Европа се включва в надпреварата за пътнически хиперзвуков самолет | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Европа се включва в надпреварата за пътнически хиперзвуков самолет 2
Снимка: Destinus

Европа се включва в надпреварата за пътнически хиперзвуков самолет

Концепцията на Destinus е задвижван от водород полет със скорост, пет пъти по-висока от тази на звука

| Редактор: Галина Чолакова 10 3373

Изминаха две десетилетия, откакто ерата на свръхзвуковите търговски полети приключи с кацането на "Конкорд" на летище в Югозападна Англия. През последните години се появиха множество претенденти за трона - свръхзвукови, хиперзвукови, водородни - поне в концептуален план, но много от тези проекти, обещаващи безпроблемно свръхбързо пътуване, вместо това се забавиха,

Сега един европейски хиперзвуков стартъп се опитва да направи това, обещавайки примамливи времена за пътуване, като например от Франкфурт до Сидни за 4 часа и 15 минути или от Мемфис до Дубай за 3 часа и 30 минути.

Концепцията на Destinus е задвижван от водород полет със скорост, пет пъти по-висока от тази на звука, който съкращава продължителността на полета до по-малко от една четвърт от сегашния търговски въздушен транспорт.

Със седалище в Швейцария и екип от около 120 служители, разпределени в Испания, Франция и Германия, Destinus е създадена през 2021 г., но бързо постига важни цели. Първите й два прототипа са извършили успешни тестови полети и скоро ще започнат изпитания на полети, задвижвани с водород. Третият му прототип - Destinus 3 - трябва да направи първия си полет до края на годината. Мартина Льофквист, представител на компанията разкрива пред CNN защо екипът се надява, че именно той може да постави началото на новата ера на хиперзвуковите пътувания.

Горивото

Водородът е предпочитаното гориво на Destinus като чист, възобновяем източник на енергия, все по-евтин за производство и способен да помогне на компанията да реализира своите амбиции за скорост и далечни разстояния.

Задвижваната с водород авиация е все още в начален стадий на развитие, като водородните реактивни двигатели все още не са навлезли в търговска употреба. Airbus разработва водороден реактивен двигател, който ще започне да се тества в полет през 2026 г.

"Опитваме се да постигнем много, много дълъг пробег ", казва Льофквист, "и това е да летим от Европа чак до Австралия със скорост 5 Маха. Дългосрочната цел е изцяло водородно задвижване и нулеви емисии, но докато производството на водород все още се увеличава, краткосрочният план е излитането да се задвижва с Jet A - традиционно авиационно гориво - и след това да се смени, когато се достигне скорост около 3 Маха.

Дизайнът

За да достигне такава скорост, самолетът ще се движи на височина над 50 км, точно в горната част на земната атмосфера, където съпротивлението е значително по-малко. Хиперзвуковият самолет ще използва за излитане и кацане турбореактивни двигатели, захранвани с водород, и отделен ракетен двигател, който ще го изведе до хиперзвукова скорост. Стартъпът твърди, че реактивният самолет - наполовина ракета, наполовина самолет - ще бъде с нулеви въглеродни емисии, като ще отделя само топлина и водна пара.

Първият самолет на Destinus, способен да превозва 25 пътници на разстояние до 7500 км, ще бъде готов до края на това десетилетие. Следващите самолети ще бъдат все по-големи, с капацитет до 100 пътници и повече.

С всеки нов прототип Destinus усъвършенства и коригира дизайна. Предстоящият прототип, Destinus 3, ще бъде свръхзвуков и надеждата е през 2024 г. той да постигне свръхзвуков полет с водородно задвижване. До 2040 г. Destinus ще има няколко класи, включително икономична. Те се надяват, че дотогава "цените на водорода ще спаднат значително, така че след това ще можем да намалим значително и цените на полетите за тези свръхдълги полети".

Финанси

Плановете на компанията са зависими от капризите на пазара на водород. В допълнение към частните инвестиции и публичното финансиране, които вече е получила - през април 2023 г. тя си е осигурила безвъзмездни средства на стойност 26,7 млн. евро от испанското правителство. Destinus се надява, че тези допълнителни приходи ще ѝ помогнат да се справи с предизвикателствата, заради които други свръхзвукови и хиперзвукови проекти са се провалили.

Базираната в Невада компания Aerion, която беше основен претендент в надпреварата да бъде първата, която ще създаде свръхзвуков пътнически самолет, фалира през май 2021 г., заявявайки, че "в настоящата финансова среда се оказа изключително трудно да се приключи с планираните и необходими големи нови капиталови изисквания".

Що се отнася до това, дали до 2040 г. ще се качим на хиперзвукови самолети, ще закусваме в Шанхай и ще кацаме в Сао Пауло след обяд, може би ще има няколко технологични, екологични и финансови препятствия, които трябва да бъдат преодолени преди това.

