Експерти говорят: ИИ не може да надмине най-добрите математици, журналисти и автори
България - в областта на технологиите и дори в изкуствения интелект, е по-напред от очакваното
"Новото знание в медиите" бе темата на втория панел на 20-ата Световна среща на българските медии, открита по-рано днес в зала "МаксиМ" на БТА в София.
Изкуственият интелект може би ни заплашва, предвид твърденията, че ще изчезне нашата професия. А може би ще се окаже най-големият ни помощник, каза модераторът на панела Митьо Маринов - водещ на предаването "Тази събота и неделя" по БТВ и докторант на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийски университет "Св. Климент Охридски".
Изкуственият интелект (ИИ) ще става все по-мощен и ще навлиза все повече в модерните медии, но няма напълно да измести човека, каза проф. Мартин Вечев, основател и научен директор на института INSAIT към Софийския университет "Св. Климент Охридски". Той подчерта, че навлизането на интелигентните технологии е необратим процес, който вече променя медийната среда.
"ИИ е най-бързо развиващата се технология в историята на човечеството, с инвестиции от трилиони долари. Това е революция, в която България вече участва активно, благодарение на INSAIT - първият институт от световна класа в Югоизточна Европа и един от водещите в Европа въобще. Това позиционира България по уникален начин в света", каза той.
По време на представянето си проф. Вечев демонстрира използването на BgGPT, първия български езиков модел, и неговата интеграция в медийната индустрия.
На снимката (от ляво надясно): генералният директор на БТА Кирил Вълчев, министърът на образованието Красимир Вълчев и модераторът Митьо Маринов – водещ на предаването „Тази събота и неделя“ по БТВ
Снимка: БТА"ИИ вече променя начина, по който се създава, разпространява и консумира съдържание. Той може да генерира автоматизирано новини, да модерира коментари, да анализира данни, да създава визуализации и дори виртуални водещи. Виждаме как се използва за персонализация на съдържанието, проверка на факти, дори разпознаване на лица и гласове в телевизионни програми", коментира той.
Вечев подчерта, че с напредъка на ИИ идват и етически предизвикателства. Поради тази причина е необходимо внимателно регулиране и етично използване на ИИ в медиите, за да се гарантира отговорно прилагане на технологиите.
"Винаги ще има нужда от хора с критично мислене, които да знаят как да управляват, как да използват и как да интерпретират резултатите, и да гледат дали той не прави очевидни или по-малко очевидни грешки", отбеляза той.
"Това, което изкуственият интелект научава в целия си процес на обучение, най-вероятно е нещо, което е било създадено от човека. Така че може би може да достигне нивото на най-добрите математици, журналисти, автори, писатели, но не може да ги надмине и остава наша задача ние да можем да се подобряваме взаимно", каза Антон Александров, изследовател в INSAIT и водещ разработчик на българския чатбот BgGPT по време на 20-ата Световна среща на българските медии в София.
По думите му изкуственият интелект не се ограничава само до текст, той вече вижда и чува, може да генерира видео и реалистични изображения, както и примерно да управлява цели профили в социални мрежи - такива дигитални инфлуенсъри, които не съществуват наистина, ами всички текстове, видеа и личността им са продукт на някакви алгоритми. Но тези неща са лесно разпознаваеми, ако се вгледаме по-дълбоко, но те не могат да надминат сегашните човешки способности.
Той отбеляза, че опасностите при ползването на изкуствен интелект винаги са в сигурността на данните. Той отбеляза и Deepfake, който може да генерира фалшиви лица, гласове и да фалшифицира истински хора, които могат да заблудят публиката.
Първото нещо, което хората търсят в чатбот BgGPT, нещо за тях. Но според него някои от потребителите може да се чувстват разочаровани, защото той няма как да знае вашата лична информация, освен ако не сте някоя известна личност, каза още Александров.
Средствата, вложени в образование и наука, са с най-висока обществена възвръщаемост, но тя много трудно се оценява и измерва, защото е най-отложена във времето, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. По думите му няма никакво съмнение, че ако искаме да живеем в едно проспериращо и добро общество, трябва да разчитаме на българските преподаватели, учени и учители. И това е предизвикателството пред всяко общество.
