Пентагонът разработва умни роботи от ново поколение на база мозък от насекоми | IT.dir.bg

Снимка: Shutterstock

Военните смятат, че са открили ключа към зараждането на съзнанието

Агенцията за напреднали научни и технологични разработки към армията на САЩ - ДАРПА, разкри свой проект, целящ използването на мозъка на насекомите за база на създаването на ново поколение роботи с изкуствен интелект и високо ниво на самостоятелност. Централната нервна система при инсектоидите е изключително интересна за учените, защото тя има сравнително малко на брой неврони, може да се копира и симулира дигитално и може би е скрита тайната за възникването на съзнанието.

"Природата е превърнала насекомите във високоефективни организми. Те имат само няколкостотин неврони, събрани на много малко място и изискващи много малко енергия, за да функционират. Въпреки това тези организми са в състояние да покажат повишена субективност на преживяването, а това е първата стъпка към появата на самостоятелно съзнание", се съобщава в документа на проекта към ДАРПА.

Екипите, провеждащи изследвания върху мозъка, са сред най-добре финансираните единици в ДАРПА, съобщава списание Futurism.

Миналата година публикация на изданието Atlantic разкри, че американските военни са предоставили солиден грант на екип от учени за разработването на интерфейс, позволяващ връзката между човешки мозък и компютър, като целта на проекта била "препрограмирането на мозъците на войниците". Според ДАРПА подобно нещо би било полезно за ветераните, страдащи от посттравматичен стрес.

"Инжектирането на спомени е почти постигнато. Ние можем да използваме точните невронни кодове за постигането или подобряването на определени умения", казва Джъстин Санчес, който ръководи един от екипите, работещи в сферата на мозъчните изследвания към ДАРПА.

Санчес успешно е имплантирал спомени в плъхове, като технологията може да функционира и при хора, ако учените имат по-задълбочени познания за човешкия мозък.

В най-новия си проект ДАРПА предлага награда от 1 милион долара на компанията, която успее да създаде точна карта на централната нервна система на насекомите. След това тя трябва да създаде дигитална платформа, използваща архитектурата на инсектоидния мозък, за да създаде по-способен изкуствен интелект, който ще има по-високи нива на автономност.

Военните смятат, че са открили ключа към зараждането на съзнанието