Как би изглеждал военният парад на САЩ (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Как би изглеждал военният парад на САЩ (снимки)
Снимка: Shutterstock

Как би изглеждал военният парад на САЩ (снимки)

Неговата въздушна част би била наистина внушителна

| Редактор: Стоян Гогов 303 111122

Парадът за Деня на победата прикова погледите към военната мощ на Русия. Макар и без въздушни части заради лошото време, на Червения площад видяхме най-добрите разработки на армията на Владимир Путин.

Какво се случва през това време от другата страна на геополитическия свят?

За разлика от Русия, американците не са провеждали събития от подобен мащаб. Именно заради това при избирането си за президент на САЩ Доналд Тръмп заяви, че планира да проведе грандиозен военен парад във Вашингтон. Все още не се знае дали той ще изпълни обещанието, като според слуховете това е възможно да се случи на 10 ноември тази година.

Ето какви машини може да изкара Тръмп по улиците на Вашингтон:

Всички снимки вижте тук >>

Танк M1 Abrams

Снимка: Wikimedia

Единственият към този момент танк на американската армия дебютира през 80-те години на миналия век. Той се оказва по-добър от базовите съветски танкове Т-72 и по-старите от тях модели. Въоръжението му включва 120-милиметрово гладкоцевно оръдие, една 12.7-милиметрова картечница и две 7.62-милиметрови картечници.

Бронята е съставена от пластове от стомана, керамика, кевлар, специални полимери и плочи от обеднен уран. Двигателят е газово-турбинен и има мощност от 1500 к.с. Проблемът на този тип двигатели е високото количество топлина, което отделя. Теглото на танка е около 60 тона, а максималната скорост - 72 км/ч.

Бойна машина IAV Stryker

Снимка: Wikimedia

Това е един от най-новите американски бронетранспортьори, които могат да превозват до 9 пехотинеца. IAV Stryker е проектиран да може да се побира в транспортни самолети, увеличавайки способностите на американската армия за извършването на въздушни десанти.

Освен със своята броня, машината разполага и с широк набор от въоръжение. Има варианти, разполагащи с 105-милиметрово танково оръдие, но по-често срещани са версиите с 30-милиметрово автоматично оръдие или с антитанков ракетен комплекс, съчетан с 12,7 мм картечница.

Максималната скорост на IAV Stryker е 100 км/ч, но той не може да се движи във вода.

Ракетен комплекс M270 MLRS

Снимка: Wikimedia

Това е основният ракетно-артилерийски комплекс на САЩ. Той е разположен на верижно шаси и носи 12 ракети, имащи максимален обсег между 30 и 70 километра. Боеприпасите са високоточни и могат да нанасят големи разрушения. В тази област обаче Руските ракетни системи, като "Солнцепек" превъзхождат американските си еквиваленти.

Ракетен комплекс M142 HIMARS

Снимка: Wikimedia

HIMARS е високомобилна ракетна установка, разположена на шасито на специален армейски камион и разработена през 90-те години в САЩ. Машината има две версии.

Първата е въоръжена с шест 227-милиметрови ракети. Те се използват за масираното унищожение на площ с размер от квадратен километър. Максималният обсег е 300 км, а минималният - 2 км. В някакво отношение тази версия е еквивалентна и на съветската система БМ-21 "Град", която залага на двойно по-малки ракети, но изстреляни в по-голям обем.

Втората версия на HIMARS е снабдена с тактическа ракета земя-земя ATACMS, която има боен радиус от 160 км. Ракетата е изключително ефективна при борба срещу танкови поделения и укрепени противникови позиции. В този си вариант системата HIMARS е еквивалентна на съветската ОТР-21 "Точка", с която разполага и България. Разликата е, че "Точка" има двойно по-малък обсег.

HIMARS може да се използва по няколко различни начина - за борба с танкове, за атаки на навлизащ или готвещ се за навлизане в страната противник, за поразяване на укрепени позиции и за бой в градски условия.

ПВО комплекс MIM-104 Patriot

Снимка: Wikimedia

Patriot е основният противовъздушен комплекс на САЩ, който разчита на комплект от бързи ракети и мощен фазов радар, за да може да сваля както самолети, летящи на големи височини, така и тактически балистични ракети.

Ракетите на комплекса имат обсег от 70 километра и максимална скорост от малко около 3800 км/ч. По късно са създадени модификации с максимална скорост от над 5000 км/ч, както и такива с ограничен обсег от едва 15 км.

