Едно от първите животни, излезли на сушата, се върнало бързо във водата | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Еволюцията не винаги има константна посока

Фосил разкри, че едно от първите животни, излезли на сушата, се е върнало бързо във водата, съобщи Сайънс алърт, предава БТА.

Това се е случило преди около 365 милиона години, когато група риби излезли да живеят на сушата. Те са ранните тетраподи, от които произлизат хиляди видове - земноводни, птици, гущери, бозайници. Дори хората са потомци на ранните тетраподи.

Рибата Qikiqtania (Кикитания) обаче имала перки, подходящи само за плуване и не можела с тях да се придвижва по сушата.

Том Стюарт и Джъстин Лембърг от университета на Чикаго изследват неин фосил през март 2020 г. Той е открит през 2004 г. в канадския Арктик. От фрагментите, които се виждали в скалата, специалистите заключили, че това е ранен тетрапод. Когато изследвали находката с компютърен томограф, открили вътре цяла перка. Подобна находка е много ценна, защото по нея може да бъде установено дали животното е ходело, или е плувало, както и насоки за ранната еволюция.

Рибата е живяла в топла и влажна среда. По люспите й изследователите съдят, че средата й е била водна - имат сензорни канали, които й позволяват да регистрира как тече водата около нея. Челюстта й показва, че е била хищник. но най-изненадваща е гръдната перка. Тя има раменна кост, но с особена форма, не като на ранните тетраподи, които с тях се придвижвали първо по дъното, а после по сушата. При Кикиктания е оформена като бумеранг и е широка - подходяща е за плуване. Това, според учените, е доказателство, че рибата е еволюирала да живее в открити води.

Еволюцията не винаги има константна посока