Това е последният съветски бомбардировач | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Това е последният съветски бомбардировач 23

Това е последният съветски бомбардировач

Ту-160 е последният съветски бомбардировач, чиято служба във ВВС започва едва 4 години преди разпада на СССР. Какво знаем за този огромен самолет?

111 898
Макар да няма невидимите способности на американския B-2, Ту-160 също успява да постави някои рекорди. Бомбардировачът е най-големият и най-мощен сръхзвуков самолет и самолет с изменяема геометрия на крилото в историята на военната авиация.

Вижте как изглежда Ту-160 >> >> >>




Заради своя бял цвят и обли линии, пилотите на Ту-160 започват да наричат самолета "Белия лебед", което се превръща и в официалния му прякор в руската армия. Кодовото име на бомбардировача в НАТО обаче е различно - Blackjack.

В края на 60-те години в Съветския съюз разбират, че американците работят по нов мощен бомбардировач с променяема геометрия на крилата. По това време съветската стратегическа авиация няма свръхзвуков самолет, защото ракетното лоби е твърде силно.

В крайна сметка обаче се решава да се създаде отговор на B-1А, който още не се е появил на въоръжение в САЩ. Започва тромав конкурс, като са представени множество дизайни. Най-добрият от тях е на ОКБ Мясищева - М-18. Заради своята форма М-18 имал и потенциала да получи стелт модернизация, но по това време технологията за невидимост е напълно пренебрегната в СССР, въпреки наличната литература и ресурси.

В крайна сметка е избран проектът на ОКБ Туполев, като най-реалистичен. Междувременно американците спират разработката на B-1, като тя е подновена от Рейгън в началото на 80-те. Руснаците не спират своя проект, но и не успяват да се възползват особено много от своето времево предимство. Въпреки това, накрая Ту-160 се оказва по-бърз, с по-голям обсег и с по-голяма товароподемност от B-1B.

Първият прототип на Ту-160 полита през 1981 година, а от Туполев използват много от натрупаното знание от "съветския Конкорд" - пътническия Ту-144.

Създаденият от Туполев самолет се оказва огромен. При максимално разперени крила, размахът им е от 55.7 метра, а когато са сгънати, размахът е от 35 метра. Самолетът е дълъг 54 метра, а височината му е 13 м. Теглото на празно е 111 000 килограма, но когато е натоварен с въоръжение и гориво, самолетът тежи 267 600 килограма.

Ту-160 може да носи цели 40 000 килограма въоръжение.

За да излети толкова тежък самолет са използвани 4 мощни реактивни двигателя "Кузнецов НК-32". Това е най-мощният и голям двигател монтиран някога на военен самолет. Модернизиран вариант на същия двигател ще се използва в бъдещия руски стелт бомбардировач - ПАК ДА.

Що се отнася до Ту-160, то максималната скорост е 2220 км/ч, а крайсерската му скорост е от 960 км/ч

Максималната дължина на полета варира според въоръжението и скоростта, но ако Ту-160 носи 6 крилати ракети Х-55 с ядрена глава с 200 килотона и се движи със скорост около 800 км/ч, то могат да бъдат изминати 12 000 километра без допълнително зареждане във въздуха.

На 10 юни 2010 година, два Ту-160 поставят рекорд, прекарвайки 23 часа във въздуха и изминавайки 18 000 километра.

Друго постижение е реализирано 4 години по-рано, когато самолетът успява незабелязано да проникне в американското въздушно пространство над Аляска, въпреки че Ту-160 няма стелт възможности.

Максималната височина на полета е 16 000 метра, но полетите в повечето случаи се извършват на 12 000 метра над земята.

Макар да влиза на въоръжение през 1987 година, самолетът прави първият си боен полет чак през 2015 година, когато изстрелва крилати ракети 3M-54 Калибр от акваторията на Средиземно море по цели в Сирия.

От 2007 година до сега Русия постоянно държи въоръжени самолети Ту-160 във въздуха си - тези полети са били прекратени в края на 1991 г.

Русия рестартира и производството на Ту-160, като още догодина ще е готов първият нов самолет, който ще е със силно модернизирана авионика и кабина.

Съдбата на Ту-160 обаче не винаги е била така бляскава. След разпада на СССР, Русия приземява всичките бройки от самолета, защото те консумират твърде много гориво. В духа на 90-те много от тях са оставени на произвола и започват да ръждясват.

Украйна също се сдобива с 19 бройки от Ту-160. Те обаче не политат повече, а в края на 90-те повечето от тях са нарязани на скрап, като част от сделка със САЩ. През 1999 година Русия успява да споразумее с Украйна и да изкупи останалите 8 броя от Ту-160 на цена от 275 милиона долара, като тези пари всъщност са опростени от външния дълг на Украйна.

Експлоатацията на Ту-160 и особено на модернизирания Ту-160М2 най-вероятно ще се осъществява през целия 21 век, защото самолетът има твърде незаменима роля за руските ВВС.