Различните разновидности на ракетата, мощните компютри контролиращи полета й и нейната прецизност превръщат Patriot в първият масов комплекс, можещ да сваля тактически балистични ракети, като "Скъд".

Хеликоптер AH-64 Apache

Снимка: Wikimedia

Това е основният боен въртолет на американската армия. AH-64 Apache има два газово-турбинни двигателя, които осигуряват максимална скорост от 365 км/ч. Бойният радиус е 480 км.

Въоръжението включва 30-милиметрово автоматично оръдие и широк набор от управляеми и неуправляеми ракети въздух-земя.

Хеликоптер AH-1 SuperCobra

Снимка: Wikimedia

Това е другият масов атакуващ хеликоптер, с който разполага САЩ. AH-1 SuperCobra е от голямо значение за флота и морската пехота на САЩ, подсилвайки техните способности.

Той също има два газово-турбинни двигателя, а максималната скорост е от 350 км/ч. Бойният радиус е 250 км, а AH-1 SuperCobra е по-евтин за експлоатация от AH-64 Apache.

Въоръжението се състои от 20-милиметрово автоматично оръдие и широк набор от управляеми и неуправляеми ракети въздух-земя.

Хибридът между самолет и хеликоптер Bell Boeing V-22 Osprey

Снимка: Wikimedia

Този проект се разработва още от 80-те години на миналия век. Хибридът между хеликоптер и самолет има някои предимства, които биха увеличили мощта на американската армия многократно. V-22 Osprey може да излита и каца вертикално, но да се движи два пъти по-бързо от транспортен вертолет - максималната скорост на V-22 Osprey е 565 км/ч.

Най-голямото предимство на хибридната машина обаче е бойният ѝ радиус. V-22 Osprey може да измине 1627 км без презареждане или 3590 км, ако е снабден с външни резервоари.

Критиците са недоволни от цената на един V-22 Osprey, която е двойно по-голяма спрямо тази на хеликоптер с по-голяма товароносимост.

От хибрида обаче са поръчани над 400 бройки, които ще бъдат използвани предимно за специални мисии от морската пехота на САЩ. V-22 Osprey най-вероятно ще се експлоатира през целия XXI век и ще е основното средство за транспортиране на елитните американски части до горещите точки по света.

Стелт бомбардировач B-2A Spirit

Снимка: US Airforce

Американският стелт бомбардировач В-2 е единственият от своя вид, като през последните 30 години той остава на върха в своя клас. Първото публично показване на B-2 е на 22 ноември 1988 година, а първият му такъв полет - 17 юли 1989. Производството, поправката и изследванията на самолета се осъществяват в специалния център на ВВС на база Едуардс, Калифорния.

За да функционира правилно B-2 се съхранява в специални хангари с контролиран климат, като построяването на 1 хангар, 1 самолет и неговото оборудване струват над 2 милиарда долара. Това е причината от В-2 да бъдат създадени едва 21 бройки.

Максимална скорост е 1 010 км/ч, а максимална дължина на полета без презареждане е 11 100 км. Самолетът може да носи 22 тона въоръжение, включително ядрени заряди. Основното му предимство пред всички останали бомбардировачи е, че не може да бъде засечен от вражеските радари.

Задвижването се осигурява от 4 реактивни двигателя, но в натоварено положение самолетът не може да достигне скоростта на звука. За максимална такава е приета 1010 км/ч.

Слабото място на бомбардировача е сложната електроника, която е необходима, за да може самолетът да остане във въздуха. Грешка в един от процесорите, управляващи системата за контрол на центъра на гравитацията на самолета води до инцидент, при който един B-2 пада на земята през 2008 г.

Стратегически бомбардировач B-1B Lancer

Снимка: Wikimedia

Това е най-бързият стратегически бомбардировач, с който разполага САЩ. B-1B Lancer се задвижва от 4 реактивни двигателя и има максимална скорост от около 1400 км/ч. Крилата са с променлива геометрия, което помага за по-добрата аеродинамика на машината.

Самолетът може да носи 56 тона бомби, с което се оказва и най-тежкият бомбардировач в арсенала на САЩ. B-1B може да носи до 24 ядрени бомби или до 84 неуправляеми бомби.

Максималният обсег е 9400 км.

САЩ планират да пенсионират B-1B Lancer през идващото десетилетие, като една от причините е изключително високата цена на експлоатация на бомбардировача.