Европа се включва в надпреварата за пътнически хиперзвуков самолет 2

Европа се включва в надпреварата за пътнически хиперзвуков самолет

Концепцията на Destinus е задвижван от водород полет със скорост, пет пъти по-висока от тази на звука

| Редактор : Галина Чолакова 10 3373 Снимка: Destinus

Изминаха две десетилетия, откакто ерата на свръхзвуковите търговски полети приключи с кацането на "Конкорд" на летище в Югозападна Англия. През последните години се появиха множество претенденти за трона - свръхзвукови, хиперзвукови, водородни - поне в концептуален план, но много от тези проекти, обещаващи безпроблемно свръхбързо пътуване, вместо това се забавиха,

Сега един европейски хиперзвуков стартъп се опитва да направи това, обещавайки примамливи времена за пътуване, като например от Франкфурт до Сидни за 4 часа и 15 минути или от Мемфис до Дубай за 3 часа и 30 минути.

Концепцията на Destinus е задвижван от водород полет със скорост, пет пъти по-висока от тази на звука, който съкращава продължителността на полета до по-малко от една четвърт от сегашния търговски въздушен транспорт.

Със седалище в Швейцария и екип от около 120 служители, разпределени в Испания, Франция и Германия, Destinus е създадена през 2021 г., но бързо постига важни цели. Първите й два прототипа са извършили успешни тестови полети и скоро ще започнат изпитания на полети, задвижвани с водород. Третият му прототип - Destinus 3 - трябва да направи първия си полет до края на годината. Мартина Льофквист, представител на компанията разкрива пред CNN защо екипът се надява, че именно той може да постави началото на новата ера на хиперзвуковите пътувания.

Горивото

Водородът е предпочитаното гориво на Destinus като чист, възобновяем източник на енергия, все по-евтин за производство и способен да помогне на компанията да реализира своите амбиции за скорост и далечни разстояния.

Задвижваната с водород авиация е все още в начален стадий на развитие, като водородните реактивни двигатели все още не са навлезли в търговска употреба. Airbus разработва водороден реактивен двигател, който ще започне да се тества в полет през 2026 г.

"Опитваме се да постигнем много, много дълъг пробег ", казва Льофквист, "и това е да летим от Европа чак до Австралия със скорост 5 Маха. Дългосрочната цел е изцяло водородно задвижване и нулеви емисии, но докато производството на водород все още се увеличава, краткосрочният план е излитането да се задвижва с Jet A - традиционно авиационно гориво - и след това да се смени, когато се достигне скорост около 3 Маха.

Дизайнът

За да достигне такава скорост, самолетът ще се движи на височина над 50 км, точно в горната част на земната атмосфера, където съпротивлението е значително по-малко. Хиперзвуковият самолет ще използва за излитане и кацане турбореактивни двигатели, захранвани с водород, и отделен ракетен двигател, който ще го изведе до хиперзвукова скорост. Стартъпът твърди, че реактивният самолет - наполовина ракета, наполовина самолет - ще бъде с нулеви въглеродни емисии, като ще отделя само топлина и водна пара.

Първият самолет на Destinus, способен да превозва 25 пътници на разстояние до 7500 км, ще бъде готов до края на това десетилетие. Следващите самолети ще бъдат все по-големи, с капацитет до 100 пътници и повече.

С всеки нов прототип Destinus усъвършенства и коригира дизайна. Предстоящият прототип, Destinus 3, ще бъде свръхзвуков и надеждата е през 2024 г. той да постигне свръхзвуков полет с водородно задвижване. До 2040 г. Destinus ще има няколко класи, включително икономична. Те се надяват, че дотогава "цените на водорода ще спаднат значително, така че след това ще можем да намалим значително и цените на полетите за тези свръхдълги полети".

Финанси

Плановете на компанията са зависими от капризите на пазара на водород. В допълнение към частните инвестиции и публичното финансиране, които вече е получила - през април 2023 г. тя си е осигурила безвъзмездни средства на стойност 26,7 млн. евро от испанското правителство. Destinus се надява, че тези допълнителни приходи ще ѝ помогнат да се справи с предизвикателствата, заради които други свръхзвукови и хиперзвукови проекти са се провалили.

Базираната в Невада компания Aerion, която беше основен претендент в надпреварата да бъде първата, която ще създаде свръхзвуков пътнически самолет, фалира през май 2021 г., заявявайки, че "в настоящата финансова среда се оказа изключително трудно да се приключи с планираните и необходими големи нови капиталови изисквания".

Що се отнася до това, дали до 2040 г. ще се качим на хиперзвукови самолети, ще закусваме в Шанхай и ще кацаме в Сао Пауло след обяд, може би ще има няколко технологични, екологични и финансови препятствия, които трябва да бъдат преодолени преди това.