Кои са успешните примери за дигитално образование у нас | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Кои са успешните примери за дигитално образование у нас 4
Снимка: iStock by Getty Images

Кои са успешните примери за дигитално образование у нас

Проект на А1 и „Заедно в час“ цели да вдъхнови училищата да направят учебния процес по-интерактивен и иновативен

| Редактор: Стоян Гогов 0 6623

Днес животът ни повече от всякога е свързан с компютрите. Мнозина от нас ги използват за работа, но истината е, че още от малки ние сме свикнали да ги ползваме и за забавление. Лаптопът, настолният компютър, таблетът и дори смартфонът са прозорец към информация и развлечение. Затова не е чудно, че през последните години дигитализацията обхваща и сферата на образованието. Например, пазарът на онлайн курсовете се очаква да достигне 1 трилион долара през 2027 година. Шансът да сте се записвали или да сте обмисляли записването си на онлайн обучителен курс е огромен. Уроците по интернет са не само по-достъпни, но и често са по-увлекателни. Те позволяват по-лесно да следваме стъпките и да придобием познанието, за което сме платили.

Логично, следващата стъпка е свързана и с дигитализацията на учебния процес. Мнозинството от учениците имат по-добра компютърна грамотност от своите родители, а преминаването от хартия към таблет или лаптоп изглежда логично. В перфектния случай децата ще могат да се възползват безплатно от технологиите, които правят онлайн курсовете толкова успешни.

Пандемията ускори процеса, хващайки малко неподготвени учители и родители. Трудностите, с които някои се сблъскаха, преминавайки към дистанционно обучение, са поправими. Ако към учебния процес и дигитализацията му се подходи отговорно, то на лице ще останат само позитивите - а те могат да са наистина много.

На първо място, учебният процес може да е много по-интерактивен и ангажиращ за учениците. Придобиването на нови знания може да се отдалечи от класическата форма на "зубрене", характерна за миналия век. Добър пример за това са популярните и от преди пандемията презентации. Основната им цел е да стимулират учащите сами да придобиват знания и в процеса да получават ниво на компютърна грамотност. Това обаче е само малък пример.

Съществуват предприемчиви училища в България, които са се справили по-добре от останалите в дигитализацията на образователния процес.

По-иновативните училища и мотивирани учители са успели да използват силата на дигиталните технологии, за да "геймифицират" учения материал и да покажат след това на учениците си ползите и приложенията от него в реалния живот.

Дигиталното образование подготвя следващото поколение иноватори

Снимка: iStock by Getty Images

Например, бихме били по-склонни да учим за косинуси и тригонометрия, ако знаем, че можем да използваме наученото, за да разположим по оптималния начин слънчеви панели на покрива на къщата или в двора си. А това би имало пряка полза за нас и околната среда.

Някои учители дори са използвали любимата на множество деца игра Minecraft, за да тестват познанията им върху учебния материал. Има и примери, при които дигиталният образователен процес е успял да формира здрава връзка между наученото и нещо преживяно от ученика, като по този начин знанието остава много по-трайно у него.

Като всяка една технология, дигитализацията на образователния процес е неутрална. Стига да се приложи правилно, тя може да помогне на учениците станат по-умни и с по-пълноценни и дълготрайни знания.

Точно това е причината, поради която положителният пример е толкова важен. Той има способността да вдъхнови и други училища да поемат в по-иновативна посока. Големият печеливш от това са нашите деца, от които зависи и бъдещето на България. А то може да е много по-предприемчиво, технологично и по-иновативно, отколкото очаквате.

Силата на добрия пример

В България съществуват множество училища и учители, които са избрали сами да задават посоката на дистанционното образование и да се възползват максимално от неговите възможности. За жалост рядко чуваме за добрите примери и постижения.

Конкурсът "Дигиталното училище на България", организиран от А1, съвместно с фондация "Заедно в час", цели да промени това. Инициативата, подкрепена от МОН, събира разнообразие от иновативни проекти, които са пример за успешното внедряване на дигиталните технологии в българското образование.

Конкурсът не само събира на едно място, но и награждава най-добрите проекти сред тях. Инициативата на А1 цели да отличи дигиталните училища на България, които пренасят успешно технологиите в класните стаи, правейки учебния процес по-лесен, по-забавен и по-ефективен.

