Броени часове до старта на една от най-важните мисии на НАСА. Какво знаем за нея | IT.dir.bg

Броени часове до старта на една от най-важните мисии на НАСА. Какво знаем за нея 5

Проектът DART ще изпробва технология за "планетарна защита" от астероиди

До старта на една от най-важните мисии в човешката история остава по-малко от ден. Въпреки това за нея не се знае много, макар сценарият й да е източник на вдъхновение за редица холивудски филми. Сондата DART ще излети в ранните часове на 24 ноември. След по-малко от година тя ще се сблъска в астероид, за да го отклони от траекторията му.

DART ще излети на борда на ракетата Falcon 9 на SpaceX. Очаква се сондата да достигне астероида Дидимос през септември 2022 г. Сблъсъкът е насрочен за 2 октомври 2022 г.

Обектът на мисията е любопитна двойна система с главен астероид Дидимос (с диаметър около 780 метра) и неговия спътник Диморфос (около 160 м).

Дидимос е открит през 1996 година, а Диморфос - през 2003 г.

Целта на DART е да достигне до системата и да се блъсне в по-малкия Диморфос. Това ще забави скоростта му на въртене, дистабилизирайки цялата системата. Очаква се траекторията на обекта да се измени.

Снимка: NASA

Този първи тест за промяната на орбита на астероид е изключително важен за развитието на технологиите за защита на Земята.

И докато сондата DART ще бъде разрушена при удара в Диморфос, то Европейската космическа агенция готви своя мисия HERA, която ще достигне обекта през 2027 година и ще проучи ефекта на удара от първо лице. Дотогава ще са възможни единствено наземни наблюдения, но поради малките размери на астероида те ще са недостатъчни.

Въпреки това НАСА обещава кадри от сблъсъка. Те ще са осигурени от италианския нано-сателит LICIACube, който ще е излети заедно с DART. Задачата на LICIACube е да заснеме удара. LICIACube ще е на разстояние от 55 километра по време на сблъсъка.

Стойността на проекта DART е 330 милиона долара.

Значение

Рисковете от сблъсък с астероид са съществени. В миналото Земята е била жертва на удари, последствията от които са апокалиптични. Дори удар на по-малък обект може да доведе до глобални климатични изменения и десетилетие на слаби реколти. Подобен катаклизъм с "малък магнитуд" има потенциала да убие милиони от глад, както и да доведе до войни за храна и ресурси.

Така необходимостта от астероидна защита се оказва ключова за запазването на човешката цивилизация.

Мисията на DART не е самоцелна. Астероидната система на Дидимос е оценена като "потенциално опасна". Астрономите са изчислили, че през 2123 година обектът ще премине на 5.9 милиона километра от Земята. Малко след това, през 2144 г. обектът ще премине на 4.69 милиона километра от Марс. На пръв поглед рискът от сблъсък е нищожен. Въпреки това гравитационното влияние на близките преминавания затруднява учените в изчисленията им за по-късни преминавания.

НАСА цели да тества до колко ефективно ще е малко отклонение от траекторията на астероида, осъществено посредством кинетичен сблъсък.

Снимка: NASA

Учените допълват, че Холивуд бърка, когато свързва "планетарната защита" със зрелищни експлозии. Раздробяването на обект с взрив създава множество по-малки космически тела, които потенциално носят опасност, допълват учените. Това би бил адекватен метод само за предотвратяване на сблъсък с астероид, открит месеци преди възможния удар.

Според астрономите ранното откриване и отклоняване в начален етап е най-добрият начин, по който да предпазим планетата си. DART ще тества дали това е възможно.

НАСА са провели множество симулации, гарантирайки, че сблъсъкът със сондата няма да направи Диморфос по-опасен. Невъзможно е астероидът да се отклони в посока на Земята.

От космическата агенция на САЩ отбелязват, че нито един известен астероид с размери по-големи от 140 метра няма значителен шанс да удари Земята през следващите 100 години, но пък около 40 процента от тези астероиди са открити към октомври 2021 г.

Успехът на DART ще има значение за цялото човечество, споделят участниците в мисията на НАСА.

Проектът DART ще изпробва технология за "планетарна защита" от астероиди

Дидимос е открит през 1996 година, а Диморфос - през 2003 г.

Снимка: NASA

Стойността на проекта DART е 330 милиона долара.

Значение