В края на 80-те САЩ овладяват тънкостите на стелт технологията и вече могат да създават по-аеродинамични и бързи самолети от F-117.

През 1985 ВВС на САЩ пуска молба за създаване на самолет от ново - пето поколение, а от всички изявили желание за участие в конкурса са одобрени само два дизайна - единият на Northrop, създателите на стратегическия стелт бомбардировач B-2 и бързият изтребител F-18 и другият на създателите на първия стелт F-117 - Lockheed Martin.

В края на 80-те били готови и първите прототипи. Lockheed представили YF-22, а Northrop - YF-23.

Вижте как изглежда YF-23 >> >> >>

Характеристиките на YF-23 били много интересни - той бил самолетът с най-ниска радарна забележимост създаван към този момент. Освен това полетът със свръхзвукови скорости можел да става без форсаж, заради което бил сравнително икономичен.

Поддръжката на YF-23 ставала значително по-лесно от всички стелт самолети до този момент, а кабината била изнесена максимално напред за по-добра видимост.

Впечатление прави нестандартният дизайн на YF-23, който съчетава опашката си и задните си крила в едно.

Военновъздушните сили на САЩ накрая се спрели на по-бавния и конвенционален YF-22, заключвайки, че той може да бъде "по-гъвкав". Според слуховете YF-22 имал по-добър ъгъл на атаката от YF-23, но според тестовият пилот на самолетът на Northrop характеристиките били еднакви.

В крайна сметка Lockheed успели да спечелят договора и да вземат 66.7 милиарда долара за разработката и производството на 195 бройки от F-22.

Според анализаторите YF-23 би бил по-евтин за производство, но било възможно да разполага с електроника от по-старо поколение.

Цената на F-22 се сторила доста висока на американския Конгрес и през 2011 г. производството било прекратено. САЩ в крайна сметка решили да инвестират пари в създаването на по-малкия и може би по-слаб стелт самолет F-35.

F-35 отново бил дело на Lockheed, а разработката и производството на самолета излизат 1.508 трилиона долара - доста повече от 66.7 милиарда за F-22.