По време на тримесечното отчетно събитие на Tesla, Илон Мъск откровено призна, че глобалната търговска война и по-конкретно ограниченията, наложени от Китай върху износа на редкоземни елементи, създават реална заплаха за производството на хуманоидните роботи Optimus. Макар американските мита върху китайски продукти да не влияят значително на автомобилния бизнес на Tesla, китайските регулации вече пречат на ключови доставки.

Първоначално се смяташе, че серийното производство на Optimus ще се осъществява в Тексас, в непосредствена близост до централата на Tesla. Но в хода на събитията стана ясно, че пилотната фаза ще започне в Калифорния. Мъск разкри, че липсата на китайски редкоземни метали, използвани при изработката на магнити за роботите, е критична. Tesla вече води разговори с китайските власти, за да получи износен лиценз, който ще позволи на компанията да внася нужните елементи, доказвайки, че не се използват за военни цели.

"Китай иска гаранции, че тези метали няма да се използват за военни цели, въпреки че е очевидно, че ще бъдат вложени само в хуманоидни роботи" - обясни Мъск. Според него, целта е ясно индустриална - създаване на роботи, които ще заменят човешкия труд в заводите.

Въпреки предизвикателствата, Tesla не се отказва от мащабните си планове. До края на годината компанията възнамерява да произведе около 5000 робота Optimus, които първоначално ще се внедрят в собствените ѝ производствени съоръжения. Мъск нееднократно е подчертавал, че бъдещето на Tesla се крие в автономните технологии - както в колите, така и в роботиката.

Това поставя сериозен фокус върху стратегическото значение на високотехнологични материали и глобалната геополитика за развитието на иновациите. С оглед на нарастващите търкания между САЩ и Китай, възможностите за мащабно производство на Optimus ще зависят от способността на Tesla да лавира успешно между политиката и бизнеса.