F-111 срещи Су-24 или защо Русия все още ползва самолет на 50 години | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
F-111 срещи Су-24 или защо Русия все още ползва самолет на 50 години 30
Снимка: iStock by Getty Images

F-111 срещи Су-24 или защо Русия все още ползва самолет на 50 години

Или защо Москва не бърза да пенсионира своя самолет с изменяща се форма на крилата

| Редактор: Стоян Гогов 57 67451

F-111 и Су-24 са два самолета, които освен визуално си приличат и технологично. Създадени почти по едно и също време, днес и двата свръхзвукови бомбардировача са на около 50 години. Докато САЩ са пенсионирали последния F-111 през 1998 г., то във ВВС на Русия Су-24 може да направи поне още един юбилей.

Вижте как изглеждат F-111 и Су-24 >> >> >>

Защо Москва не бърза да изпраща Су-24 в почивка и по-добър ли е той от американския си колега?

F-111 и унищожените 1 500 танка

През 1945 година Германия е близо до изгубването на Втората световна война. Това налага концепцията за разработването на множество иновативни "супероръжия", които огат да обърнат хода на войната. Те обаче трябва да са съобразени и с кризисната обстановка и липсата на гориво и материали.

Така започва историята си Messerschmitt P.1101 - самолет с изключително скосени крила и теоретична възможност за промяна на техния ъгъл. Войната приключва през пролетта на 1945 година, а САЩ се сдобиват с недовършения прототип и чертежите на самолета.

По-късно на негова база е създаден Bell X-5 - първият полетял самолет, който може да изменя геометрията на крилата си. Технологията през 40-те години на миналия век обаче е твърде скъпа и сложна за масова употреба.

В разгара на Студената война в началото на 60-те години, САЩ се връщат към идеята. Причината е, че съветските ПВО комплекси стават твърде напреднали и могат да свалят самолети на големи височини.

Самолет с променяща се геометрия на крилата може да има един профил, докато лети със свръхзвукова скорост и на голяма надморска височина и съвсем друг, докато пикира на няколко десетки метра над земята. Способността за летене на ниско би позволила на всеки бомбардировач да минава незабелязан през радарите на противника.

Така проектът стартира през 1960 година. Американските ВВС разработват множество иновативни технологии, които да допълнят иновацията в крилата. Самолетът е снабден с мощен радар, който следи терена под машината. Създадена е възможен за катапулт кокпит, който да спаси живота на пилотите.

F-111 прави първият си тестови полет през 1964 година, и е приет на въоръжение през 1967 г. Самолетът обаче продължава с тестовете до 1973 г. Той взема участие и във Виетнамската война.

F-111 може да носи 14 300 килограма въоръжение. Има както външни пилони, така и вътрешен отсек. Самолетът може де бъде въоръжен с бомби, включително ядрени, но може да носи и ракети.

Двигателите са два, а максималната скорост е 2 981 км/ч. Крилата могат да изменят ъгъла си от 16 до 72.5 градуса.

Крилата с променлив ъгъл и мощните двигатели дават на F-111 възможността да служи като стратегически и тактически бомбардировач, както и като прехващач на крилати ракети.

По време на войната в Ирак от 1991 година F-111 влиза в ролята на танков унищожител, като самолетът неутрализира над 1 500 танка от армията на Садам. Успехът се постига благодарение на широката употреба на умни бомби и прецизни, насочвани с лазер или GPS, ракети.

F-111 е пенсиониран през 1998 година. Тактическата му и гъвкава роля е поета от F-15, а стратегическата от B-1.

Су-24 или "вечният руснак"

Още от 1961 година СССР започнал разработването на самолет с иземянаща се геометрия на крилата и свръхзвукови възможности. На проектът обаче не било отдадено голямо значение.

През 1964 година се стигнало до създаването на самолет-лаборатория, базиран на Су-15. Той трябвало да тества някои от технологиите на бъдещия самолет.

Дебютът на F-111 през 1967 година накарал руснаците да ускорят разработката на проекта си.

Су-24 бил първият съветски самолет, който можел да лети в лошо време, като това се дължало на мощният радар.

Съветският самолет полита за пръв път през 1967 година, а е приет на въоръжение през 1974 г. Производството му обаче продължава до 1993 г.

Су-24 също се управлява от два пилота и има два двигателя. Максималната скорост обаче е по-малка. При обновените версии дори е изкуствено намалена до 1 600 км/ч.

Възможността за носене на оръжия също е по-малка и липсва вътрешен отсек. Самолетът има външни пилони, на които могат да се закачат до 8 000 кг бомби или ракети. Су-24 може да носи и ядрени бомби.

Ъгълът на сгъване на крилата е от 16° до 69°.

По всички параметри F-111 изглежда по-силен от Су-24. Руснаците обаче ще продължат да ползват Су-24 защото самолетът е доста евтин и надежден.

Москва обновява своя авиопарк от Су-24, който вече може да носи умни бомби и прецизни ракети. Самолетът често прави изненадващи ниски прелитания над кораби на НАТО в Черно море, доказвайки своята работоспособност.

Су-24 ще бъде заменен от Су-34, а по-тежката му роля ще продължи да се изпълнява от също толкова стария Ту-22. Москва обаче не бърза да пенсионира Су-24. Самолетът ще лети и през това десетилетие.

