Дори на най-голямото автомобилно изложение в Шанхай стана ясно, че местните производители вече гледат отвъд традиционните автомобили - към хуманоидните роботи и самолетите. Особено внимание привлича електрическата авиация, която налага съвсем нови изисквания към тяговите батерии - ключов компонент за бъдещите летящи превозни средства.

Според данни на Nikkei Asian Review и китайското издание Caixin, само пазарът на електрически самолети в Китай ще достигне стойност от 15,4 милиарда долара до 2030 година. Това принуждава производителите на батерии да мислят за създаване на нови продукти с по-ниска маса, по-висока енергийна плътност и способност за бързо освобождаване на големи количества енергия. Sinolink Securities изчислява, че един електрически самолет ще трябва да сменя батериите си поне 14 пъти за 20 години, ако те издържат около 1000 цикъла.

Електрическите самолети изискват батерии, които да могат да се разреждат напълно два или три пъти в рамките на един час, заради нуждите при вертикално излитане и кацане - най-енергоемките фази на полета. Това прави авиационните батерии десет пъти по-скъпи от тези за електрически автомобили. Например батерия с капацитет от 200 kWh за самолет може да струва над 82 000 щ. долара.

Темата за разработката на такива батерии вече ангажира не само гиганти като CATL, CALB и Eve Energy, но и стартиращи компании като Shenzhen Inx Technology. Миналата година тя участва в изпитателен полет на прототип на EHang с твърдотелна батерия, удължаваща времето за полет с 60%. Единственият недостатък на този тип батерии е по-бавното им зареждане - потенциален проблем за регулярната експлоатация на електрическите самолети.