Българската технологична индустрия е може би една от най-ефективните в страната. IT секторът създава доста висока добавена стойност, има най-високите средни заплати и вече надминава 3% от брутния ни вътрешен продукт. Тези резултати се постигат с едва 34 хил. заети, показват данните на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ).

Гейм разработчиците дори не се споменават поотделно в този доклад, но те имат немалка роля в създаването на стабилната технологична екосистема в страната. Причините за влиянието им са много. Може би най-важният довод за това е, че игрите са продукт, с който хората се сблъскват доста директно и могат да го оценят. Особено предвид факта, че някои родни софтуерни компании се използват само за поддръжка и аутсорсинг на определени дейности и компоненти.

Другият елемент е, че при гейм разработването има силно изразен креативен елемент, затова не малко игри могат да се определят и за изкуство. Да не забравяме, че в почти всяко студио има доста художници, 3D дизайнери и др. Последното им предимство е, че те могат да са доста привлекателна начална стъпка за доста нови специалисти в IT индустрията. Игрите и желанието в един момент да правиш такива са силен стимул да влезеш в технологичния сектор.

Родните примери

Гейм индустрията в България полага своите основи най-вече с основаването на Haemimont Games през 1997 г. Две години по-късно се появява и първата родна AA игра - Tzar. Компанията продължава да съществува като роден независим гейм разработчик и до днес.

Тя проправя път на редица други ентусиасти, които искат да създадат свои заглавия. Сред другите известни български студиа са Black Sea Games и Imperia Online. Двете се развиват доста добре, като втората беше придобита от Stillfront за 10 млн. евро през 2018 г.

Gameloft повлича крак за западните разработчици

Развитието на няколко независими студиа и добри технологични специалисти привлича вниманието на част от западните разработчици. Първото голямо име, което стъпва в България е на френския гигант за мобилни игри Gameloft. Компанията започва подготовка през 2004 г. и в последните дни на годината отваря офиса си в София. Малко след това е последвана и от няколко други гейм гиганта като Ubisoft, Creative Assembly, а покрай последното влиза и Sega.

Първоначално ролята на "Геймлофт България" е да адаптира готови заглавия за различните модели мобилни телефони. Постепенно студиото се разраства и развива различни компетенции и отдели. Само след две години софийското студио пуска и първата си игра - Rayman Kart. Впоследствие се специализира в заглавия за iOS на Apple и добива известност със своите масирани мултиплеър онлайн стратегии за смартфони. Най-големият хит на "Геймлофт България" е March of Empires, с което местното звено се брандира като ключово за цялата група.

За разлика от повечето други студиа на големи гейм разработчици в страната, това на Gameloft има капацитет да прави почти изцяло самостоятелно игри. Студиото отговаря за почти целия цикъл по създаване на едно заглавие и последващата му поддръжка.

На пъпа на София

"Геймлофт България" започва с малко повече от десетина човека в края на 2004 г., а сега, 15 години по-късно, вече са над 200 души. Те са разположени в офис частта на ЦУМ, буквално в центъра на столицата. Хората, работещи в Геймлофт включват много широко портфолио от специалисти - програмисти, графични дизайнери, художници, маркетинг експерти, гейм продуценти и други.

Компанията не спря дейността си по време на пандемията и няколко дни след обявяването на извънредното положение въведе дистанционна работа. "Геймлофт България" дори прие на работа няколко нови експерта през този несигурен за редица други компании период.

Въпреки, че IT секторът в България е развит, качествените IT кадри все повече не достигат за всички компании. Затова и от "Геймлофт България" коментират, че програмистите са най-търсени от тях в момента, за да помогнат в изграждането на техническата част на игрите. Работата в "Геймлофт България" напомня много на тази в различни международни IT компании. Работата в екипи по различни проекти с хора от цял свят е ключов елемент за това, както и допринасянето за успешното разработване на различни заглавия сред потфолиото на Геймлофт.

Работата там предлага и някои нестандартни бонуси - доста по-креативна работа, както и малко по-различни предизвикателства. Заглавията на Gameloft са основно за мобилни устройства, което носи своите особености в сравнение с разработването на игри за конзоли и PC. Мобилните игри обаче стават все по-комплексни от към механика и се припокриват все повече с останалите от към дълбочина и сложност. Така френската група вече се опитва да покрие всички платформи и да направи игрите си привлекателни за разнообразна аудитория.