Стратегически бомбардировач B-52H Stratofortress

Снимка: US Airforce

Американският бомбардировач В-52 е една наистина впечатляваща машина. Тя може да прелети 14 080 километра без презареждане, а за задвижването ѝ отговарят 8 реактивни двигателя. Самолетът може да носи 30 тона бомби, включително ядрени такива, а от крилете му не рядко са били изстрелвани експериментални самолети и ракети.

Максималната скорост е 1000 км/ч.

Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. Оттогава насам В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.

ВВС на САЩ планира да пенсионира много по-модерните бомбардировачи В-1 и В-2, но да остави В-52 на въоръжение поне до средата на 50-те години на този век.

Една от причината за това, че В-52 ще успее да направи 100 години на бойна служба е фактът, че експлоатацията му е в пъти по-евтина от тази на по-модерните американски бомбардировачи, а в условията на тотално въздушно превъзходство необходимостта от стелт технологията изчезва.

САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.

Тежък изтребител F-15 Eagle 

Снимка: Shutterstock

F-15 Eagle дебютира около 10 години по-рано от Су-27, а целта на самолета е била да може да завоюва въздушно пространство и да побеждава МиГ-25. Двигателите са два, а максималната скорост е около 2 700 км/ч. Конструкцията може да издържа на натоварвания не повече от 9G, а скоростта на изкачване е 254 метра в секунда.

Самолетът има 11 пилона за закачане на въоръжение, което е съставено изцяло от ракети въздух-въздух, а максималното му тегло надхвърля 7 000 килограма. Монтирано е и 20-милиметрово автоматично оръдие "Гатлинг" с 940 патрона. Бойният радиус е 1800 км.

Су-27 и F-15 никога не са водили бой един срещу друг, но според анализаторите двата самолета са равностойни, като F-15 има предимство при извършването на изненадващи атаки, а Су-27 има предимство във втората фаза на въздушния бой.

F-15E Strike Eagle е най-способната версия на самолета. Тя може да нанася удари по земята включително и с ядрени бомби.

Изтребител F-16

Снимка: Wikimedia

F-16 е дело на Lockheed Martin и днес се е превърнал в най-масовия самолет в света. Макар изтребителят да се ражда през 70-те години на миналия век, той постоянно е обновяван. Днес F-16 може да открива и проследява над 20 цели едновременно - и на земята, и във въздуха, като това се дължи на модерния му радар и електроника.

F-16 е мултифункционален изтребител и може да носи различен набор от ракети въздух-въздух, въздух-земя и бомби. Те могат да се разположат на общо 11 оръжейни пилона, като цялостното тегло на боеприпасите може да достигне до 7 тона.

Максималната скорост е 2120 км/ч, а бойният радиус зависи от въоръжението.

Палубен изтребител F-18 Super Hornet

Снимка: Wikimedia

Това е любимият самолет на американския флот. Изтребителят е изключително маневрен и може да носи до 8 тона ракети въздух-въздух, въздух-земя или бомби. Максималният му боен обсег с пълно въоръжение е 1100 км, а максималната скорост е 1915 км/ч.

Радарът е активен, а самолетът може да следи множество цели едновременно.

F-18 продължава да бъде един от най-важните компоненти, превръщащи американските самолетоносачи в едни от най-мощните оръжия на планетата

Стелт изтребител F-22 Raptor

Снимка: Shutterstock

Най-добрият, но не и най-нов, американски изтребител от пето поколение F-22 ще остане на въоръжение поне още 40 години. Благодарение на двата си реактивни двигателя, той има максимална скорост от 2400 км/ч, а бойният му радиус е над 1500 км.

Самолетът може да носи около 8 тона въоръжение, скрито във вътрешен корпус. Макар F-22 да може да изстрелва ракети въздух-земя или да пуска умни бомби, то основната цел на изтребителя е завоюване на въздушното пространство. Ракетите въздух-въздух, които носи самолетът имат голям обсег и F-22 може да сваля цели, намиращи се отвъд неговия хоризонт.

Най-голямото предимство на F-22 е, че това е самолетът, имащ най-силни стелт харектеристики в света. Те обаче не са за сметка на отличната му маневреност и висока скорост. САЩ разполагат с около 180 бройки от F-22.

