Астрономи откриха екзотична черна дупка като "игла в купа сено" | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photo

Тя се намира на около 160 000 светлинни години от Земята

Астрономите откриха в галактика, съседна на нашия Млечен път, "игла в купа сено" - черна дупка, която не само е класифицирана като спяща, но изглежда, че се е родила без експлозия на умираща звезда, съобщи Ройтерс, цитирана от БТА.

Изследователите заявиха, че тази черна дупка се различава от всички останали известни по това, че е "рентгеново тиха" - не излъчва.

мощно рентгеново лъчение, което да показва, че поглъща близка материя с гравитационно притегляне, и че не е възникнала в резултат на звезден взрив, наречен свръхнова.

Черните дупки са изключително плътни обекти с гравитация толкова силна, че дори светлината не може да се изплъзне. Тази е с маса поне девет пъти по-голяма от нашето Слънце. Тя е открита в района на мъглявината Тарантула в Големия Магелановия облак на около 160 000 светлинни години от Земята.

Изключително силно светеща и гореща синя звезда с маса около 25 пъти по-голяма от тази на Слънцето обикаля заедно с тази черна дупка. Двойната система е наречена VFTS 243. Астрономите смятат, че звездата в крайна сметка също ще се превърне в черна дупка и може да се слее с другата.

Спящите черни дупки, за които се смята, че са сравнително често срещани, са трудни за откриване, тъй като те взаимодействат много слабо със заобикалящата ги среда.

"Предизвикателството е да открием тези обекти", казва Томер Шенар, научен сътрудник по астрономия в Амстердамския университет, ръководител на изследването, публикувано в списание "Нейчър Астронъми". "Ние открихме игла в купа сено."

"Това е първият обект от този вид, открит след като астрономите са търсили десетилетия", казва астрономът и съавтор на изследването Карим ел-Бадри от Харвард и Центъра за астрофизика "Смитсониън".

Изследователите са използвали шестгодишни наблюдения от базирания в Чили Много голям телескоп на Европейската южна обсерватория.

Тя се намира на около 160 000 светлинни години от Земята