Мащабен проект ще "разкодира" ДНК на хората от Африка | IT.dir.bg

Снимка: iStockphoto by Getty Images

До 2031 година геномът на африканците ще е секвениран

Африка е континентът с най-голямото генетично разнообразие, но въпреки това е "забравен" при секвенирането на човешкия геном преди две десетилетия, предаде Франс прес, позовавайки се на публикация в сп. Nature, в която учен защитава проект за "запълването на тази празнина в името на медицинските изследвания".

Преди двадесет години, през февруари 2001 г., е публикувано първото секвениране на човешка ДНК. Проектът "Човешки геном" представлява обширно картографиране на генетичния код, осъществено след над десетилетие на изследвания с участието на стотици учени по целия свят.

Този първи изчерпателен "прочит" на човешкия геном, който носи цялата ни генетична информация, обуслови съществен напредък в разбирането на ролята на гените в основните механизми на живота болестите, и откри нови перспективи пред медицината.

Африка обаче е "големият отсъстващ" от проекта. От геномите на повече от милион души, които са били секвенирани, по-малко от 2 процента са на африканци или от хора от африканско потекло, отбелязва професорът по генетика Амброуз Уонкам от университета на Кейптаун, РЮА, в коментар, публикуван в сп. "Нейчър".

"Люлката на човечеството", както е наричан африканският континент, е с най-много генетично разнообразие и следователно представлява огромен изследователски потенциал.

Проектът на Уонкам предвижда секвенирането на генома на 3 милиона африканци, подбрани от целия континент и произхождащи от различни региони и етнолингвистични групи.

Според учения осъществяването на проекта 3MAG (3 милиона африкански генома) ще отнеме около десетилетие и ще струва 4,5 милиона долара годишно или общо 4,5 милиарда долара, осигурени от африкански правителства и международни организации.

Целта е да се обхване пълният спектър от генетични вариации на континента и да има по-представителна генетична база данни, "в полза на всички хора и на равен достъп до медицинска генетика".

Тези толкова разнообразни гени биха помогнали за по-доброто разбиране на някои мутации в основата на конкретни патологии и за намиране на нови лечения, подчертава професор Уонкам.

До 2031 година геномът на африканците ще е секвениран