Стелт изтребител F-35 Lightning II

Снимка: US Airforce

Проектът за създаване на нов стелт самолет, с възможност за вертикално излитане бе белязан от много трудности още от самото си начало. Програмата довела до раждането на F-35 се превърна в една от най-скъпите в историята, а цената ѝ достигна до 1,5 трилиона долара.

Въпреки това много от проблемите вече са изчистени, а F-35 е орисан да се превърне в гръбнака на американските ВВС, където самолетът ще остане на служба поне до 2070 година.

Бойният радиус на "невидимия" изтребител е 1100 км, а максималната скорост е 1930 км/ч.

Основното предимство на F-35 е, че той е мултифункционален изтребител.

Въоръжението на самолета включва почти всичко - ракети въздух-земя, противокорабни ракети, ракети въздух-въздух, умни и лазерно насочвани бомби, касетъчни боеприпаси и др. Самолетът може да е въоръжен и с атомни бомби B61 mod 12, които имат точност от 30 метра, могат да се "забиват" навътре в земята и имат мощност от 50 килотона.

Атакуващ самолет Lockheed AC-130

Снимка: Wikimedia

САЩ е единствената страна в света, която разполага с подобен самолет. По същество Lockheed AC-130 е същинска модерна летяща крепост. Основното въоръжение на самолета включва 105-милиметрово оръдие, 40-милиметрово оръдие, 30 мм, 25 мм и 20 мм автоматични оръдия и дори 7.62 мм картечници. Всички те са разположени в различни конфигурации и бройки в корпуса на самолета, който се задвижва от 4 витлови двигателя.

Lockheed AC-130 се е доказал в мисии над Ирак, Афганистан и Сирия, където е поразявал множество бронирани машини със своите оръдия от въздуха.

Щурмови самолет A-10C Thunderbolt II

Снимка: US Airforce

Възможно ли е цял един самолет да бъде изграден около едно оръдие? Да, но само ако оръдието е американският 30-милиметров "Гатлинг" с 7 цеви и скорострелност от 3900 изстрела в минута. Именно около това оръжие е изграден целият самолет А-10, който се превръща в най-успешния в своя клас.

Тъй като е предвидено самолетът да лети на ниски височини, той е тежко брониран с панели от титан. Американската армия е установила, че те могат да предпазят А-10 от изстрели с 57-милиметрово оръдие. Самолетът издържа и на удари с 23-милиметрови бронебойни и високо-експлозивни муниции.

За задвижването отговарят два реактивни двигателя, които са настроени да летят икономично на ниски надморски височини. Максималната скорост на самолета е 833 км/ч, но А-10 рядко се движи с над 600 км/ч.

По време на Първата война в Залива А-10 се справя феноменално със задачите си, като в своята сметка щурмовикът има унищожени 900 иракски танка, 2000 бойни машини и 1200 артилерийски установки. Самолетът дори успял да унищожи два хеликоптера, използвайки своето "Гатлинг" оръдие. По време на цялата война били изгубени едва 4 бройки от А-10.

Всъщност 90% от ракети въздух-земя изстреляни по време на войната са били пуснати именно от А-10.

Към днешна дата Американските военновъздушни сили разполагат с 280 бройки от самолета, а единственият пряк конкурент на щурмовика е Су-25, който обаче няма "Гатлинг" оръдие и носи двойно по-малко количество въоръжение.

Шпионски и атакуващи дронове

Снимка: Wikimedia

Дроновете играят ключова роля за американската армия и САЩ разполага с цяла гама от безпилотници, предназначени за видео шпиониране, подслушване и нанасяне на наземни удар. Америка дори разполага с безпилотни космически мини совалки, предназначени за унищожаване на сателити или шпионаж на комуникациите от космоса.

Добре познати са възможностите на тежкия разузнавач RQ-4 Global Hawk, по-малкия атакуващ MQ-9 Reaper и невидимият RQ-170 Sentinel именно те могат да бъдат показани в небето на Вашингтон. Бъдещето обаче принадлежи на секретния RQ-180, X-47 и SR-72, като последният ще може да нанася бързи удари от космоса. Няма да е изненада, ако някой от тях направи дебюта си по време на военния парад на Тръмп.

Как би изглеждал военният парад на САЩ (снимки) 20

Как би изглеждал военният парад на САЩ (снимки)

Неговата въздушна част би била наистина внушителна

| Редактор : Стоян Гогов 303 111122 Снимка: Shutterstock

Парадът за Деня на победата прикова погледите към военната мощ на Русия. Макар и без въздушни части заради лошото време, на Червения площад видяхме най-добрите разработки на армията на Владимир Путин.