Първият етап на конкурса "Дигитално училище на България" приключи, събирайки 124 проекта.

Децата се справят много по-добре с новите технологии

снимки: А1

Част от тях се фокусират върху дигитализирането на учебните предмети, като например уроците по "История и цивилизация", които използват приложение за виртуални разходки във времето.

Други кандидатури представят развитието на дигиталните умения на учениците чрез използването на онлайн образователни платформи като Wordpress, WordWall, LearningApps, Padlet, Google Forms и други.

"В създалата се ситуация учениците трябваше да преминат в дистанционна форма на обучение, което още повече засили нуждата от дигитализация на учебния процес. Това е един от най-ефективните начини да направим учебния материал интересен за днешното поколение ученици и да успеем да задържим тяхното внимание. Фондация "Заедно в час" подкрепя конкурса на А1 "Дигитално училище на България", за да насърчим заедно иновативните учебни заведения у нас", споделя д-р Нели Колева, ръководител на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час" и член на журито на конкурса.

Наблюдава се също ръст в употребата на различни технологични устройства в училищата, които да улеснят и направят по-интересен процеса на обучение. Част от участниците са оборудвали своите помещения с мултимедийни сетове, смарт устройства, дигитални учебници или помагала, което е още едно от условията за дигитализация на училищата.

Дори, когато учениците се върнат финално в класните стаи, усещането им трябва да е, че училището е нещо интересно и динамично, а не застинало в миналия век. За това може да помогнат и новите "умни дъски", които по същество са големи монитори със сензорни екрани.

В днешно време технологиите стават по-достъпни, а "Дигитално училище на България" доказва, че дигитализацията е вече част от учебния процес във всички училища. Близо половината - или 49, от подадените проекти идват от по-малки населени места, които не са областни градове.

Дигитализацията значително повишава интереса към природните науки

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Всъщност, дигитализацията има силата да изравни топ училищата в София с тези, разположени в по-малки градове и села.

"Щастливи сме да видим, че толкова много учебни заведения в страната се припознаха в нашата мисия за дигитално ограмотяване на българските деца. Получихме рекорден брой кандидатури от десетки населени места в цялата страна и в момента сме в процес на подбор на най-отличителните сред тях. Силно впечатлени сме от иновативните подходи на участниците в конкурса, който е поредното доказателство, че българските училища вече претърпяват своята положителна промяна в посока осъвременяване на учебния процес", коментира Илияна Захариева, директор "Корпоративни комуникации" на А1 България.

Победителите от конкурса на А1 и "Заедно в час" ще бъдат обявени в началото на 2022 година след оценяване от експертно жури с доказан опит в областта на образованието и дигиталните технологии.

На специална церемония ще бъдат отличени победителите във всяка от категориите "Дигитален урок", "Дигитален проект" и "Дигитална организация на преподаването", а също ще бъде връчена и отделна награда в специалната категория "Иновативна идея".

Победителите ще спечелят интерактивни дъски, с които училищата им ще могат да станат още по-иновативни. С умната дъска учебния процес се трансформира в интригуващо мултимедийно преживяване.

С тази дъска учителят може да разработи свои собствени динамични уроци и презентации, които да изпраща на учениците и колегите си. Учебният час става много по-жив и динамичен, а децата имат възможност да визуализират учебното съдържание и да го усвояват много по-правилно и трайно. Интерактивната дъска позволява много по-интересен модел на работа в класната стая и извън нея. Наградите целят да дадат още по-голям тласък на мултимедийно преподаване в класната стая.

"Децата трябва да научат, че технологиите са нещо повече от играчки или забавление. Училището е най-доброто място за това. Ако училището е в състояние да предаде тези умения, младите хора се научават как правилно и отговорно да използват интернет и дигиталните медии за своето бъдещо развитие. Благодаря на всички учители, които правят това възможно" , допълва д-р Нели Колева.

Сред членовете на журито, което ще класира проектите, са д-р Нели Колева от "Заедно в час", Ева Майдел - инициатор и член на сдружение "Образование България 2030" и координатор на Мрежата на младите евродепутати от Европейската народна партия (ЕНП), д-р Ваня Кастрева, началник на Регионалното управление на образованието (РУО), проф. д-р Галин Цоков, преподавател по управление на образованието в ПУ "Паисий Хилендарски" и водещият на предаването "Директно" по Bulgaria ON AIR Димитър Абрашев.

