Откриха ген на безсмъртието в растения | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Растежът и развитието на растението се определят от него

Учени от Лайденския университет в Нидерландия откриха ген, който позволява едногодишни растения да продължат да растат след цъфтежа си, вместо да умрат, съобщава сп. "Нейчър плантс". Откритието може да даде възможност да се увеличат реколтите от селскостопански култури, без да е нужно да се засяват всяка година.

Специалистите идентифицирали гена AHL15 в растението Арабидопсис талиана. Той определя дали растението е способно на вегетация след цъфтежа. Вегетацията, т.е. растежът и развитието на растението, се осигурява от т.нар. точки на растежа - стволови клетки, които формират нови стъбла с листа или цветчета. При многогодишните растения някои точки на растежа остават активни, но не и при едногодишните. При потискане на AHL15 животът на многогодишни растения става по-кратък, а при свръхекспресия на гена растенията цъфтят няколко пъти.

По думите на учените, откритието дава възможност да се отговори на въпроса защо по време на еволюцията едни растения са станали едногодишни, а други - многогодишни. Освен това съхраняването активността на стволови клетки в някои едногодишни култури, като ориза и пшеницита, би позволило растението да продължи да расте след събирането на реколтата.

Растежът и развитието на растението се определят от него