За пръв път откриха кислород за дишане в друга галактика | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Количеството му е 100 пъти повече от това в Млечния път

Кислородът е един от най-разпространените елементи във Вселената. Въпреки това, до сега астрономите откриваха наличието на молекули кислород единствено в нашата галактика.

Жунзи Уан и екип от астрономи от Шанхайската астрономическа обсерватория в Китай са открили наличието на молекулярен кислород за дишане в галактика, известна като Маркарян 231 (Markarian 231). Тя се намира на 581 милиона светлинни години от Земята.

Учените отдавна изследват тази галактика, тъй като тя е най-близката до нас, която има квазар и супермасивна черна дупка.

Молекулярният кислород, който дишаме, се състои от два атома кислород и се изписва като О2. Той е изключително важен за еволюцията на звездите, планетите и всички познати живи организми.

Една от причините за трудното откриване на молекулярен кислород в други галактики, е че атмосферата ни абсорбира вълните, благодарение на които бихме могли да го забележим.

Всъщност, O2 се открива трудно и в нашата галактика, като до сега учените са забелязали едва две негови големи струпвания. Те са в мъглявините Змиеносец и Орион, а откритието е направено от орбиталния телескоп "Хъбъл".

Китайските учени отбелязват, че открития кислород в Маркарян 231 е 100 пъти повече от този, откриван в нашата собствена галактика.

Изследването е публикувано в научния журнал The Astrophysical Journal.

Количеството му е 100 пъти повече от това в Млечния път

Изследването е публикувано в научния журнал The Astrophysical Journal.