Кои са успешните примери за дигитално образование у нас 4

Кои са успешните примери за дигитално образование у нас

Проект на А1 и „Заедно в час“ цели да вдъхнови училищата да направят учебния процес по-интерактивен и иновативен

| Редактор : Стоян Гогов 0 6623 Снимка: iStock by Getty Images

Днес животът ни повече от всякога е свързан с компютрите. Мнозина от нас ги използват за работа, но истината е, че още от малки ние сме свикнали да ги ползваме и за забавление. Лаптопът, настолният компютър, таблетът и дори смартфонът са прозорец към информация и развлечение. Затова не е чудно, че през последните години дигитализацията обхваща и сферата на образованието. Например, пазарът на онлайн курсовете се очаква да достигне 1 трилион долара през 2027 година. Шансът да сте се записвали или да сте обмисляли записването си на онлайн обучителен курс е огромен. Уроците по интернет са не само по-достъпни, но и често са по-увлекателни. Те позволяват по-лесно да следваме стъпките и да придобием познанието, за което сме платили.

Логично, следващата стъпка е свързана и с дигитализацията на учебния процес. Мнозинството от учениците имат по-добра компютърна грамотност от своите родители, а преминаването от хартия към таблет или лаптоп изглежда логично. В перфектния случай децата ще могат да се възползват безплатно от технологиите, които правят онлайн курсовете толкова успешни.

Пандемията ускори процеса, хващайки малко неподготвени учители и родители. Трудностите, с които някои се сблъскаха, преминавайки към дистанционно обучение, са поправими. Ако към учебния процес и дигитализацията му се подходи отговорно, то на лице ще останат само позитивите - а те могат да са наистина много.

На първо място, учебният процес може да е много по-интерактивен и ангажиращ за учениците. Придобиването на нови знания може да се отдалечи от класическата форма на "зубрене", характерна за миналия век. Добър пример за това са популярните и от преди пандемията презентации. Основната им цел е да стимулират учащите сами да придобиват знания и в процеса да получават ниво на компютърна грамотност. Това обаче е само малък пример.

Съществуват предприемчиви училища в България, които са се справили по-добре от останалите в дигитализацията на образователния процес.

По-иновативните училища и мотивирани учители са успели да използват силата на дигиталните технологии, за да "геймифицират" учения материал и да покажат след това на учениците си ползите и приложенията от него в реалния живот.

Дигиталното образование подготвя следващото поколение иноватори

Снимка: iStock by Getty Images

Например, бихме били по-склонни да учим за косинуси и тригонометрия, ако знаем, че можем да използваме наученото, за да разположим по оптималния начин слънчеви панели на покрива на къщата или в двора си. А това би имало пряка полза за нас и околната среда.

Някои учители дори са използвали любимата на множество деца игра Minecraft, за да тестват познанията им върху учебния материал. Има и примери, при които дигиталният образователен процес е успял да формира здрава връзка между наученото и нещо преживяно от ученика, като по този начин знанието остава много по-трайно у него.

Като всяка една технология, дигитализацията на образователния процес е неутрална. Стига да се приложи правилно, тя може да помогне на учениците станат по-умни и с по-пълноценни и дълготрайни знания.

Точно това е причината, поради която положителният пример е толкова важен. Той има способността да вдъхнови и други училища да поемат в по-иновативна посока. Големият печеливш от това са нашите деца, от които зависи и бъдещето на България. А то може да е много по-предприемчиво, технологично и по-иновативно, отколкото очаквате.

Силата на добрия пример

В България съществуват множество училища и учители, които са избрали сами да задават посоката на дистанционното образование и да се възползват максимално от неговите възможности. За жалост рядко чуваме за добрите примери и постижения.

Конкурсът "Дигиталното училище на България", организиран от А1, съвместно с фондация "Заедно в час", цели да промени това. Инициативата, подкрепена от МОН, събира разнообразие от иновативни проекти, които са пример за успешното внедряване на дигиталните технологии в българското образование.

Конкурсът не само събира на едно място, но и награждава най-добрите проекти сред тях. Инициативата на А1 цели да отличи дигиталните училища на България, които пренасят успешно технологиите в класните стаи, правейки учебния процес по-лесен, по-забавен и по-ефективен.

Първият етап на конкурса "Дигитално училище на България" приключи, събирайки 124 проекта.