F-111 срещи Су-24 или защо Русия все още ползва самолет на 50 години 30

F-111 срещи Су-24 или защо Русия все още ползва самолет на 50 години

Или защо Москва не бърза да пенсионира своя самолет с изменяща се форма на крилата

| Редактор : Стоян Гогов 57 67451 Снимка: iStock by Getty Images

F-111 и Су-24 са два самолета, които освен визуално си приличат и технологично. Създадени почти по едно и също време, днес и двата свръхзвукови бомбардировача са на около 50 години. Докато САЩ са пенсионирали последния F-111 през 1998 г., то във ВВС на Русия Су-24 може да направи поне още един юбилей.

Вижте как изглеждат F-111 и Су-24 >> >> >>

Защо Москва не бърза да изпраща Су-24 в почивка и по-добър ли е той от американския си колега?

F-111 и унищожените 1 500 танка

През 1945 година Германия е близо до изгубването на Втората световна война. Това налага концепцията за разработването на множество иновативни "супероръжия", които огат да обърнат хода на войната. Те обаче трябва да са съобразени и с кризисната обстановка и липсата на гориво и материали.

Така започва историята си Messerschmitt P.1101 - самолет с изключително скосени крила и теоретична възможност за промяна на техния ъгъл. Войната приключва през пролетта на 1945 година, а САЩ се сдобиват с недовършения прототип и чертежите на самолета.

По-късно на негова база е създаден Bell X-5 - първият полетял самолет, който може да изменя геометрията на крилата си. Технологията през 40-те години на миналия век обаче е твърде скъпа и сложна за масова употреба.

В разгара на Студената война в началото на 60-те години, САЩ се връщат към идеята. Причината е, че съветските ПВО комплекси стават твърде напреднали и могат да свалят самолети на големи височини.

Самолет с променяща се геометрия на крилата може да има един профил, докато лети със свръхзвукова скорост и на голяма надморска височина и съвсем друг, докато пикира на няколко десетки метра над земята. Способността за летене на ниско би позволила на всеки бомбардировач да минава незабелязан през радарите на противника.

Така проектът стартира през 1960 година. Американските ВВС разработват множество иновативни технологии, които да допълнят иновацията в крилата. Самолетът е снабден с мощен радар, който следи терена под машината. Създадена е възможен за катапулт кокпит, който да спаси живота на пилотите.

F-111 прави първият си тестови полет през 1964 година, и е приет на въоръжение през 1967 г. Самолетът обаче продължава с тестовете до 1973 г. Той взема участие и във Виетнамската война.

F-111 може да носи 14 300 килограма въоръжение. Има както външни пилони, така и вътрешен отсек. Самолетът може де бъде въоръжен с бомби, включително ядрени, но може да носи и ракети.

Двигателите са два, а максималната скорост е 2 981 км/ч. Крилата могат да изменят ъгъла си от 16 до 72.5 градуса.

Крилата с променлив ъгъл и мощните двигатели дават на F-111 възможността да служи като стратегически и тактически бомбардировач, както и като прехващач на крилати ракети.

По време на войната в Ирак от 1991 година F-111 влиза в ролята на танков унищожител, като самолетът неутрализира над 1 500 танка от армията на Садам. Успехът се постига благодарение на широката употреба на умни бомби и прецизни, насочвани с лазер или GPS, ракети.

F-111 е пенсиониран през 1998 година. Тактическата му и гъвкава роля е поета от F-15, а стратегическата от B-1.

Су-24 или "вечният руснак"

Още от 1961 година СССР започнал разработването на самолет с иземянаща се геометрия на крилата и свръхзвукови възможности. На проектът обаче не било отдадено голямо значение.

През 1964 година се стигнало до създаването на самолет-лаборатория, базиран на Су-15. Той трябвало да тества някои от технологиите на бъдещия самолет.

Дебютът на F-111 през 1967 година накарал руснаците да ускорят разработката на проекта си.

Су-24 бил първият съветски самолет, който можел да лети в лошо време, като това се дължало на мощният радар.

Съветският самолет полита за пръв път през 1967 година, а е приет на въоръжение през 1974 г. Производството му обаче продължава до 1993 г.

Су-24 също се управлява от два пилота и има два двигателя. Максималната скорост обаче е по-малка. При обновените версии дори е изкуствено намалена до 1 600 км/ч.

Възможността за носене на оръжия също е по-малка и липсва вътрешен отсек. Самолетът има външни пилони, на които могат да се закачат до 8 000 кг бомби или ракети. Су-24 може да носи и ядрени бомби.

Ъгълът на сгъване на крилата е от 16° до 69°.

По всички параметри F-111 изглежда по-силен от Су-24. Руснаците обаче ще продължат да ползват Су-24 защото самолетът е доста евтин и надежден.

Москва обновява своя авиопарк от Су-24, който вече може да носи умни бомби и прецизни ракети. Самолетът често прави изненадващи ниски прелитания над кораби на НАТО в Черно море, доказвайки своята работоспособност.

Су-24 ще бъде заменен от Су-34, а по-тежката му роля ще продължи да се изпълнява от също толкова стария Ту-22. Москва обаче не бърза да пенсионира Су-24. Самолетът ще лети и през това десетилетие.