За пръв път заснеха планети около подобна на Слънцето звезда | IT.dir.bg

За пръв път заснеха планети около подобна на Слънцето звезда 8
Снимка: ESO

За пръв път заснеха планети около подобна на Слънцето звезда

Европейската южна обсерватория е направила важна за науката фотография

За пръв път заснеха две екзопланети в орбита около подобна на слънцето звезда. На изображението се виждат два газови гиганта. Снимката е една от много малкото реални фотографии на планети в други звездни системи, съобщават Асошиейтед прес и ДПА, цитирани от БТА.

Заснетата звезда, прилича на младото Слънце. Нейните две гигантски газови планети са доста близко до нас според галактическите стандарти - "само" на 300 светлинни години. Фотографията е осъществена с помощта на телескопа на Европейската южна обсерватория в чилийската пустиня Атакама.

Вижте как изглеждат най-добрите снимки на екзопланети >> >> >>

Най-интересното в съдържанието на груповия кадър е, че бебето-звезда може да се тълкува като много ранна версия на нашето Слънце, коментира авторът на проучването Александер Бон от нидерландския университет в Лайден.

Той изтъква, че снимки на системи с няколко екзопланети са много редки. Подобни кадри ще помогнат на учените да изучат по-добре еволюцията на нашата Слънчева система. Досега са били наблюдавани само две мултипланетни слънчеви системи чрез директен метод. Но и в двата случая звездите им са били твърде различни от нашето Слънце. От откритите досега 4 183 екзопланети, едва 48 са били наблюдавани директно. Останалите са били разкрити чрез индиректен способ - когато сянката им премине през звездата.

Бебето-Слънце носи официалното название TYC 898-760-I и е разположено в съзвездието Муха. Неговата възраст е едва 17 милиона години, докато нашето Слънце е на 4,5 милиарда години.

Що се отнася до първата снимка на екзопланета, тя отново е направена от Европейската южна обсерватория. Кадърът е бил заснет през 2004 година, но досега никога не е снимана звездна система с повече от една планета. Направата на подобни снимки е много трудна, а макар учените да знаят за наличието на системи с над 7 планети, то фотографирането им изисква много по-мощни телескопи, с които за сега не разполагаме. Най-лесни за откриване са газовите гиганти и планетите, орбитиращи около малки звезди от типа на червените джуджета. Астрономите разполагат и с кадри на планети в процес на образуване.

За пръв път заснеха планети около подобна на Слънцето звезда 8