Децата се справят много по-добре с новите технологии

снимки: А1

Част от тях се фокусират върху дигитализирането на учебните предмети, като например уроците по "История и цивилизация", които използват приложение за виртуални разходки във времето.

Други кандидатури представят развитието на дигиталните умения на учениците чрез използването на онлайн образователни платформи като Wordpress, WordWall, LearningApps, Padlet, Google Forms и други.

"В създалата се ситуация учениците трябваше да преминат в дистанционна форма на обучение, което още повече засили нуждата от дигитализация на учебния процес. Това е един от най-ефективните начини да направим учебния материал интересен за днешното поколение ученици и да успеем да задържим тяхното внимание. Фондация "Заедно в час" подкрепя конкурса на А1 "Дигитално училище на България", за да насърчим заедно иновативните учебни заведения у нас", споделя д-р Нели Колева, ръководител на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час" и член на журито на конкурса.

Наблюдава се също ръст в употребата на различни технологични устройства в училищата, които да улеснят и направят по-интересен процеса на обучение. Част от участниците са оборудвали своите помещения с мултимедийни сетове, смарт устройства, дигитални учебници или помагала, което е още едно от условията за дигитализация на училищата.

Дори, когато учениците се върнат финално в класните стаи, усещането им трябва да е, че училището е нещо интересно и динамично, а не застинало в миналия век. За това може да помогнат и новите "умни дъски", които по същество са големи монитори със сензорни екрани.

В днешно време технологиите стават по-достъпни, а "Дигитално училище на България" доказва, че дигитализацията е вече част от учебния процес във всички училища. Близо половината - или 49, от подадените проекти идват от по-малки населени места, които не са областни градове.

Дигитализацията значително повишава интереса към природните науки

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Всъщност, дигитализацията има силата да изравни топ училищата в София с тези, разположени в по-малки градове и села.

"Щастливи сме да видим, че толкова много учебни заведения в страната се припознаха в нашата мисия за дигитално ограмотяване на българските деца. Получихме рекорден брой кандидатури от десетки населени места в цялата страна и в момента сме в процес на подбор на най-отличителните сред тях. Силно впечатлени сме от иновативните подходи на участниците в конкурса, който е поредното доказателство, че българските училища вече претърпяват своята положителна промяна в посока осъвременяване на учебния процес", коментира Илияна Захариева, директор "Корпоративни комуникации" на А1 България.

Победителите от конкурса на А1 и "Заедно в час" ще бъдат обявени в началото на 2022 година след оценяване от експертно жури с доказан опит в областта на образованието и дигиталните технологии.

На специална церемония ще бъдат отличени победителите във всяка от категориите "Дигитален урок", "Дигитален проект" и "Дигитална организация на преподаването", а също ще бъде връчена и отделна награда в специалната категория "Иновативна идея".

Победителите ще спечелят интерактивни дъски, с които училищата им ще могат да станат още по-иновативни. С умната дъска учебния процес се трансформира в интригуващо мултимедийно преживяване.

С тази дъска учителят може да разработи свои собствени динамични уроци и презентации, които да изпраща на учениците и колегите си. Учебният час става много по-жив и динамичен, а децата имат възможност да визуализират учебното съдържание и да го усвояват много по-правилно и трайно. Интерактивната дъска позволява много по-интересен модел на работа в класната стая и извън нея. Наградите целят да дадат още по-голям тласък на мултимедийно преподаване в класната стая.

"Децата трябва да научат, че технологиите са нещо повече от играчки или забавление. Училището е най-доброто място за това. Ако училището е в състояние да предаде тези умения, младите хора се научават как правилно и отговорно да използват интернет и дигиталните медии за своето бъдещо развитие. Благодаря на всички учители, които правят това възможно" , допълва д-р Нели Колева.

Сред членовете на журито, което ще класира проектите, са д-р Нели Колева от "Заедно в час", Ева Майдел - инициатор и член на сдружение "Образование България 2030" и координатор на Мрежата на младите евродепутати от Европейската народна партия (ЕНП), д-р Ваня Кастрева, началник на Регионалното управление на образованието (РУО), проф. д-р Галин Цоков, преподавател по управление на образованието в ПУ "Паисий Хилендарски" и водещият на предаването "Директно" по Bulgaria ON AIR Димитър Абрашев.