Създават алтернатива на GPS за корабите | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Създават алтернатива на GPS за корабите

Създават алтернатива на GPS за корабите

Рисковете от кибератаки подтикнаха водещи държави в света да се насочат към алтернативна навигационна система на мястото на GPS в корабоплаването.

4 209
„Новата” технология всъщност е доста стара – тя датира от времето на Втората световна война, а по нейната осъвременена версия вече работят САЩ, Южна Корея и Великобритания, предава Ройтерс, цитирана от technews.bg.

В момента корабите по света използват за навигация системата за глобално позициониране GPS. Но тъй като при корабите, за разлика от самолетите, липсва дублираща система, сривовете в работата на GPS водят до сблъсъци на кораби, засядане, отклоняване от курса и други инциденти.

Системата за електронна навигация на корабите може да бъде хакната, вкл. отдалечено, или блокирана със специални устройства. И тъй като 90% от товарите се транспортират по морски пътища, корабите стават все повече, което допълнително увеличава риска от сблъсъци, особено по натоварените търговски маршрути.

Изход от създалата се ситуация Южна Корея вижда в разработката на алтернативна система от типа eLoran, базирана на импулсно-фазовата навигационна система Loran (Long Range Navigation), която се използваше от САЩ по време на Втората световна война. Модифицираният вариант eLoran добавя цифрова обработка на сигналите.

За разлика от GPS, която предава сигнал от спътници, намиращи се на разстояние 20 000 км от кораба, eLoran ще излъчва от кули. Обикновена Loran кула може да определя местоположението на корабите в радиус от 2400 км, а сигналът на съвременната eLoran ще бъде 1,3 млн. пъти по-мощен от GPS сигнала. Той също може да бъде заглушен, но за целта ще са необходими мощен предавател, огромна антена и много енергия, което прави лесно проследими атакуващите.

Още през 2019 г. правителството на Южна Корея ще одобри три площадки за тестове на eLoran, като по-късно ще добави още няколко. За изпитанията е необходима площ от поне 132 кв. м, а височината на кулата може да варира от 122 м до 137 м., което предизвика съпротива от жителите на местен остров, където ще бъде една от площадките.

Проектът се развива активно, тъй като южнокорейските кораби все по-често се връщат преждевременно в пристанищата, поради пропадане на GPS сигнала. Отговорността за това се прехвърля на Северна Корея, за която се предполага, че заглушава сигналите от GSP.

Същевременно, американски депутати одобриха законопроект, който предвижда създаване на eLoran. За да се превърне в закон, документът трябва да бъде одобрен от Сената. Твърди се, че президентът Доналд Тръмп няма възражения за подготвяния закон.

Великобритания и Ирландия тестваха система от типа eLoran, но поради липса на подкрепа от други европейски държави за разполагането на кули, прекратиха проекта. Франция, Дания, Норвегия и Германия решиха да извадят от експлоатация или да демонтират своите стари навигационни системи. Единствената останала кула продължава да работи в северната част на Великобритания.

Междувременно, британско-американската компания Taviga се опитва да създаде комерсиална система eLoran. Проектът се нуждае от една кула за синхронизация, разположена на основната територия на Обединеното кралство, както и от одобрение от правителството за използване на технологията.
Създават алтернатива на GPS за корабите

Създават алтернатива на GPS за корабите

Рисковете от кибератаки подтикнаха водещи държави в света да се насочат към алтернативна навигационна система на мястото на GPS в корабоплаването.

4 209
„Новата” технология всъщност е доста стара – тя датира от времето на Втората световна война, а по нейната осъвременена версия вече работят САЩ, Южна Корея и Великобритания, предава Ройтерс, цитирана от technews.bg.

В момента корабите по света използват за навигация системата за глобално позициониране GPS. Но тъй като при корабите, за разлика от самолетите, липсва дублираща система, сривовете в работата на GPS водят до сблъсъци на кораби, засядане, отклоняване от курса и други инциденти.

Системата за електронна навигация на корабите може да бъде хакната, вкл. отдалечено, или блокирана със специални устройства. И тъй като 90% от товарите се транспортират по морски пътища, корабите стават все повече, което допълнително увеличава риска от сблъсъци, особено по натоварените търговски маршрути.

Изход от създалата се ситуация Южна Корея вижда в разработката на алтернативна система от типа eLoran, базирана на импулсно-фазовата навигационна система Loran (Long Range Navigation), която се използваше от САЩ по време на Втората световна война. Модифицираният вариант eLoran добавя цифрова обработка на сигналите.

За разлика от GPS, която предава сигнал от спътници, намиращи се на разстояние 20 000 км от кораба, eLoran ще излъчва от кули. Обикновена Loran кула може да определя местоположението на корабите в радиус от 2400 км, а сигналът на съвременната eLoran ще бъде 1,3 млн. пъти по-мощен от GPS сигнала. Той също може да бъде заглушен, но за целта ще са необходими мощен предавател, огромна антена и много енергия, което прави лесно проследими атакуващите.

Още през 2019 г. правителството на Южна Корея ще одобри три площадки за тестове на eLoran, като по-късно ще добави още няколко. За изпитанията е необходима площ от поне 132 кв. м, а височината на кулата може да варира от 122 м до 137 м., което предизвика съпротива от жителите на местен остров, където ще бъде една от площадките.

Проектът се развива активно, тъй като южнокорейските кораби все по-често се връщат преждевременно в пристанищата, поради пропадане на GPS сигнала. Отговорността за това се прехвърля на Северна Корея, за която се предполага, че заглушава сигналите от GSP.

Същевременно, американски депутати одобриха законопроект, който предвижда създаване на eLoran. За да се превърне в закон, документът трябва да бъде одобрен от Сената. Твърди се, че президентът Доналд Тръмп няма възражения за подготвяния закон.

Великобритания и Ирландия тестваха система от типа eLoran, но поради липса на подкрепа от други европейски държави за разполагането на кули, прекратиха проекта. Франция, Дания, Норвегия и Германия решиха да извадят от експлоатация или да демонтират своите стари навигационни системи. Единствената останала кула продължава да работи в северната част на Великобритания.

Междувременно, британско-американската компания Taviga се опитва да създаде комерсиална система eLoran. Проектът се нуждае от една кула за синхронизация, разположена на основната територия на Обединеното кралство, както и от одобрение от правителството за използване на технологията.