Публикуваха най-голямата триизмерна карта на Вселената | IT.dir.bg

Публикуваха най-голямата триизмерна карта на Вселената 2
Снимка: NASA

Публикуваха най-голямата триизмерна карта на Вселената

Проектът е плод на 20-годишен труд на учени от цял свят

Астрофизици от цял свят публикуваха най-мащабната триизмерна карта на Вселената, изготвяна някога, след анализ на над 4 милиона галактики и квазари, свръхярки обекти, излъчващи колосална енергия, предаде Франс прес.

"Тази разработка ни дава в чист вид най-пълната история на разширението на Вселената", подчерта един от изследователите, Уил Пърсивал, от университета във Ватерло.

Картата е плод на над 20-годишното сътрудничество на стотици учени от трийсетина научни института от цял свят. Тя бе реализирана въз основа на последното космологично проучване на SDSS /Sloan Digital Sky Survey/, извършено в обсерваторията "Апаш пойнт"в Ню Мексико, САЩ.

"Досега липсваха данни от Големия взрив до сегашния период", обяснява Кайли Доусън от университета в Юта, една от авторките на проекта.

Сегашната карта запълва тази празнина, като показва филаменти с материя и празни пространства, обосноваващи структурата на Вселената от нейната най-крехка възраст, когато е била само на 380 хиляди години.

Една от създадените карти на разширяването на Вселената

Снимка: SDSS

Що се касае до картата, отразяваща Вселената преди 6 милиарда години, учените са наблюдавали най-старите и най-червени галактики. За по-отдалечените във времето периоди, учените се съсредоточили върху най-младите галактики - сините.

А за да достигнат до зората на Вселената, до 11 милиарда години, били наблюдавани квазарите. Това са галактиките, чиито черни свръхмасивни черни дупки в центъра са станали много ярки заради погълнатата от тях материя.

Картата показва как в даден момент разширението на Вселената се е ускорило и оттогава не е спряло. Този феномен се дължи според учените на тъмната енергия, невидим елемент, който се вписва в общата теория за относителността на Айнщайн, но чиито произход още не е изяснен.

Публикуваха най-голямата триизмерна карта на Вселената 2