Какво се случва през това време от другата страна на геополитическия свят?

За разлика от Русия, американците не са провеждали събития от подобен мащаб. Именно заради това при избирането си за президент на САЩ Доналд Тръмп заяви, че планира да проведе грандиозен военен парад във Вашингтон. Все още не се знае дали той ще изпълни обещанието, като според слуховете това е възможно да се случи на 10 ноември тази година.

Ето какви машини може да изкара Тръмп по улиците на Вашингтон:

Всички снимки вижте тук >>

Танк M1 Abrams

Снимка: Wikimedia

Единственият към този момент танк на американската армия дебютира през 80-те години на миналия век. Той се оказва по-добър от базовите съветски танкове Т-72 и по-старите от тях модели. Въоръжението му включва 120-милиметрово гладкоцевно оръдие, една 12.7-милиметрова картечница и две 7.62-милиметрови картечници.

Бронята е съставена от пластове от стомана, керамика, кевлар, специални полимери и плочи от обеднен уран. Двигателят е газово-турбинен и има мощност от 1500 к.с. Проблемът на този тип двигатели е високото количество топлина, което отделя. Теглото на танка е около 60 тона, а максималната скорост - 72 км/ч.

Бойна машина IAV Stryker

Снимка: Wikimedia

Това е един от най-новите американски бронетранспортьори, които могат да превозват до 9 пехотинеца. IAV Stryker е проектиран да може да се побира в транспортни самолети, увеличавайки способностите на американската армия за извършването на въздушни десанти.

Освен със своята броня, машината разполага и с широк набор от въоръжение. Има варианти, разполагащи с 105-милиметрово танково оръдие, но по-често срещани са версиите с 30-милиметрово автоматично оръдие или с антитанков ракетен комплекс, съчетан с 12,7 мм картечница.

Максималната скорост на IAV Stryker е 100 км/ч, но той не може да се движи във вода.

Ракетен комплекс M270 MLRS

Снимка: Wikimedia

Това е основният ракетно-артилерийски комплекс на САЩ. Той е разположен на верижно шаси и носи 12 ракети, имащи максимален обсег между 30 и 70 километра. Боеприпасите са високоточни и могат да нанасят големи разрушения. В тази област обаче Руските ракетни системи, като "Солнцепек" превъзхождат американските си еквиваленти.

Ракетен комплекс M142 HIMARS

Снимка: Wikimedia

HIMARS е високомобилна ракетна установка, разположена на шасито на специален армейски камион и разработена през 90-те години в САЩ. Машината има две версии.

Първата е въоръжена с шест 227-милиметрови ракети. Те се използват за масираното унищожение на площ с размер от квадратен километър. Максималният обсег е 300 км, а минималният - 2 км. В някакво отношение тази версия е еквивалентна и на съветската система БМ-21 "Град", която залага на двойно по-малки ракети, но изстреляни в по-голям обем.

Втората версия на HIMARS е снабдена с тактическа ракета земя-земя ATACMS, която има боен радиус от 160 км. Ракетата е изключително ефективна при борба срещу танкови поделения и укрепени противникови позиции. В този си вариант системата HIMARS е еквивалентна на съветската ОТР-21 "Точка", с която разполага и България. Разликата е, че "Точка" има двойно по-малък обсег.

HIMARS може да се използва по няколко различни начина - за борба с танкове, за атаки на навлизащ или готвещ се за навлизане в страната противник, за поразяване на укрепени позиции и за бой в градски условия.

ПВО комплекс MIM-104 Patriot

Снимка: Wikimedia

Patriot е основният противовъздушен комплекс на САЩ, който разчита на комплект от бързи ракети и мощен фазов радар, за да може да сваля както самолети, летящи на големи височини, така и тактически балистични ракети.

Ракетите на комплекса имат обсег от 70 километра и максимална скорост от малко около 3800 км/ч. По късно са създадени модификации с максимална скорост от над 5000 км/ч, както и такива с ограничен обсег от едва 15 км.

Различните разновидности на ракетата, мощните компютри контролиращи полета й и нейната прецизност превръщат Patriot в първият масов комплекс, можещ да сваля тактически балистични ракети, като "Скъд".

Хеликоптер AH-64 Apache

Снимка: Wikimedia

Това е основният боен въртолет на американската армия. AH-64 Apache има два газово-турбинни двигателя, които осигуряват максимална скорост от 365 км/ч. Бойният радиус е 480 км.

