Полски учени: Ядливите насекоми могат да са носители на патогени | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Полски учени: Ядливите насекоми могат да са носители на патогени

Авторите на проучването препоръчват по-дълбока регулация на сектора и провеждането на повече изследвания

Светът е изправен пред нарастващо търсене на питателни храни. Същевременно производството на много от тях е свързано с отделяне на парникови емисии и замърсяване в индустриални размери. Това води до търсене на нови хранителни източници, които да са по-екологични, по-евтини, но също така богати на протеини и полезни вещества.

След строга научна оценка, извършена от Европейския орган за безопасност на храните, беше дадена зелена светлина на пазара в ЕС да се появят храни от насекоми.

Щурците, брашнените червеи и ларви са богати на протеин и могат да бъдат добър алтернативен източник на хранителни вещества.

Всички ли са съгласни в тяхната безопасност?

През 2019 година полски учени провеждат проучване. Те идентифицират и оценят формите на развитие на паразити, инфектиращи ядливи насекоми в домашни ферми и магазини за домашни любимци в Централна Европа.

На тази база изследователите се опитват да определят потенциалният риск от паразитни инфекции за хора и животни.

Екипът взема проби от живи насекоми от 300 домашни ферми и магазини за домашни любимци. Сред тях са 75 ферми за червеи, 75 ферми за домашни щурци, 75 ферми за мадагаскарски съскащи хлебарки и 75 ферми за мигриращи скакалци.

В 244 от случаите или в 81,33% от пробите са открити паразити.

В 206 (68,67%) от случаите идентифицираните паразити са патогенни само за насекоми; в 106 (35,33%) случая паразитите са потенциално опасни за животни; и в 91 (30,33%) случая паразитите са били потенциално патогенни за хората.

"Ядливите насекоми са подценяван резервоар на човешки и животински паразити", гласи изводът на екипа от Университета в Олщин, Полша.

Според изследването има необходимост от постоянен мониторинг на ферми за насекоми. Той трябва да следи за патогени и да гарантира безопасността на храните и фуражите.

Въпреки това, изследване от 2021 година твърди, че консумацията на насекоми може да е по-безопасна от тази на други животни. Причината е, че генетичните разлики между насекомите и хората е по-голяма, отколкото между човека и прасето, например.

Биологичните патогени обикновено се считат за по-малка заплаха, ако идват от насекоми, отколкото от други животински продукти. Следователно болестите, които засягат насекомите, е много по-малко вероятно да засегнат и хората.

Някои болести, пренасяни с храна, все още могат да се предават чрез консумация на насекоми. Това важи особено за патогени, които са заразни за човека, и на които насекомите могат да служат за преносител.

Производителите на насекоми трябва да предприемат строги мерки за биосигурност, за да гарантират, че насекомите им са без патогени. Външни фактори като влага, почва, близост до добитък и излагане на голямо количество пестициди или антибиотици са силно рискови.

"По време на изследването в отделни ферми наблюдавахме неетични практики. В един от зоомагазините, насекомите бяха хранени с животински екскременти. Друга опасна практика е хранене на насекоми с трупове на по-малки животни или хранене на насекоми с мухлясала храна и дори сурово месо", споделят полските учени.

Тези практики значително намаляват качеството на крайния продукт и подкопават безопасност на такава храна.

Обработката на годни за консумация насекоми като готвене или замразяване може да "инактивира паразитите" в насекомите. Те обаче ще продължат да бъдат алергени.

Насекомите също могат да бъдат бактериален вектор/резервоар, но понастоящем (към 2019 г.) няма налични данни за бактериологични тестове при размножаващи се насекоми, разкриват полските учени в изследването си.

Доказано е, че насекомите могат да бъдат важен епидемиологичен фактор при предаването на бактериални заболявания.

Ядливите насекоми играят важна роля в епидемиологията на паразитните заболявания при гръбначните животни. Установено е, че ядливите насекоми действат като вектори за предаване на паразити на насекомоядни домашни любимци, които са гръбначни и с по-голяма генетична близост до човека.

Въпреки това, според полските учени, насекомите могат да са безопасна храна за хора без алергии. За да стане това обаче са необходими множество регулации и редовни проверки на фермите за насекоми.

Подобно на готвенето на месо от животни, насекомите биха били доста по-безопасни за консумация след термична обработка.

Консумацията на сурово или полусурово месо и субпродукти, както и на яйца или млечни продукти със съмнителен характер е точно толкова опасна, колкото консумацията на сурови или полусурови насекоми. Рискът от Салмонела е значителен.

През 2019 полските учени не отхвърлят насекомите като алтернативен хранителен източник, а съветват по-дълбока регулация на сектора и провеждането на повече изследвания. Според тях трябва да се проучи в детайли термичната обработка и доколко тя би премахнала различните опасни за човека патогени от насекомите.

| Редактор : Стоян Гогов 168 14480 Снимка: iStock by Getty Images

Всички ли са съгласни в тяхната безопасност?

В 244 от случаите или в 81,33% от пробите са открити паразити.