Вижте кои са най-мощните оръжия на САЩ >> >> >>

Вижте кои са най-мощните оръжия на Русия >> >> >>

Това е последният съветски бомбардировач 23

Това е последният съветски бомбардировач

Ту-160 е последният съветски бомбардировач, чиято служба във ВВС започва едва 4 години преди разпада на СССР. Какво знаем за този огромен самолет?

111 898
Макар да няма невидимите способности на американския B-2, Ту-160 също успява да постави някои рекорди. Бомбардировачът е най-големият и най-мощен сръхзвуков самолет и самолет с изменяема геометрия на крилото в историята на военната авиация.

Вижте как изглежда Ту-160 >> >> >>




Заради своя бял цвят и обли линии, пилотите на Ту-160 започват да наричат самолета "Белия лебед", което се превръща и в официалния му прякор в руската армия. Кодовото име на бомбардировача в НАТО обаче е различно - Blackjack.

В края на 60-те години в Съветския съюз разбират, че американците работят по нов мощен бомбардировач с променяема геометрия на крилата. По това време съветската стратегическа авиация няма свръхзвуков самолет, защото ракетното лоби е твърде силно.

В крайна сметка обаче се решава да се създаде отговор на B-1А, който още не се е появил на въоръжение в САЩ. Започва тромав конкурс, като са представени множество дизайни. Най-добрият от тях е на ОКБ Мясищева - М-18. Заради своята форма М-18 имал и потенциала да получи стелт модернизация, но по това време технологията за невидимост е напълно пренебрегната в СССР, въпреки наличната литература и ресурси.

В крайна сметка е избран проектът на ОКБ Туполев, като най-реалистичен. Междувременно американците спират разработката на B-1, като тя е подновена от Рейгън в началото на 80-те. Руснаците не спират своя проект, но и не успяват да се възползват особено много от своето времево предимство. Въпреки това, накрая Ту-160 се оказва по-бърз, с по-голям обсег и с по-голяма товароподемност от B-1B.

Първият прототип на Ту-160 полита през 1981 година, а от Туполев използват много от натрупаното знание от "съветския Конкорд" - пътническия Ту-144.

Създаденият от Туполев самолет се оказва огромен. При максимално разперени крила, размахът им е от 55.7 метра, а когато са сгънати, размахът е от 35 метра. Самолетът е дълъг 54 метра, а височината му е 13 м. Теглото на празно е 111 000 килограма, но когато е натоварен с въоръжение и гориво, самолетът тежи 267 600 килограма.

Ту-160 може да носи цели 40 000 килограма въоръжение.

За да излети толкова тежък самолет са използвани 4 мощни реактивни двигателя "Кузнецов НК-32". Това е най-мощният и голям двигател монтиран някога на военен самолет. Модернизиран вариант на същия двигател ще се използва в бъдещия руски стелт бомбардировач - ПАК ДА.

Що се отнася до Ту-160, то максималната скорост е 2220 км/ч, а крайсерската му скорост е от 960 км/ч

Максималната дължина на полета варира според въоръжението и скоростта, но ако Ту-160 носи 6 крилати ракети Х-55 с ядрена глава с 200 килотона и се движи със скорост около 800 км/ч, то могат да бъдат изминати 12 000 километра без допълнително зареждане във въздуха.

На 10 юни 2010 година, два Ту-160 поставят рекорд, прекарвайки 23 часа във въздуха и изминавайки 18 000 километра.

Друго постижение е реализирано 4 години по-рано, когато самолетът успява незабелязано да проникне в американското въздушно пространство над Аляска, въпреки че Ту-160 няма стелт възможности.

Максималната височина на полета е 16 000 метра, но полетите в повечето случаи се извършват на 12 000 метра над земята.

Макар да влиза на въоръжение през 1987 година, самолетът прави първият си боен полет чак през 2015 година, когато изстрелва крилати ракети 3M-54 Калибр от акваторията на Средиземно море по цели в Сирия.

От 2007 година до сега Русия постоянно държи въоръжени самолети Ту-160 във въздуха си - тези полети са били прекратени в края на 1991 г.

Русия рестартира и производството на Ту-160, като още догодина ще е готов първият нов самолет, който ще е със силно модернизирана авионика и кабина.

Съдбата на Ту-160 обаче не винаги е била така бляскава. След разпада на СССР, Русия приземява всичките бройки от самолета, защото те консумират твърде много гориво. В духа на 90-те много от тях са оставени на произвола и започват да ръждясват.

Украйна също се сдобива с 19 бройки от Ту-160. Те обаче не политат повече, а в края на 90-те повечето от тях са нарязани на скрап, като част от сделка със САЩ. През 1999 година Русия успява да споразумее с Украйна и да изкупи останалите 8 броя от Ту-160 на цена от 275 милиона долара, като тези пари всъщност са опростени от външния дълг на Украйна.

Експлоатацията на Ту-160 и особено на модернизирания Ту-160М2 най-вероятно ще се осъществява през целия 21 век, защото самолетът има твърде незаменима роля за руските ВВС.


Вижте кои са най-мощните оръжия на САЩ >> >> >>

Вижте кои са най-мощните оръжия на Русия >> >> >>