Обитаемите планети в галактиката ни са десетки хиляди | IT.dir.bg

Снимка: Weibo

Остава въпросът защо човечеството все още не е открило следи от извънземни

Европейски учени анализираха свойствата на вече откритите екзопланети и стигнаха до извода, че броят на обитаемите светове в Млечния път може да възлиза на няколко десетки хиляди, ако астрономите успеят да открият поне един такъв свят през следващите десетилетия, съобщи ТАСС.

Статия за изследването е публикувана в сп. "Протоколи на американската Национална академия на науките".

"Една от основните задачи на астрономията през следващите десетилетия е откриването на следи от съществуването на живот на повърхността на екзопланети. Нашите изчисления показват, че ако открием дори една планета с възможни следи от живот, тогава това ще означава, че вероятността е 95 процента вероятност в Млечния път да има десетки хиляди населени светове", пишат изследователите.

Преди половин век известният американски астроном Франк Дрейк изведе формула, която позволява да се изчисли броят на извънземните цивилизации в нашата галактика, с които е възможен контакт, както и да се прецени шансовете за контакт с тях. Тези изчисления показаха, че те трябва да са много и че човечеството определено ще ги срещне.

Остава въпросът защо човечеството все още не е открило следи от извънземни. Хипотезата за уникалните условия на Земята изглежда малко вероятна след откриването на много подобни планети около най-близките до нас звезди.

Амедео Балби, професор от римския университет "Тор Вергата", и колегата му от Швейцарското федерално политехническо училище в Лозана Клаудио Грималди са се опитали да разрешат по-проста задача - да определят не броя на извънземните цивилизации, а потенциално населените планети. За изчисленията си учените са взели предвид какви познания за потенциалните условия на други планети имаме и как напредъкът в астрономията и изграждането на нови телескопи ще се отрази на хоризонтите на човечеството през следващите десетилетия. Освен това те не са се интересували от общия брой цивилизации, които може да са съществували в галактиката ни, а от броя, който можем да засечем сега.

Въз основа на тези принципи европейските изследователи са разработили няколко сценария на събитията в бъдеще и са преценили максималния брой населени планети, които човечеството може да открие в следващите две до три десетилетия.

Техните изчисления показват, че отсъствието на потенциално обитаеми планети в непосредствена близост до Земята, на разстояние 100 светлинни години от нас, едва ли ще повлияе на вероятността за тяхното откриване в други региони на галактиката. За разлика от това, откриването на дори един такъв свят ще означава, че общият им брой ще бъде много голям, надхвърлящ няколко десетки хиляди, дори при най-песимистичните сценарии.

В същото време учените подчертават, че техните изчисления не отчитат възможността за пренасяне на живот от една планета в други потенциално обитавани системи поради наличието на междузвездни небесни тела, като наскоро откритата комета Борисов и астероида Оумуамуа. При подобни събития броят на обитаемите светове, както и общата "плътност на населението" на галактиката, може да бъде значително по-голям, твърдят астрономите.

Остава въпросът защо човечеството все още не е открило следи от извънземни