През последните години информационните технологии навлизат във все повече браншове и автомобилният не прави изключение. Колите "поумняват", пътната инфраструктура също отива в тази посока, електрическите автомобили вече не са новост, а още по-нови алтернативи за задвижване са на дневен ред.

В сектора тепърва предстоят още по-големи технологични промени с развитието на авангардни технологии като изкуствен интелект и Internet of Things. Междувременно дори и по-традиционни технологични области като електронната търговия, дигиталният маркетинг и онлайн разплащанията оказват сериозно влияние на автомобилния бранш и всичките му подсегменти. Днес всеки, който се занимава с бизнес, вече е в интернет и дори традиционни масови услуги като пътна помощ София вече са достъпни онлайн и могат да бъдат поръчани през компютър или смартфон. Браншът се дигитализира с бързи темпове и тази тенденция тепърва ще се засилва.

Автономни и свързани превозни средства

Може би най-очакваният подсегмент на информационните технологии в транспорта са автономните коли - т.е такива, които ще се управляват сами, без шофьор. А като междинен етап преди тяхното налагане - и свързаните автомобили. Разликата между тях е, че ако вторите просто имат връзка с мрежата и това им позволява да предоставят разнообразни услуги и приложения на пътниците и водачите, то първите са си пълноценни роботи, които постепенно се очаква да се придвижват без никакво участие от страна на човек.

Свързаната технология се фокусира върху безжичната комуникация: превозно средство към превозно средство (V2V), превозно средство към пешеходец (V2P) и превозно средство към инфраструктура (V2I), наричани общо V2X. Предназначена главно за подобряване на безопасността, технологията V2V позволява на автомобилите непрекъснато да комуникират с автомобилите около тях, така че всеки да е наясно със скоростта и посоката на останалите.

Свързаните превозни средства също помагат при разпознаването и предупреждението на водачите за опасни ситуации. Чрез добавяне на комуникационни точки в опасни пътни зони и кръстовища, технологията V2I разширява възможностите за намаляване на авариите.

Както технологиите за свързване на автомобилите, така и тези за автономно движение обаче тепърва ще трябва да решат множество проблеми във връзка със сигурността, регулациите и др.

Електрически превозни средства

Както споменахме, тази област вече не е нова и може да бъде определена като мейнстрийм технология. Всъщност малцина знаят, че електрически коли е имало още преди сто години и е било напълно възможно именно те да се наложат като масова форма на транспорт, вместо тези с двигател с вътрешно горене.

Тъй като електрическите превозни средства са по-ефективни при преобразуване на енергия, токът на практика отвсякъде е по-чист и по-евтин като гориво.

Пускането на електрически или хибридни автомобили в пътната мрежа във всяка държава има по-ниски емисии на парникови газове от автомобилите, задвижвани с бензин. И докато държавите вече трансформират енергийните си мрежи, ползите от електрическите превозни средства стават все по-осезаеми.

Данни за шофиране

Интелигентната инфраструктура генерира данни, които помагат на гражданското общество да взема по-добри решения. За местните мениджъри в областта на транспорта свързаните превозни средства и свързаната инфраструктура ще бъдат инструменти за събиране и анализ на данни за трафика. Същото ще правят и редица стационарни обекти около улиците - като светофарни уредби, осветителни тела и др.

По-добър трафик е постижим отчасти с по-добри системи за събиране и анализ на данни за трафика в реално време. На тази арена транспортните мениджъри могат да се учат от технологиите и практиките, използвани от частни компании, особено тези с голям автопарк.

Следващо поколение GPS устройства

GPS технологиите не са нещо ново и съществуват от десетилетия. Те водят началото си от една военна система на Пентагона - Global Positioning System, включваща 24 сателита, способни чрез триангулация да определят местоположението на даден приемник почти навсякъде по Земята.

Те обаче също се развиват и днес позициониращите системи вече са четири - американската GPS, европейската Galileo, руската ГЛОНАСС и китайската Байду. Функционалностите на съвременните GPS устройства също се развиват с бързи темпове. В миналото GPS устройствата бяха много ограничени. Те можеха да изчислят общия пробег и да предоставят приблизително време на пристигане до крайно място - но това беше всичко.

Днешните GPS устройства са много по-гъвкави. Те не само изпълняват основната функционалност на планирането на пътуване, но и могат да направят корекции за екстремно време, условия на движение или дори предпочитания от вас маршрут. И ще стават все по-добри.

Път към умните градове

Тъй като обемът на трафика ще продължава да расте през следващите десетилетия, публичният сектор ще трябва да обмисли всяка възможност за по-добро управление на всички транспортни системи и инфраструктура.

Една от повтарящите се теми на форуми като Световния мобилен конгрес в Барселона е, че сме на прага на изключителна революция в транспорта, която може да спести милиарди на правителствата, като улесни много по-доброто използване на съществуващата транспортна инфраструктура.

Ето защо интелигентните градове на бъдещето ще са тези, които обхващат и интегрират интелигентните транспортни системи. Докато автомобилите без шофьор може да са далеч от злободневието, за свързаността на автомобилите ситуацията не е такава.