарчени били милиарди, като понякога се оказвало, че самолетите страдат от конструктивни грешки. Най-големия проблем настъпил през 1957 година - в самото начало от приемане на служба на самолетите. Оказало се, че СССР разполага с ракета, способна да свали високолетящите бомбардировачи. За да могат да продължат да употребяват самолетите, британците се принудили да летят с тях на ниски височини - нещо, което излизало много по-скъпо и изхабявало много по-бързо ресурсите на самолета.

Така V-бомбардировачите станали не просто последните големи самолети на финансово затруднената империя, но и спомогнали за нейния край.
Какво знаем за V-бомбардировачите? 15

Какво знаем за V-бомбардировачите?

През 50-те и 60-те години на миналия век се раждат 3 самолета, останали в историята като последните британски стратегически бомбардировачи. Какво знаем за тях?

17 748
Трите бомбардировача, предназначени да нанасят ядрен удар - Vickers Valiant, Avro Vulcan и Handley Page Victor са последните самолети от този вид, произведени от умиращата островна империя. От части те дори спомагат за по-бързата гибел, на страдащата от паричен недостиг Великобритания.

Втората световна война е изтощила британската хазна, а страната е натрупала доста дългове. С течение на времето става ясно, че островната държава ще спре да играе ролята на световен хегемон.

Първият признак за това идва още през 1945 г., когато САЩ отказва да споделя ядрени тайни с Великобритания. Британските учени са помогнали за разработката на атомната бомба, но Америка няма интерес от нарушаването на ядрения монопол и сама преследва ролята си на водеща суперсила.

Така Великобритания започва да разработва своя атомна, а в последствие и водородна бомба. Те довеждат до необходимостта от създаване и на мощен самолет, способен да транспортира ядрения заряд.

Първоначално за това служел приетия на въоръжение през 1945 г. Avro Lincoln, който по същество бил модернизиран вариант на Lancaster. Витловият самолет обаче бил бавен и лесно можело да бъде свален от съветските ПВО системи.

Така в началото на 50-те години британците решили да създадат 3 различни самолета с една обща цел - да могат да доставят надеждно ядрени бомби над целите си в СССР.

Така се родили Vickers Valiant, Avro Vulcan и Handley Page Victor. Всички те трябвало да могат да летят на голяма височина, за да останат недосегаеми - това било основното изискване на проекта.

Първи дебютира Vickers Valiant. Това става през 1951 г., като това е и най-бюджетния самолет от триото. От него били произведени 107 бройки. Самолета можел да лети на 16 000 метра надморска височина, а максималната му скорост била около 900 км/ч. В последствие обаче се оказало, че в дизайна и използваните материали за самолета е имало някои дефекти, водещи до прекалено бързото износване и уморяване на конструкцията. Така той станал и първият пенсиониран самолет от триото - последният полет бил извършен през 1965 г.

Вижте как изглежда Vickers Valiant >> >> >>



Втори се появил технологичният Avro Vulcan. Той се оказал най-успешен от V-бомбардировачите, като се пенсионирал чак през 1982 г. Той бил с делта-образни крила, сложна авионика и дори имал понижен радарен силует. Самолетът можел да лети на 17 000 метра надморска височина, а максималната му скорост била около 1000 км/ч. От Avro Vulcan били построени 136 бройки.

Вижте как изглежда Avro Vulcan >> >> >>


Handley Page Victor
бил последният от триото. Той бил най-големият и тежък самолет от V-бомбардировачите. Максималната скорост била точно 1000 км/ч, като тя можела да се развие на височина от 15 000 метра, като таванът на полета бил 17 000 м. От самолета били произведени 86 бройки, който от началото на 70-те били превърнати в самолетни цистерни.

Вижте как изглежда Handley Page Victor >> >> >>



Къде била грешката на британците?


Създаването на три самолета за една и съща цел било доста скъпо начинание. Похарчени били милиарди, като понякога се оказвало, че самолетите страдат от конструктивни грешки. Най-големия проблем настъпил през 1957 година - в самото начало от приемане на служба на самолетите. Оказало се, че СССР разполага с ракета, способна да свали високолетящите бомбардировачи. За да могат да продължат да употребяват самолетите, британците се принудили да летят с тях на ниски височини - нещо, което излизало много по-скъпо и изхабявало много по-бързо ресурсите на самолета.

Така V-бомбардировачите станали не просто последните големи самолети на финансово затруднената империя, но и спомогнали за нейния край.