Въоръжението включва 30-милиметрово автоматично оръдие и широк набор от управляеми и неуправляеми ракети въздух-земя.

Хеликоптер AH-1 SuperCobra

Снимка: Wikimedia

Това е другият масов атакуващ хеликоптер, с който разполага САЩ. AH-1 SuperCobra е от голямо значение за флота и морската пехота на САЩ, подсилвайки техните способности.

Той също има два газово-турбинни двигателя, а максималната скорост е от 350 км/ч. Бойният радиус е 250 км, а AH-1 SuperCobra е по-евтин за експлоатация от AH-64 Apache.

Въоръжението се състои от 20-милиметрово автоматично оръдие и широк набор от управляеми и неуправляеми ракети въздух-земя.

Хибридът между самолет и хеликоптер Bell Boeing V-22 Osprey

Снимка: Wikimedia

Този проект се разработва още от 80-те години на миналия век. Хибридът между хеликоптер и самолет има някои предимства, които биха увеличили мощта на американската армия многократно. V-22 Osprey може да излита и каца вертикално, но да се движи два пъти по-бързо от транспортен вертолет - максималната скорост на V-22 Osprey е 565 км/ч.

Най-голямото предимство на хибридната машина обаче е бойният ѝ радиус. V-22 Osprey може да измине 1627 км без презареждане или 3590 км, ако е снабден с външни резервоари.

Критиците са недоволни от цената на един V-22 Osprey, която е двойно по-голяма спрямо тази на хеликоптер с по-голяма товароносимост.

От хибрида обаче са поръчани над 400 бройки, които ще бъдат използвани предимно за специални мисии от морската пехота на САЩ. V-22 Osprey най-вероятно ще се експлоатира през целия XXI век и ще е основното средство за транспортиране на елитните американски части до горещите точки по света.

Стелт бомбардировач B-2A Spirit

Снимка: US Airforce

Американският стелт бомбардировач В-2 е единственият от своя вид, като през последните 30 години той остава на върха в своя клас. Първото публично показване на B-2 е на 22 ноември 1988 година, а първият му такъв полет - 17 юли 1989. Производството, поправката и изследванията на самолета се осъществяват в специалния център на ВВС на база Едуардс, Калифорния.

За да функционира правилно B-2 се съхранява в специални хангари с контролиран климат, като построяването на 1 хангар, 1 самолет и неговото оборудване струват над 2 милиарда долара. Това е причината от В-2 да бъдат създадени едва 21 бройки.

Максимална скорост е 1 010 км/ч, а максимална дължина на полета без презареждане е 11 100 км. Самолетът може да носи 22 тона въоръжение, включително ядрени заряди. Основното му предимство пред всички останали бомбардировачи е, че не може да бъде засечен от вражеските радари.

Задвижването се осигурява от 4 реактивни двигателя, но в натоварено положение самолетът не може да достигне скоростта на звука. За максимална такава е приета 1010 км/ч.

Слабото място на бомбардировача е сложната електроника, която е необходима, за да може самолетът да остане във въздуха. Грешка в един от процесорите, управляващи системата за контрол на центъра на гравитацията на самолета води до инцидент, при който един B-2 пада на земята през 2008 г.

Стратегически бомбардировач B-1B Lancer

Снимка: Wikimedia

Това е най-бързият стратегически бомбардировач, с който разполага САЩ. B-1B Lancer се задвижва от 4 реактивни двигателя и има максимална скорост от около 1400 км/ч. Крилата са с променлива геометрия, което помага за по-добрата аеродинамика на машината.

Самолетът може да носи 56 тона бомби, с което се оказва и най-тежкият бомбардировач в арсенала на САЩ. B-1B може да носи до 24 ядрени бомби или до 84 неуправляеми бомби.

Максималният обсег е 9400 км.

САЩ планират да пенсионират B-1B Lancer през идващото десетилетие, като една от причините е изключително високата цена на експлоатация на бомбардировача.

Стратегически бомбардировач B-52H Stratofortress

Снимка: US Airforce

Американският бомбардировач В-52 е една наистина впечатляваща машина. Тя може да прелети 14 080 километра без презареждане, а за задвижването ѝ отговарят 8 реактивни двигателя. Самолетът може да носи 30 тона бомби, включително ядрени такива, а от крилете му не рядко са били изстрелвани експериментални самолети и ракети.

