През последните години информационните технологии навлизат във все повече браншове и автомобилният не прави изключение. Колите "поумняват", пътната инфраструктура също отива в тази посока, електрическите автомобили вече не са новост, а още по-нови алтернативи за задвижване са на дневен ред.
В сектора тепърва предстоят още по-големи технологични промени с развитието на авангардни технологии като изкуствен интелект и Internet of Things. Междувременно дори и по-традиционни технологични области като електронната търговия, дигиталният маркетинг и онлайн разплащанията оказват сериозно влияние на автомобилния бранш и всичките му подсегменти. Днес всеки, който се занимава с бизнес, вече е в интернет и дори традиционни масови услуги като пътна помощ София вече са достъпни онлайн и могат да бъдат поръчани през компютър или смартфон. Браншът се дигитализира с бързи темпове и тази тенденция тепърва ще се засилва.
Автономни и свързани превозни средства
Може би най-очакваният подсегмент на информационните технологии в транспорта са автономните коли - т.е такива, които ще се управляват сами, без шофьор. А като междинен етап преди тяхното налагане - и свързаните автомобили. Разликата между тях е, че ако вторите просто имат връзка с мрежата и това им позволява да предоставят разнообразни услуги и приложения на пътниците и водачите, то първите са си пълноценни роботи, които постепенно се очаква да се придвижват без никакво участие от страна на човек.
Свързаната технология се фокусира върху безжичната комуникация: превозно средство към превозно средство (V2V), превозно средство към пешеходец (V2P) и превозно средство към инфраструктура (V2I), наричани общо V2X. Предназначена главно за подобряване на безопасността, технологията V2V позволява на автомобилите непрекъснато да комуникират с автомобилите около тях, така че всеки да е наясно със скоростта и посоката на останалите.
Свързаните превозни средства също помагат при разпознаването и предупреждението на водачите за опасни ситуации. Чрез добавяне на комуникационни точки в опасни пътни зони и кръстовища, технологията V2I разширява възможностите за намаляване на авариите.
Както технологиите за свързване на автомобилите, така и тези за автономно движение обаче тепърва ще трябва да решат множество проблеми във връзка със сигурността, регулациите и др.
Електрически превозни средства
Както споменахме, тази област вече не е нова и може да бъде определена като мейнстрийм технология. Всъщност малцина знаят, че електрически коли е имало още преди сто години и е било напълно възможно именно те да се наложат като масова форма на транспорт, вместо тези с двигател с вътрешно горене.
Тъй като електрическите превозни средства са по-ефективни при преобразуване на енергия, токът на практика отвсякъде е по-чист и по-евтин като гориво.
Пускането на електрически или хибридни автомобили в пътната мрежа във всяка държава има по-ниски емисии на парникови газове от автомобилите, задвижвани с бензин. И докато държавите вече трансформират енергийните си мрежи, ползите от електрическите превозни средства стават все по-осезаеми.
Данни за шофиране
Интелигентната инфраструктура генерира данни, които помагат на гражданското общество да взема по-добри решения. За местните мениджъри в областта на транспорта свързаните превозни средства и свързаната инфраструктура ще бъдат инструменти за събиране и анализ на данни за трафика. Същото ще правят и редица стационарни обекти около улиците - като светофарни уредби, осветителни тела и др.
По-добър трафик е постижим отчасти с по-добри системи за събиране и анализ на данни за трафика в реално време. На тази арена транспортните мениджъри могат да се учат от технологиите и практиките, използвани от частни компании, особено тези с голям автопарк.
Следващо поколение GPS устройства
GPS технологиите не са нещо ново и съществуват от десетилетия. Те водят началото си от една военна система на Пентагона - Global Positioning System, включваща 24 сателита, способни чрез триангулация да определят местоположението на даден приемник почти навсякъде по Земята.
Те обаче също се развиват и днес позициониращите системи вече са четири - американската GPS, европейската Galileo, руската ГЛОНАСС и китайската Байду. Функционалностите на съвременните GPS устройства също се развиват с бързи темпове. В миналото GPS устройствата бяха много ограничени. Те можеха да изчислят общия пробег и да предоставят приблизително време на пристигане до крайно място - но това беше всичко.
Днешните GPS устройства са много по-гъвкави. Те не само изпълняват основната функционалност на планирането на пътуване, но и могат да направят корекции за екстремно време, условия на движение или дори предпочитания от вас маршрут. И ще стават все по-добри.
Път към умните градове
Тъй като обемът на трафика ще продължава да расте през следващите десетилетия, публичният сектор ще трябва да обмисли всяка възможност за по-добро управление на всички транспортни системи и инфраструктура.
Една от повтарящите се теми на форуми като Световния мобилен конгрес в Барселона е, че сме на прага на изключителна революция в транспорта, която може да спести милиарди на правителствата, като улесни много по-доброто използване на съществуващата транспортна инфраструктура.
Ето защо интелигентните градове на бъдещето ще са тези, които обхващат и интегрират интелигентните транспортни системи. Докато автомобилите без шофьор може да са далеч от злободневието, за свързаността на автомобилите ситуацията не е такава.
НАЙ
Фейсбук плаща 650 млн. долара по извънсъдебно споразумение за защита на лични данни
Китай показа лунни проби, събрани от мисията "Чанъе-5"
Русия изведе на орбита първия си спътник за климатични наблюдения на Арктика (видео)
Астронавти на НАСА излязоха в открития космос от МКС (видео на живо)
Русия изведе на орбита първия си спътник за климатични наблюдения на Арктика (видео)
Фейсбук плаща 650 млн. долара по извънсъдебно споразумение за защита на лични данни
Китай показа лунни проби, събрани от мисията "Чанъе-5"