"Джеймс Уеб" за пръв път проучи атмосферата на екзопланета | IT.dir.bg

Снимка: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Телескопът ще разкрие много за светове на стотици светлинни години

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" на НАСА за пръв път осъществи молекулярен и химичен профил на далечна планета в друга звездна система. Предишното поколение космически телескопи също са можели да открият някои вещества в атмосферите на екзопланети, но никога да установят пълния състав.

"Джеймс Уеб" от своя страна може да разкрие атомите, молекулите и дори признаците на активна химия в атмосферата на планета на стотици светлинни години от нас.

Наборът от високочувствителни инструменти на телескопа беше "изпитан" в атмосферата на WASP-39 b. Планетата е "горещ Сатурн". Тя е приблизително толкова масивна, колкото Сатурн, но е в орбита, по-тясна от Меркурий. WASP-39 b обикаля около звезда на около 700 светлинни години.

"Това е първият път, когато виждаме конкретни доказателства за фотохимия - химични реакции, инициирани от енергична звездна светлина - на екзопланети", каза Сангх-Мин Тай, изследовател в Оксфордския университет.

Телескопът открил, че атмосферата на обекта съдържа натрий (Na), калий (K) и водна пара (H2O).

"Джеймс Уеб" също видя въглероден диоксид (CO2). Стойностите му са близо два пъти по-високи спрямо предишни наблюдения, като това се дължи на по-голямата разделителна способност и по-добри възможности на телескопа.

Предстои да научим много за планетите извън Слънчевата система, споделят ентусиазирано учените зад проекта.

Телескопът ще разкрие много за светове на стотици светлинни години