Регистрираха сливане на два пулсара | IT.dir.bg

Регистрираха сливане на два пулсара

Учени за пръв път регистрираха гравитационни вълни от сливане на две неутронни звезди (пулсари).

Учени за пръв път наблюдаваха сливане на две неутронни звезди - истински фойерверки, чието проследяване започнало с откриване на гравитационни вълни, съобщиха световните информационни агенции, цитирани от БТА.

"Впечатляващото е, че наблюдавахме целия процес - видяхме доближаването на неутронните звезди една до друга, все по-бързото им въртене една около друга, сливането им и изхвърлянето на материя", поясни Беноа Мурс от Френския център за космически изследвания.

Вижте как са се слели двата пулсара >> >> >>

Това наблюдение предоставя отговори на редица научни загадки. Учените вече не само знаят повече за сливането между неутронни звезди - феномен, който досега не бе наблюдаван, но и намериха отговор на въпроса откъде произлиза златото на Земята.

На 17 август в разстояние на 100 секунди гравитационни вълни бяха уловени от американския детектор Advanced LIGO в Луизиана и европейския Advanced Virgo. Зад този сигнал, различаващ се от наблюдаваните до този момент, бяха две неутронни звезди. Те бяха на път да се слеят. През следващите дни пристигнаха други "послания" от космоса - гама излъчване, рентгенови лъчи, ултравиолетово и инфрачервено излъчване.

"За пръв път наблюдавахме гравитационни вълни - предсказани от Айнщайн смущения в пространство-времето, и светлина от едно и също космическо събитие", отбеляза Мурс.

Неутронните звезди са най-плътните обекти в космоса - масата им е 1,1-1,6 пъти по-голяма от слънчевата. В случая става въпрос за неутронни звезди в съзвездието Хидра, което се намира на разстояние 130 милиона светлинни години.

"Температурите на неутронни звезди са изключително високи - над 1 милион градуса Целзий. Тези звезди са също с изключително силно магнитно поле", отбеляза експертът Патрик Сътън от университета в Кардиф.

Въз основа на наблюденията си учените открили нов начин за измерване на скоростта, с която се разширява Вселената.

Наблюденията донесли също отговор на въпроса за произхода на тежките елементи, като олово, злато и платина, във Вселената. Оказва се, че неутронните звезди са своеобразни фабрики за производство на тежки елементи поради изобилието си от неутрони. Над 1200 учени извършват изследвания с помощта на детекторите Advanced LIGO и Advanced Virgo, а над 70 обсерватории на Земята и в космоса са проследили въпросното сливане.

Резултатите от изследването са публикувани във Physical Review Letters.
Регистрираха сливане на два пулсара

Вижте как са се слели двата пулсара >> >> >>

Резултатите от изследването са публикувани във Physical Review Letters.