Успешно хибернираха мишки и ги събудиха след седмица. Идва ли ред на хората? | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Постижението има доста приложения в медицината, но и в пътуването в Космоса

Учени от Университета Цукуба в Япония хибернираха мишки, след което успешно ги събудиха седмица по-късно, съобщава списание Popular Mechanics.

Хибернацията е състояние на регулирана хипотермия, продължаващо от броени дни до няколко месеца и позволяващо запазване на енергия при продължителни ниски температури. Характеризира се със дълбоко заспиване, забавяне на метаболитните процеси, снижаване на телесната температура и пулса и потискане на дишането.

В материал публикуван в Nature, учените от Япония са открили, че при взаимодействие с новоткрития "Q неврон" в мозъка на всяка мишка, те могат да поставят гризачите в "дълготрайно хипотермично и хипометаболично състояние, подобно на хибернация".

И докато мишките влизат естествено в подобни състояния, то за плъховете е сигурно, че "не зимуват". Японският екип вече е възпроизвел експериментите си с плъхове и резултатите са идентични, въпреки физиологичните разлики при гризачите.

След събуждането си животните са били здрави, въпреки че са намалили телесната си температура от 36 градуса по Целзий до 27°C, а в някои случай и до 22°C. След изваждането им от хибернация са липсвали и разлики в поведението на животните.

Идва ли ред на хората?

Много учени си задават подобен въпрос. Според Тохру Такахаши, един от участниците в експеримента, отговорът е най-вероятно положителен. Водещият изследването професор Такеше Сакурай също е на мнение, че почти всяко животно може да се постави в хибернирация. За да стане това при хората е необходимо единствено да се намери еквивалента на Q неврона, който би се намирал някъде в хипоталамуса.

Дълбокият сън, който е различен от медикаментозната кома, би бил доста полезен на медиците, тъй като не застрашава по никакъв начин пациента.

При определение състояния, при които доставянето на кислород е затруднено, хибернацията би била добър избор, споделя професор Сакурай.

Технологията би била много ключова и за експанзията на човечеството в Космоса.

Именно хибернацията представлява хуманен начин за извършване на далечни космически полети. Технологията е подходяща, както за пътуване до Плутон, което би отнело около 10 години, така и за колонизиране на близките звезди. В последния вариант се предполага, че скоростта на космическите кораби ще е станала близка до тази на светлината, но пътешествията отново биха отнемали десетилетия или дори столетия.

Учените се надяват, че технологията може да премахне етичния въпрос, свързан със затварянето на екипаж в тясно помещение за дълъг период от време. В случай, че хората са хибернирани, с нормално здраве и могат да се събудят без това да е риск за тях, то отпадат много от моралните дилеми за мисии в далечния космос.

Постижението има доста приложения в медицината, но и в пътуването в Космоса

| Редактор : Стоян Гогов 41 7593 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Идва ли ред на хората?

Технологията би била много ключова и за експанзията на човечеството в Космоса.