Откриха огромна черна дупка с маса 70 пъти по-голяма от Слънцето | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

На теория не би трябвало да съществува в нашата галактика

| Редактор: Лилия Чалева 43 7976

Астрономи откриха огромна черна дупка в Млечния път, която е толкова голяма, че поставя под въпрос съществуващите теории за еволюцията на звездите, предаде Франс прес, като се позова на публикация в научното издание "Нейчър".

Звездната черна дупка наречена LB-1 е на 15 000 светлинни години от Земята и има маса, която е 70 пъти по-голяма от тази на Слънцето.

"Черни дупки с такава маса дори не трябва да съществуват в нашата галактика, според повечето настоящи теории за звездната еволюция", казва Лю Цзифън, професор от китайската Национална астрономическа обсерватория, който е начело на екипа, проучвал LB-1.

"Мислим, че най-масивните звезди, чиито химически състав е типичен за нашата галактика, би трябвало да разпръскват по-голямата част от техния газ в мощни звездни ветрове, когато се доближат до края на живота си и следователно да не оставят след тях такава масивна черна дупка", допълва експертът.

И докато Млечният път, от който е част и нашата Слънчева система, съдържа около 100 милиона звездни черни дупки, LB-1 има маса, която е два пъти по-голяма от онова, което учените са мислели за възможно.

"Сега теоретиците ще трябва да отговорят на предизвикателството и да обяснят как се е формирала тази черна дупка", казва китайският учен.

За изследователя Давид Рейце от Калифорнийския технологичен институт, който не е участвал в изследването на LB-1, астрономите започват едва да разбират изобилието на черни дупки и механизмите на тяхното формиране.

"По принцип звездните черни дупки се появяват след експлозии на свръхнова, но според теориите в сила, те имат маса, която е по-малка с 50-60 пъти от тази на слънцето", казва той пред Франс прес.

По-голямата маса на LB-1 ще означава следователно, че черната дупка не може да е била произведена от свръхнова. "Това означава, че ние имаме работа с нов тип черна дупка, създадена от друг физически механизъм", допълва специалистът.

LB-1 беше открита с помощта на китайския телескоп ЛАМОСТ от международен екип, включващ китайски, американски и европейски учени. Те първо използвали телескопа в търсене на звезди в орбита около невидими обекти - знак, че звездата може да е в орбита около черна дупка. Други кадри от най-големите оптически телескопи в света са потвърдили размера на LB-1