9 милиарда долара в предварителни поръчки за свръх-бавен, но свръх-тих самолет
100 пъти по-малко шум, ниска цена, по-голяма безопасност и драстично намалени емисии - това са част от плюсовете на новия апарат
Самолетът на Electra изглежда сравнително конвенционално, но създава невероятно голяма подемна сила, което му позволява да излита и каца при изключително ниски скорости и с минимална нужда от писта.
Вижте как изглежда самолетът на Electra >> >> >>
С предварителни поръчки за 9 милиарда долара, той изпреварва по продажби всякакви модели от света на eVTOL (електрически вертикално излитащи и кацащи летателни апарати).
Апаратът на Electra е от друг клас. Той е хибридно-електрически самолет с късо излитане и кацане (STOL). При навлизането си на пазара, самолетът ще превозва пилот и 1361 кг товар, или деветима пътници с малък багаж, на разстояния до 1100 морски мили (2037 км) с круизна скорост около 322 км/ч.
Летателният апарат ще използва осем електрически витлови двигателя, разположени по предния ръб на крилата, както и големи клапи на задния ръб, за да създаде така наречения "издухан лифт" (blown lift) - аеродинамичен ефект, който позволява излитане при скорост от само 56 км/ч.
Тази скорост се постига бързо, което означава, че самолетът може да използва писта по-малка от футболно игрище. Electra твърди, че самолетът може да оперира от писти с размери едва 92 x 31 м - едва една десета от стандартна писта, което го прави изключително гъвкав, макар и не толкова универсален като eVTOL.
И което също е важно за инвеститорите - самолетът функционира подобно на конвенционален, което прави сертификационният процес значително по-лесен и предвидим, в сравнение със сложностите при новите eVTOL концепции.
Electra лети с прототипа си EL2 (двуместен) с хибридна технология от май 2024 г. Към октомври най-късото излитане е било 46 метра, а най-краткото кацане - 34,7 метра.
Според вицепрезидента на компанията Джей Пи Стюарт, самолетът генерира толкова подемна сила, че е летял при скорост от едва 40 км/ч, а те все още не са открили точната скорост на срив (stall speed).
Прототипът EL2 е преминал акустична валидация при ниво от едва 55 децибела при полет на 152 метра височина - толкова, колкото обикновен разговор на закрито, в сравнение със 75 децибела при конвенционален турбинен самолет (около шум от прахосмукачка).
Това го прави много по-малко звуково натрапчив за градските зони.
Electra работи по пълномащабен прототип с 9 места, който трябва да полети през 2026 г.
Макар това да не е окончателният модел за сертифициране, той ще бъде много близък до финалния дизайн, който трябва да получи сертификация и да влезе в експлоатация през 2028 г.
Electra е получила над 2200 предварителни поръчки, на стойност близо 9 милиарда долара - значително повече от водещата eVTOL компания Archer Aviation, която има около 6 милиарда долара в поръчки.
"Създадохме самолет с фиксирано крило, който има характеристиките на хеликоптер, но със 100 пъти по-малко шум, 70% по-ниска цена, по-голяма безопасност и драстично намалени емисии," казва главният изпълнителен директор на Electra, Марк Алън.
"Отговорът от глобалната авиационна индустрия е изключителен. Нашите клиенти виждат самолета EL9 като истински пробив и използват възможностите му за свръх-кратко излитане, за да отворят нови маршрути в области с ограничено пространство и шумови изисквания."