Годишнина от първия полет на самолет в историята (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Годишнина от първия полет на самолет в историята (снимки) 10
Снимка: Wikimedia

Годишнина от първия полет на самолет в историята (снимки)

На 17 декември 1903 година братята Райт осъществяват нещо, което се е смятало за невъзможно в продължение на хилядолетия

| Редактор: Стоян Гогов 30 4544

Преди 117 години, На 17 декември 1903 г., братята Райт за пръв път в историята на човечеството политат със самолет. Става дума за моторен летателен апарат по-тежък от въздуха, а ефектът от постижението на Уилбър и Орвил е огромен.

Двамата братя са родени в САЩ и дълги години се изхранват от работилницата, в която поправят и сглобяват велосипеди. Те са изключително запленени от развитието на науката и смятат да я приложат за осъществяването на една от най-древните човешки мечти - полета във въздуха.

За целта те сглобяват множество макети, включително създават и малък въздушен тунел, в който да ги изпробват. Събирайки данните си, те научават, че за полета най-важното е аеродинамиката, а не мощният двигател. Благодарение на своята научна работа, братята установяват и как може да се управлява полета, въвеждайки понятия и формули, които се ползват и до днес.

Братята Райт разработват система за хоризонтално управление на полета с вертикална опашка, предно управляващо крило за височината и система за деформиране на крилото, която да балансира аеродинамичната устойчивост на полета. Благодарение на това, те успяват да постигнат своя успех.

Много време им отнема намирането на точната форма за витлото на машината, а изборът на двигател става сравнително лесно.

Първият моторен самолет е наречен "Флайер I" и полетява във въздуха, управляван от Орвил. Машината има бензинов двигател с мощност 12-конски сили. Самолетът е биплан, като крилата са изработени основно от брезент и дървесина.

Вижте как изглежда първият самолет "Флайер I" >> >> >>

Самолетът успява да излети, да се издигне и да се задържи 12 секунди в полет и през това време, летейки на височина 2,5-3,5 метра над земята, изминава разстояние от 39 метра. Същият ден братята правят още три опита. В последния от тях Уилбър прелетява повече от 250 метра и остава във въздуха цели 59 секунди.

В продължение на две години след успешните полети Райт усъвършенстват конструкцията на аероплана, като с него извършват около 200 полета.

На 22 май 1906 г. Уилбър и Орвил Райт получават патент за своето изобретение, но още предната година аеропланът им прелита цели 39 километра за време от 38 минути. По-късно те построяват втори и трети самолет, като непрекъснато променят двигателите им и по този начин подобряват летежа им.

Уилбър Райт откарва един от самолетите във Франция, където изпълнява цял ред публични демонстрации. В това време Орвил прави подобни публични демонстрации в САЩ.

Американското правителство вече е убедено и подписва договор за доставката на самолети за Министерството на войната, като през 1909 г. във федералния бюджет са отделени 30 000 долара за военна авиация.

Братята Райт са всепризнатите "бащи на авиацията" и едни от най-значимите личности за XX-ти век. По-големият от тях обаче не доживява да се радва дълго на успеха. Уилбър се заразява от тиф и умира през 1912 г. на 45 години. Орвил пък успява да види първият свръхзвуков полет в историята и умира през 1948 година.

Още от 1899 г. Уилбър и Орвил започват опити с хвърчила и безмоторни самолети. През 1900 г. те вече имат безмоторен самолет в пълен мащаб, достатъчно голям да носи човек. Братята Райт са убедени, че е възможно човек да полети с по-тежка от въздуха машина - идея, която мнозина по това време смятат за налудничава.

Годишнина от първия полет на самолет в историята (снимки) 10

Годишнина от първия полет на самолет в историята (снимки)

На 17 декември 1903 година братята Райт осъществяват нещо, което се е смятало за невъзможно в продължение на хилядолетия

| Редактор : Стоян Гогов 30 4544 Снимка: Wikimedia

Преди 117 години, На 17 декември 1903 г., братята Райт за пръв път в историята на човечеството политат със самолет. Става дума за моторен летателен апарат по-тежък от въздуха, а ефектът от постижението на Уилбър и Орвил е огромен.

Двамата братя са родени в САЩ и дълги години се изхранват от работилницата, в която поправят и сглобяват велосипеди. Те са изключително запленени от развитието на науката и смятат да я приложат за осъществяването на една от най-древните човешки мечти - полета във въздуха.

За целта те сглобяват множество макети, включително създават и малък въздушен тунел, в който да ги изпробват. Събирайки данните си, те научават, че за полета най-важното е аеродинамиката, а не мощният двигател. Благодарение на своята научна работа, братята установяват и как може да се управлява полета, въвеждайки понятия и формули, които се ползват и до днес.

Братята Райт разработват система за хоризонтално управление на полета с вертикална опашка, предно управляващо крило за височината и система за деформиране на крилото, която да балансира аеродинамичната устойчивост на полета. Благодарение на това, те успяват да постигнат своя успех.

Много време им отнема намирането на точната форма за витлото на машината, а изборът на двигател става сравнително лесно.

Първият моторен самолет е наречен "Флайер I" и полетява във въздуха, управляван от Орвил. Машината има бензинов двигател с мощност 12-конски сили. Самолетът е биплан, като крилата са изработени основно от брезент и дървесина.

Вижте как изглежда първият самолет "Флайер I" >> >> >>

Самолетът успява да излети, да се издигне и да се задържи 12 секунди в полет и през това време, летейки на височина 2,5-3,5 метра над земята, изминава разстояние от 39 метра. Същият ден братята правят още три опита. В последния от тях Уилбър прелетява повече от 250 метра и остава във въздуха цели 59 секунди.

В продължение на две години след успешните полети Райт усъвършенстват конструкцията на аероплана, като с него извършват около 200 полета.

На 22 май 1906 г. Уилбър и Орвил Райт получават патент за своето изобретение, но още предната година аеропланът им прелита цели 39 километра за време от 38 минути. По-късно те построяват втори и трети самолет, като непрекъснато променят двигателите им и по този начин подобряват летежа им.

Уилбър Райт откарва един от самолетите във Франция, където изпълнява цял ред публични демонстрации. В това време Орвил прави подобни публични демонстрации в САЩ.

Американското правителство вече е убедено и подписва договор за доставката на самолети за Министерството на войната, като през 1909 г. във федералния бюджет са отделени 30 000 долара за военна авиация.

Братята Райт са всепризнатите "бащи на авиацията" и едни от най-значимите личности за XX-ти век. По-големият от тях обаче не доживява да се радва дълго на успеха. Уилбър се заразява от тиф и умира през 1912 г. на 45 години. Орвил пък успява да види първият свръхзвуков полет в историята и умира през 1948 година.

Още от 1899 г. Уилбър и Орвил започват опити с хвърчила и безмоторни самолети. През 1900 г. те вече имат безмоторен самолет в пълен мащаб, достатъчно голям да носи човек. Братята Райт са убедени, че е възможно човек да полети с по-тежка от въздуха машина - идея, която мнозина по това време смятат за налудничава.