България - в областта на технологиите и дори в изкуствения интелект, е по-напред от очакваното. Ние, като учени, винаги изпреварваме времето, преодоляваме предизвикателствата и често сме добре подготвени за тях, каза чл.-кор. Евелина Славчева, председател на Българската академия на науките.
Онези образователни институции, без значение дали са висши или средни училища, които използват възможностите на изкуствения интелект вече вървят по-бързо от останалите и имат шанса да тичат, дори и преди измененията на средата, преди настъпване на провокациите, които идват от икономика 4.0 и 5.0. Това каза проф. Миглена Темелкова - председател на Съвета на ректорите на висшите училища, и ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи
Проблемът с т.нар. технологична безработица, която уж заплашва журналистите, е нещо, което се говори от XIX век, не е нищо ново за нас. Новите технологии няма да заменят журналистите, но онези журналисти, които не използват изкуствен интелект, ще бъдат заменени от такива, които използват, отбеляза Иван Брайков, оперативен директор на Дир.бг.
Той отбеляза, че поредната трансформация, която изживяваме като медии, не е нищо ново.
"Последното нещо, за което се използва изкуственият интелект, е генериране на съдържание. Той има далеч по-важни приложения и те са свързани на първо място с монетизацията, тъй огромните проблеми пред медиите са свързани с диверсификация на приходите. Там той може да изпълнява далеч по-полезна роля", посочи Брайков.
По думите му социалните мрежи неоснователни са наречени социални медии, защото те не са такива, а се хранят от истинските медии.
Към момента това, което е постигнато като резултати с изкуствения интелект показва, че е много по-добър в създаването на дезинформация и фалшиви новини, отколкото да пази от дезинформацията. Очевидно е, че той по никакъв начин няма да замени журналистите на терен и разследващата журналистика, но е очевидно също, че той ще промени най-вероятно анатомията на цялата професия, добавяйки много нови роли и ангажименти към новия тип журналисти, допълни Иван Брайков.
Нека да не приемаме изкуствения интелект (ИИ) за говореща маймунка. Ние много отдавна живеем в реалност, която е с високо ниво на насищане на алгоритми, живеем в алгоритмична реалност и виртуализация. В крайна сметка, реалността е до голяма степен обективирина в някаква виртуална реалност - като данни, телеметрия и така нататък. Това каза Александър Варов - изпълнителен директор на "Нетинфо" (част от "Нова броудкастинг груп") и ръководител на мултинационалния екип за дигитална реклама и приходи в United Media, България.
Според Ивайло Петров от MINDS International (Media Innovation Network), Австрия днес има четири основни приоритета пред агенциите.
"Понеже медийният пазар е изключително динамичен, ние не можем да знаем какво ще се случи след една или две години. Това, което в момента стои на основен план, е намирането на устойчив бизнес модел", посочи той. Друг приоритет е диверсификацията на услуги, разработването на нови услуги, които могат да отговарят на предизвикателствата на пазара и основно на клиентите на новинарските агенции.
Когато имаме досег с новите технологии, разбираме как те ни помагат и се пречупваме, каза Ясен Дараков - главен редактор на BG Voice, Чикаго, САЩ. По думите му голям проблем е, че много от неюзрумовете в България се управляват от хора, които нямат технологични познания.
БТА организира 20-ата Световна среща на българските медии в София, Клисурския манастир "Св. св. Кирил и Методий" и Вършец на 24 и 25 май 2025 г. със съдействието на А1, "Аурубис България", "БИ ДЖИ АР ГРУП" ООД, ГЕОТЕХМИН ООД, "Главболгарстрой холдинг" АД, "Логистични системи" ООД, Национален дарителски фонд "13 века България", Opel (Ес Еф Ей Аутомотив ЕООД - официален вносител на марката Opel в България), "Пощенска банка", "Пъчков" ООД, СОФ Кънект - операторът на летище "Васил Левски" - София.