Google реорганизира своя изкуствен интелект и променя приоритетите си, като измества фокуса си от научните изследвания към комерсиализацията. Това ще бъде своеобразен отговор на постиженията на конкурента OpenAI, тъй като все по-често се предполага, че ChatGPT и подобни ботове в крайна сметка могат да заменят традиционното търсене в интернет, съобщава Bloomberg.

Напоследък технологичният гигант изпитва затруднения в надпреварата за лидерство в областта на изкуствения интелект. Въпреки че компанията разполага с огромни ресурси и талантливи учени, конкуренти като OpenAI изпреварват Google в пускането на иновативни продукти за изкуствен интелект.

През май Google стартира AI Overview - услуга, която генерира отговори на заявки за търсене. Стартът не мина много добре: системата започна да дава абсурдни и опасни препоръки като "яжте камъни" или "слагайте лепило върху пица". Седмица по-късно Google трябваше да въведе ограничения за използването на услугата и всъщност да признае провала, обвинявайки потребителите за провокативните заявки за търсене.

А само ден преди обявяването на AI Overview, конкурентната компания OpenAI представи подобрена версия на своя чатбот ChatGPT, който моментално набра популярност. Както ChatGPT, така и AI Overview се основават на една и съща технология, наречена Transformer, разработена от Google още през 2017 година. По този начин компанията всъщност е споделила постиженията си с конкурент, който вече е изпреварил Google в практическите приложения.

Google реши още миналата година да обедини двата си елитни екипа по ИИ - Google Brain и DeepMind - в единно подразделение Google DeepMind, за да подобри репутацията си по отношение на комерсиалните продукти по ИИ, без да губи силните позиции на компанията в областта на фундаменталните изследвания. Подразделението се оглавява от Демис Хасабис, който преди това е ръководил DeepMind и е известен с постиженията си в областта на ИИ.

Сливането на две различни в културно отношение подразделения обаче не е лишено от предизвикателства. Някои служители се оплакват, че чистата наука сега получава по-малко внимание и ресурси и че приоритет се дава на продукти, генериращи приходи. Първите опити за пускане на такива продукти не бяха много успешни.

Въпреки това компанията заявява, че ще продължи да работи за подобряване на своите продукти с ИИ и за интегрирането им в услугите на Google. Основните усилия са насочени към разработването на модела Gemini, който трябва да се конкурира с GPT на OpenAI. Хасабис отбелязва, че "новите технологии изискват внимателно обмисляне на начина, по който те се държат при взаимодействие с потребителите".

Интересно е, че Google Brain и DeepMind и преди са се конкурирали помежду си, като понякога дори са криели разработките си една от друга. Засега процесът на свързване не протича гладко. Учените се оплакват от ограничен достъп до изчислителна мощ и натиск от страна на ръководството. А някои служители на DeepMind директно напуснаха компанията след сливането.