"Адска" екзопланета се оказа по-топла от очакваното | IT.dir.bg

Снимка: NASA

На обекта вали дъжд от разтопено желязо

Екзопланетата WASP-76b, която е почти с размера на Юпитер, а дневните температури на повърхността й са достатъчно високи, за да изпаряват желязо, се оказа още по-гореща, съобщи Лайв сайънс.

Ключово за този извод е откриването на йонизиран калций, за който е необходима значително по-висока температура.

Според предишни изследвания температурите на повърхността на WASP-76b се покачват до 2246 градуса Целзий през деня. Това обаче може да се окаже малко, ако новите изчисления се окажат верни.

"Виждаме толкова много калций. Това наистина е силна характеристика - каза астрофизикът Емили Дейбърт от университета на Торонто. - Спектралният подпис на йонизирания калций може да показва, че планетата има много силни ветрове в горната атмосфера, или че температурата е много по-висока отколкото мислехме. "

Планетата WASP-76b е открита през 2016 г. Наричат я Горещ Юпитер, защото е много близо до звездата си. Тя я обикаля само за 1,8 земни дни. Отдалечена е от нас на около 640 светлинни години. Освен това остава с една страна към звездата си през цялото време.

Учени са използвали данни от телескопа "Джемини" на Хавай, като са изследвали граничната зона между деня и нощта с транзитна спектроскопия - когато светлината от звездата преминава през атмосферата на планетата.

На обекта вали дъжд от разтопено желязо