Американските медии се впечатлиха от самолет-дълголетник, разработен в СССР. Става въпрос за лекия свръхзвуков изтребител от трето поколение МиГ-21.

Вижте как изглежда МиГ-21 >> >> >>

Както пише The National Interest, тази машина е създадена така, че да работи дълго и да се модернизира лесно, докато обикновено изтребителите, за разлика от бомбардировачите и транспортните самолети, остаряват доста бързо, предава Russia Beyond.

МиГ-21 е създаден като ефективен самолет за постигане на превъзходство във въздуха, но в същото време може да носи ограничено количество бомби и ракети за унищожение на наземни цели. В публикацията, цитирана от "Российская газета", се отбелязва, че от 1959 до 1985 г. СССР е произвел 10 645 такива изтребителя. Правят ги и в Индия и Чехословакия и дори Китай създава собствено копие на самолета. По време на Студената война САЩ успяват да се сдобият с няколко варианта на МиГ-21, за които американските пилоти се изказват ласкаво.

В материала се посочва, че съвременните изтребители не летят много по-бързо и не са особено по-маневрени от МиГ-21. И макар да носят повече боеприпаси и да разполагат с по-съвършено оборудване, много военно-въздушни сили се отнасят към тях като към скъп лукс. Често те се нуждаят просто от "евтин, бърз, лесен за обслужване самолет, който да може да патрулира въздушното пространство и понякога да хвърля по няколко бомби". А МиГ-21 напълно отговаря на тези изисквания.

Днес този самолет е на въоръжение в 18 държави, включително Румъния и Хърватия, които са членки на НАТО. А Китай, Русия и Украйна работят по техническото обслужване и обновяване на изтребителите. Между другото, появата на 3D-печата може да улесни и опрости обслужването им. Малко от МиГ-21, които са на въоръжение в момента, приличат на тези, произведени през 1959 година. Те са много по-сложни и разполагат с високоточно оръжие, съвременна електроника и радари.

The National Interest дори разсъждават дали МиГ-21 може да остане в строя 100 години и изразява увереност, че е твърде вероятно той да отбележи 70-годишнината си във ВВС.