В продължение на милиарди години на Марс е имало вода | IT.dir.bg

В продължение на милиарди години на Марс е имало вода 14
Снимка: NASA/ЕSA

В продължение на милиарди години на Марс е имало вода

Реките на Червената планета са били по-големи от земните

Дълго време учените смятаха, че макар на Марс да е имало течна вода, то тя е изчезнала сравнително бързо. Ново проучване разкрива, че в продължение на милиарди години на Червената планета са текли реки.

Планетарните учени от НАСА са изследвали 200 сухи речни корита на Марс и са установили, че там е текла вода, дори и когато повърхността на планетата вече е била суха, а океаните част от далечното минало. От данните се разбира, че течението на реките било силно, а много от тях били по-дълги, по-широки или по-дълбоки от земните.

Вижте как изглеждат сега речните корита на Марс >> >> >>

До сега се смяташе, че течната вода е изчезнала от повърхността на Марс преди около 3 милиарда години. Новото изследване показва, че последната река е пресъхнала много по-късно - преди малко повече от 1 милиард години.

Учените не могат да отговорят защо Червената планета е имала толкова продължително време течна вода на повърхността си. Тъй като Марс няма магнитно поле, а гравитацията му е много по-слаба от земната, то слънчевият вятър буквално издухва водните молекули в Космоса. По този начин атмосферата на планетата е станала толкова рядка, колкото е и днес.

Новата информация показва, че планетолозите имат или грешен климатичен модел на Марс, или не са открили ключова подробност от историята на планетата. Освен всичко друго, откритието показва, че животът е имал предостатъчно време, за да еволюира.

Земята е на около 4,5 милиарда години, като животът се е появил преди 4 милиарда години. Първите многоклетъчни организми обаче се появяват едва преди 1,5 милиарда години.

Според астробиолозите новите данни показват, че макар животът да е нямал достатъчно време да еволюира в многоклетъчен организъм на Марс, то е имал доста време, за да се приспособи към влошаващите се условия на Червената планета.

В продължение на милиарди години на Марс е имало вода 14