Гени от неандерталците влияят върху действието на лекарствата | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

Това обяснява защо хората не реагират на действието им по еднакъв начин

Учени установиха, че гени от неандерталците при някои хора влияят върху начина, по който им действат лекарствата, съобщи електронното издание "Сайънс алърт".

Авторите на изследването, публикувано в специализираното издание "Фармакодженомикс джърнъл", са открили, че варианти в ензимите, отговарящи за разграждането на лекарства като варфарин, ибупрофен и статини за намаляване на холестерола, имат древен произход, свързан с неандерталците, и това обяснява защо хората не реагират на действието им по еднакъв начин.

"Това е един от случаите, при които кръстосването с неандерталците има пряко въздействие върху клиниката. Обичайно терапевтични дози може да са токсични за носителите на неандерталски генетичен вариант", каза ръководителят на изследването Хюго Себерг, еволюционен генетик от шведския Институт Каролинска.

В много случаи тези варианти може да са тривиални. Но когато начинът, по който древната наследствена форма на ензима или протеина засяга здравето, изследването им е много важно.

Приемът на антикоагуланта варфарин е свързан с прецизно изчисляване на всяка доза от препарата. Прекалено малкото количество може да не е ефективно, а прекалено голямото излага на риск от неконтролируемо кървене.

Според авторите на изследването откритието им вероятно няма да промени особено начина на лечение на пациентите с лекарства като варфарин или статини. Специалистите вече от доста време наблюдават внимателно възприемането на подобни лекарства чрез чести кръвни тестове, за да гарантират, че дозировката е в разумни количества.

Това обяснява защо хората не реагират на действието им по еднакъв начин