Откриха признаци за глобална катастрофа | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Глобалното затопляне може да причини гибелта на екосистемите в Арктика

Специалисти от НАСА установиха, че голяма част от многогодишната ледена покривка в Арктика е изчезнала и е заменена с тънък лед, който се топи в топлите месеци, съобщи Science Alert.

Многогодишният лед е по-дебел от сезонния и се потапя на по-голяма дълбочина в океана. Освен това съдържа по-малко соли и затова по-лесно се топи. Сезонният морски лед достига дебелина около два метра и на практика изчезва през лятото.

Данните сочат, че от 1958 г. дебелината на ледената покривка в Арктика е станала 3 пъти по-малка, а обхванатата от многогодишния лед площ е намаляла с 2 милиона кв.км.

По думите на учените, в бъдеще скоростта на изтъняването му ще намалее значително, но това ще е за сметка на цялостното изчезване на дебелия лед, а не вследствие на края на климатичните промени.

Арктика ще стане по-уязвима към повишаването на средните температури на водата и въздуха, а това ще има пагубно влияние върху екосистемите.

През септември бе оповестено, че международен изследователски екип открил признаци на нестабилност, свързани с ледника Вавилов на руския архипелаг Северна земя.

Подвижността на ледената шапка рязко се увеличила, достигайки 25 метра за денонощие през 2015 г., докато в средата на миналия век не е надвишавала няколко сантиметра за денонощие.

Глобалното затопляне може да причини гибелта на екосистемите в Арктика