Кой спечели Нобеловата награда за физика? | IT.dir.bg

БТА

Кой спечели Нобеловата награда за физика?

Нобеловата награда за физика бе спечелена от учени, допринесли за наблюдението на гравитационни вълни.

Германецът Райнер Вайс и американците Бари Бериш и Кип Торн спечелиха Нобелова награда за физика за решаващ принос към откритие, разтърсило света - наблюдението на гравитационни вълни, предречени от Алберт Айнщайн преди 100 години, съобщи сайтът Nobelprize.org.

Райнер Вайс получава половината награда, а Бари Бериш и Кип Торн си поделят другата половина.

"Това е нещо напълно ново и различно, откриващо невиждани светове. Изобилие от открития очакват тези, които успеят да уловят вълните и да интерпретират посланието им", заяви Йоран Хансен, генерален секретар на Кралската шведска академия на науките, обявявайки лауреатите.

Снимка

Гравитационните вълни са ключов извод от Обща теория на относителността на Айнщайн.

Става дума за концентрично разпръсващи се „гънки“, които свиват и разтягат самата тъкан на пространство-времето. Те са предизвикани от ускорителни движения на огромни маси, но обикновено са недоловимо слаби.

Измерваеми гравитационни вълни биха могли да се „разбягват“ от извънредно мощни катаклизми във Вселената, например експлозии и сблъсквания на звезди и на черни дупки.

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г.

Първата Нобелова награда за физика е на немския физик Вилхелм Рьонтген за откриването на нов вид лъчи, наречени на негово име. Досега само две жени са ставали лауреати в тази категория - през 1903 година Мария Кюри и Мария Гьоперт Майер през 1963 година. Миналата година наградата спечелиха Американците Дейвид Дж. Таулес, Ф. Дънкан М. Холдейн, и Джей Майкъл Костерлиц за разкриване на тайните на екзотична материя.

Сред по-известните Нобелови лауреати за физика са Анри Бекерел, Пиер и Мария Кюри /1903/, Макс Планк /1918/, Алберт Айнщайн /1921/, Нилс Бор /1922/, Лев Ландау /1962/, Пьотър Капица /1978/, Питър Хигс /2013 г./.

47 732 БТА