Максималната скорост е 1000 км/ч.

Бойното кръщение на бомбардировача идва през 1965 година, когато формирование от 30 самолета започва да сипе бомбени килими във Виетнам. Оттогава насам В-52 участва във всяка война, водена от Америка. Самолетът извършва бомбардировки над Ирак през 1991 г. и 1996 г. През 1999 г. той сипе бомби и над Сърбия, а по-късно е използван отново в небето над Ирак. От 2001 г. В-52 извършва бойни мисии и над Афганистан. Според изявление на американските военни В-52 е извършвал мисии и над Сирия през 2018 г.

ВВС на САЩ планира да пенсионира много по-модерните бомбардировачи В-1 и В-2, но да остави В-52 на въоръжение поне до средата на 50-те години на този век.

Една от причината за това, че В-52 ще успее да направи 100 години на бойна служба е фактът, че експлоатацията му е в пъти по-евтина от тази на по-модерните американски бомбардировачи, а в условията на тотално въздушно превъзходство необходимостта от стелт технологията изчезва.

САЩ планират да развият В-52 и в ролята му на ракетоносец, така че е възможно той да продължи да извършва бойни мисии и след своята 100-годишнина. Към днешна дата американските ВВС разполагат със 744 бройки от неостаряващия В-52.

Тежък изтребител F-15 Eagle 

Снимка: Shutterstock

F-15 Eagle дебютира около 10 години по-рано от Су-27, а целта на самолета е била да може да завоюва въздушно пространство и да побеждава МиГ-25. Двигателите са два, а максималната скорост е около 2 700 км/ч. Конструкцията може да издържа на натоварвания не повече от 9G, а скоростта на изкачване е 254 метра в секунда.

Самолетът има 11 пилона за закачане на въоръжение, което е съставено изцяло от ракети въздух-въздух, а максималното му тегло надхвърля 7 000 килограма. Монтирано е и 20-милиметрово автоматично оръдие "Гатлинг" с 940 патрона. Бойният радиус е 1800 км.

Су-27 и F-15 никога не са водили бой един срещу друг, но според анализаторите двата самолета са равностойни, като F-15 има предимство при извършването на изненадващи атаки, а Су-27 има предимство във втората фаза на въздушния бой.

F-15E Strike Eagle е най-способната версия на самолета. Тя може да нанася удари по земята включително и с ядрени бомби.

Изтребител F-16

Снимка: Wikimedia

F-16 е дело на Lockheed Martin и днес се е превърнал в най-масовия самолет в света. Макар изтребителят да се ражда през 70-те години на миналия век, той постоянно е обновяван. Днес F-16 може да открива и проследява над 20 цели едновременно - и на земята, и във въздуха, като това се дължи на модерния му радар и електроника.

F-16 е мултифункционален изтребител и може да носи различен набор от ракети въздух-въздух, въздух-земя и бомби. Те могат да се разположат на общо 11 оръжейни пилона, като цялостното тегло на боеприпасите може да достигне до 7 тона.

Максималната скорост е 2120 км/ч, а бойният радиус зависи от въоръжението.

Палубен изтребител F-18 Super Hornet

Снимка: Wikimedia

Това е любимият самолет на американския флот. Изтребителят е изключително маневрен и може да носи до 8 тона ракети въздух-въздух, въздух-земя или бомби. Максималният му боен обсег с пълно въоръжение е 1100 км, а максималната скорост е 1915 км/ч.

Радарът е активен, а самолетът може да следи множество цели едновременно.

F-18 продължава да бъде един от най-важните компоненти, превръщащи американските самолетоносачи в едни от най-мощните оръжия на планетата

Стелт изтребител F-22 Raptor

Снимка: Shutterstock

Най-добрият, но не и най-нов, американски изтребител от пето поколение F-22 ще остане на въоръжение поне още 40 години. Благодарение на двата си реактивни двигателя, той има максимална скорост от 2400 км/ч, а бойният му радиус е над 1500 км.

Самолетът може да носи около 8 тона въоръжение, скрито във вътрешен корпус. Макар F-22 да може да изстрелва ракети въздух-земя или да пуска умни бомби, то основната цел на изтребителя е завоюване на въздушното пространство. Ракетите въздух-въздух, които носи самолетът имат голям обсег и F-22 може да сваля цели, намиращи се отвъд неговия хоризонт.

