Жасмина Петкова е специалист PR & Корпоративни социални проекти в Samsung Electronics България. С близо 10 години опит в корпоративните комуникации, маркетинг и организиране на събития, Жасмина става част от Samsung през 2015, идвайки с богат опит от неправителствения сектор и ООН.

- В днешния бърз технологичен свят, образователната ни система сякаш по-бавно реагира на промените. Вие изглежда искате да промените това. Бихте ли разказали повече за това как започна всичко?

- Ако трябва да бъдем буквални - всичко започва преди половин век. Именно тази година за нас е много специална, тъй като се навършват 50 години от основаването на компанията ни. Samsung Electronics започва като малък производител на черно-бели телевизори и расте през следващите 50 години, за да се превърне в глобален технологичен лидер. Успехите си дотук обаче не измерваме само от бизнес гледна точка, но и с това какъв принос имаме към развитието на всяко общество, където оперираме. Това полага основата и на социалните ни проекти тук, в България - да посвещаваме човешкия си ресурс и технологии, за да създаваме изключителни продукти и услуги за едно по-добро образование и бъдеще за всички. Замислете се, че децата, които израстват днес ще бъдат откриватели на следващите иновации, ще упражняват професии, които днес дори не познаваме и те ще бъдат тези, които ще правят света ни още по-добро място. Ето защо инвестираме в проекти, с които да модернизираме образователната система, както и да подготвим днешното поколение за професиите на бъдещето.

- Какви социални проекти развивате в България?

- Фокусът ни винаги е бил дигитализиране и модернизиране на образователния процес. През последните години насочваме инвестициите си в разработка на уникални за България софтуерни решения, с които да разгърнем потенциала на учебния процес в рамките на локалната ни програма Smart Classroom. Част от нея е онлайн платформата за смесено обучение www.smartclassroom.bg, която е съобразена с нашата образователна система и е изцяло на български език. В рамките на програмата създадохме и мобилното приложение Smart Classroom AR, с което учениците от 1 до 12 клас имат достъп до над 300 упражнения с добавена реалност по различни предмети. Това е проект, с който се гордея изключтелно много, тъй като с него за пръв път у нас даваме възможност на децата да научават нови неща под формата на игра, използвайки добавената реалност и своя смартфон за нещо полезно. Още по-горда съм, че приложението се радва на огромен интерес и вече надминава 46 000 изтегляния, което е показателно, че вървим в правилната посока.

Не на последно място искам да споменем и Smart CreatAR - първият онлайн инструмент за създаване на AR упражнения за българските учители, който също е част от програмата Smart Classroom. Това е невероятна възможност за тях да развихрят въображението си, да приложат дигиталните си умения и с няколко клика да създадат упражнение за своя предмет и нужди, което учениците да използват в мобилното приложение. Като нещо толкова ново и непознато, съм щастлива, че вече над 800 учители в страната работят със Smart CreatAR и съм благодарна, че заедно вървим по този път.

Снимка: Samsung

- Срещате ли скептицизъм у нас и лесно ли се преборвате с него?

- Скептицизъм винаги има към нови неща или към нещо, което ни кара да излезем от зоната си на комфорт. А и не е нужно да го приемаме непременно като нещо лошо, защото той е част от процеса на промяна на нагласите. По-честа от скептицизма, обаче, е позитивната обратна връзка, която срещаме от всички учители и ученици в страната, с които работим много тясно и заедно задаваме посоката, в която вървим. Мисля, че това е в основата на устойчивостта на тези проекти, които развиваме още от 2013 година в България - че водим един постоянен диалог помежду си какво и как да направим по-добро и по-ефективно.

- Кой предмет, освен информатиката и информационните технологии, смятате, че е най-подходящ за бърза дигитализация?

- Най-хубавото на този въпрос е, че няма еднозначен отговор. Всеки учебен предмет може да се превърне от традиционен текст с картинки и схеми в цветна дигитална игра, в която можеш да разгледаш нещо съвсем отблизо, от всичките му страни, да го свържеш с правилната категория и така да осмислиш как изглежда, какво представлява и в какви процеси участва, например.

Щастлива съм, че проектите ни се развиват с годините и предлагаме все повече нови за страната формати на учебно съдържание. През 2017, в рамките на партньорството ни с Държавна агенция "Архиви" създадохме първите за България дигитални уроци с архивно съдържание по история, литература и изобразително изкуство, достъпни на www.smartclassroom.bg, а днес си говорим за мобилно приложение с над 300 упражнения с добавена реалност.

- Има ли възможност за групово обучение със Smart Classroom или насоката е към индивидуализация?

- Платформата е създадена с идеята да дигитализира учебния процес в класната стая, но след като учениците имат свои профили, могат да работят както в клас, така и самостоятелно след училище. Тук използвам случая да уточним, че дигитализацията на учебния процес не означава омаловажаване на ролята на учителя в него. Колкото и модерни да стават методите на обучение, учителят винаги ще остане с ключовата роля, а ние сме тези, които му предоставят различни инструменти, с които по-лесно и ефективно да предава знанията на своите ученици.

- С какво писането на домашни онлайн е по-добро от това "офлайн"? Съществуват ли притеснения за по-лесно преписване?

- Всички сме били ученици, и всички знаем, че ако някой е решил да препише, може да бъде много изобретателен, за да успее, независимо онлайн или офлайн. Когато създавахме платформата, подходихме с мисълта за нея като пресечна точка на две много различни поколения - учениците, които са израснали с интернет и технологиите, и техните учители, за които те бяха нещо по-непознато. Може би ще прозвучи идилично, но вярвам, че платформата ни е място, където границата между тези поколения се стопява, че е място, където учителите много бързо наваксват дигиталните умения, нужни, за да са по-близо до своите ученици.

- Лесно ли е за учителите да създават съдържание в Smart Classroom?

- Смятам, че да - с платформата опитваме да възпитаваме създаването на собствено учебно съдържание - урок, тест, упражнение, задачи, които самите учители решат дали да споделят със свои колеги или не.

Снимка: Samsung

- Провеждате ли срещи с учители и ученици и какви са отзивите от тях за Smart Classroom?

Да, целогодишно провеждаме обучения в страната за работа със www.smartclassroom.bg по програма, вписана в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти на МОН. До момента потребителите в платформата са над 2,000 и наблюдаваме огромен интерес към възможността за създаване на онлайн портфолио и на учител, и на ученик, тъй като форматът ни е изцяло съобразен с изискванията на Държавния образователен стандарт.