Гъбички могат да оцелеят на Марс | IT.dir.bg

ESA/ MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/ IAA/ RSSD/ INTA/ UPM/ DASP/ IDA

Гъбички могат да оцелеят на Марс

Ново изследване твърди, че някои издръжливи земни организми може да са в състояние да оцелеят на Марс.

Организми от Земята могат да оцелеят на Марс >> >> >>

Два вида гъбички от Антарктика са оцелели 18-месеца при подобни на марсианските условия на борда на Международната космическа станция (МКС), се посочва в проучването, публикувано в журнала Astrobiology и цитирано от Space и Фокус.

Изследователите са провели опити с два вида микроскопични гъбички - Cryomyces antarcticus и C. minteri, взети от Сухите долини Макмърдо.

Гъбичките са “криптоендолитни”, т.е. живеят в скални кухини.

Микроорганизмите са били поставени в експериментална платформа, разработена от Европейската космическа агенция (ЕКА) и наречена EXPOSE-E.

По време на космическа разходка астронавти са монтирали платформата от външната страна на орбиталната станция.

Учени: Не заразявайте Марс със земни микроби >> >> >>

В продължение на 18 месеца половината от антарктическите гъбички са били изложени на симулирани марсиански условия - атмосфера, състояща се от 95 процента въглероден двуокис, налягане 1000 паскала (приблизително 1% от земното налягане на морското равнище) и високи нива на ултравиолетово лъчение.

Другата половина от гъбичките са изпълнявали ролята на контролна група.

Над 60 на сто от клетките на изследваните организми са останали невредими след престоя при “марсиански” условия или по-скоро стабилността на на клетъчната им ДНК е останала висока, посочва Роса де ла Торре от Националния институт по въздухоплавателни и космически технологии в Испания.

10 процента от гъбичките дори са се размножили и са образували колонии след престоя си при марсиански условия.

Опитът е част от по-голям проект на борда на МКС, насочен към изследване на различни колонии от скални организми при дългосрочно пребиваване в Космоса.

Резултатите помагат да се установи способността за оцеляване и устойчивостта на микроорганизми и биологични показатели на повърхността на Марс - информация, която е ключова и има значение за бъдещи експерименти, свързани с търсенето на живот на Червената планета”, изтъква Роса де ла Торре.

Учените знаят за живота на Марс още от преди 40 години >> >> >>

13 334 ESA/ MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/ IAA/ RSSD/ INTA/ UPM/ DASP/ IDA

Организми от Земята могат да оцелеят на Марс >> >> >>

Гъбичките са “криптоендолитни”, т.е. живеят в скални кухини.

Учени: Не заразявайте Марс със земни микроби >> >> >>

Другата половина от гъбичките са изпълнявали ролята на контролна група.

Учените знаят за живота на Марс още от преди 40 години >> >> >>