Най-голямото предимство на F-22 е, че това е самолетът, имащ най-силни стелт харектеристики в света. Те обаче не са за сметка на отличната му маневреност и висока скорост. САЩ разполагат с около 180 бройки от F-22.

Стелт изтребител F-35 Lightning II

Снимка: US Airforce

Проектът за създаване на нов стелт самолет, с възможност за вертикално излитане бе белязан от много трудности още от самото си начало. Програмата довела до раждането на F-35 се превърна в една от най-скъпите в историята, а цената ѝ достигна до 1,5 трилиона долара.

Въпреки това много от проблемите вече са изчистени, а F-35 е орисан да се превърне в гръбнака на американските ВВС, където самолетът ще остане на служба поне до 2070 година.

Бойният радиус на "невидимия" изтребител е 1100 км, а максималната скорост е 1930 км/ч.

Основното предимство на F-35 е, че той е мултифункционален изтребител.

Въоръжението на самолета включва почти всичко - ракети въздух-земя, противокорабни ракети, ракети въздух-въздух, умни и лазерно насочвани бомби, касетъчни боеприпаси и др. Самолетът може да е въоръжен и с атомни бомби B61 mod 12, които имат точност от 30 метра, могат да се "забиват" навътре в земята и имат мощност от 50 килотона.

Атакуващ самолет Lockheed AC-130

Снимка: Wikimedia

САЩ е единствената страна в света, която разполага с подобен самолет. По същество Lockheed AC-130 е същинска модерна летяща крепост. Основното въоръжение на самолета включва 105-милиметрово оръдие, 40-милиметрово оръдие, 30 мм, 25 мм и 20 мм автоматични оръдия и дори 7.62 мм картечници. Всички те са разположени в различни конфигурации и бройки в корпуса на самолета, който се задвижва от 4 витлови двигателя.

Lockheed AC-130 се е доказал в мисии над Ирак, Афганистан и Сирия, където е поразявал множество бронирани машини със своите оръдия от въздуха.

Щурмови самолет A-10C Thunderbolt II

Снимка: US Airforce

Възможно ли е цял един самолет да бъде изграден около едно оръдие? Да, но само ако оръдието е американският 30-милиметров "Гатлинг" с 7 цеви и скорострелност от 3900 изстрела в минута. Именно около това оръжие е изграден целият самолет А-10, който се превръща в най-успешния в своя клас.

Тъй като е предвидено самолетът да лети на ниски височини, той е тежко брониран с панели от титан. Американската армия е установила, че те могат да предпазят А-10 от изстрели с 57-милиметрово оръдие. Самолетът издържа и на удари с 23-милиметрови бронебойни и високо-експлозивни муниции.

За задвижването отговарят два реактивни двигателя, които са настроени да летят икономично на ниски надморски височини. Максималната скорост на самолета е 833 км/ч, но А-10 рядко се движи с над 600 км/ч.

По време на Първата война в Залива А-10 се справя феноменално със задачите си, като в своята сметка щурмовикът има унищожени 900 иракски танка, 2000 бойни машини и 1200 артилерийски установки. Самолетът дори успял да унищожи два хеликоптера, използвайки своето "Гатлинг" оръдие. По време на цялата война били изгубени едва 4 бройки от А-10.

Всъщност 90% от ракети въздух-земя изстреляни по време на войната са били пуснати именно от А-10.

Към днешна дата Американските военновъздушни сили разполагат с 280 бройки от самолета, а единственият пряк конкурент на щурмовика е Су-25, който обаче няма "Гатлинг" оръдие и носи двойно по-малко количество въоръжение.

Шпионски и атакуващи дронове

Снимка: Wikimedia

Дроновете играят ключова роля за американската армия и САЩ разполага с цяла гама от безпилотници, предназначени за видео шпиониране, подслушване и нанасяне на наземни удар. Америка дори разполага с безпилотни космически мини совалки, предназначени за унищожаване на сателити или шпионаж на комуникациите от космоса.

Добре познати са възможностите на тежкия разузнавач RQ-4 Global Hawk, по-малкия атакуващ MQ-9 Reaper и невидимият RQ-170 Sentinel именно те могат да бъдат показани в небето на Вашингтон. Бъдещето обаче принадлежи на секретния RQ-180, X-47 и SR-72, като последният ще може да нанася бързи удари от космоса. Няма да е изненада, ако някой от тях направи дебюта си по време на военния парад на Тръмп.