Ново проучване на IPSOS, проведено за Huawei в 10 държави* през юли 2021, навлиза в детайли относно ефекта на последната година и половина върху качеството ни на живот и плановете ни за подобряването им. Компанията инициира подобно проучване за втора поредна година, този път във връзка с премиерата на новата серия смарт часовници от серията Huawei Watch 3, като част от въпросите засягат потребителските нагласи спрямо използването на интелигентни устройства и приложения в контекста на споделените от хората проблеми. Въпреки че проучването очертава ясни тенденции по засегнатите теми като цяло в Европа, то показва и къде себеоценката и плановете на българите се открояват спрямо повечето държави.

снимка: Huawei

От какво страдаме

Според проучването последните месеци са оставили силен отпечатък върху нивото на стрес у хората. Най-силно, при над 50% от анкетираните, то се е повлияло в Турция, Гърция и Сърбия, следвани от България, където 46% от запитаните 600 човека споделят този ефект. Средният показател за всички участващи държави е 43%.

Силно впечатление правят и отговорите на въпросите "Какво се промени за вас по време на пандемията", при които се открояват същите 4 държави. За българите чувстително по-голяма промяна спрямо средната отчетана в проучването се посочва в посока на по-обилно и по-нездравословно хранене (36%), отказ от обичайните физически активности (40%), отказ от пътувания и почивки както в страната, така и зад граница, отказ от любими дейности и хобита. България е и на второ място сред десетте държави по споделен негативен ефект от дистанционното обучение на децата, след Турция.

България се оказва и в Топ 3 държави по споделени сериозни проблеми с постоянна тревожност и чувство за претоварване. И на фона на 41%, които споделят, че са наддали на тегло, средно 7.4 кг за България, 10% имат проблем с недохранване - най-високият такъв, споделен в проучването.

Да обърнем тенденцията

Добрата новина е, че проучването показва ясно желанието на хората да подобрят качеството на живота си, и болшинството от тях вярват и в ролята на новите технологии. Цялостно 55% от анкетираните смятат, че новите приложения и устройства могат да им помогнат да постигнат целите си, да подобрят както физическата, така и психическата си форма. Най-оптимистични тук са турците (65%), гърците (64%) и румънците (64%), а за България резултатът е 57%, но пък българите са в топ 3 сред десетте държави по споделянията, че смарт устройствата са им помогнали много да преживеят тежките времена на Covid-19 пандемията с резултат от 55%.

Водещи в екшън плановете на българите са да обърнат повече внимание на физическото и психическто си здраве чрез медицински прегледи и различен вид терапии, а чувствително повече хора от средното за останалите държави планират да свалят килограми и да посетят SPA център. България се отличава и по плана за "дълга" почивка - дефинирана като поне една седмица, с 58% от анкетираните при средна стойност от всички държави от 51%. На фона на поредните локдауни, интересен е и планът за прекарване на повече време със семейството, споделен от 36% при общ показател 31%.

Най-любимата активност на българите се оказват разходките, с цели 37%, отново показател, чувствително надвишаващ средния за анкетата. Сред останалите дейности, със значително по-висок процент от средния за другите държави, се оказват фитнесът и тенисът на маса.

Интересено е да се разгледа и нагласата към инвестиране на средства в различни направления, водещи към по-добър живот. Българите дават повече позитивни отговори от средното ниво за проучването на почти всички въпроси, включително за инвестиране в смарт устройства, и значително повече за инвестиране в по-здравословна диета. Единственият въпрос, по който се оказваме по-малко ентусиазирани от средното, са инвестициите в спортни активности.

Кое ни привлича и кое ни помага?

Въпросите от проучването не цитират изрично Huawei Watch 3, но покриват широк спектър от функции на смарт часовниците, които хората описват като особено привлекателни и/или за които смятат, че биха подобрили значително живота им. Позитивната нагласа на българите е особено отличителна по отношение на живота на батерията, водоустойчивостта, съвместимостта с Android и iOS, здравината на материалите, интиутивното меню и първокласния дизайн, което не е изненада на фона на дългосрочния и стабилен успех на категорията смарт часовници на Huawei в България.

Висококачествените и устойчиви материали, като титаниева сплав, които позволяват на потребителите да ползват часовника в различни условия, биха подобрили качеството на живот според 31% от анкетираните българи, на фона на 19% положителни отговори на този въпрос в Турция, 23% в Сърбия, Чехия и Румъния, и 25% положителни отговори на този въпрос средно за проучването. Това обяснява силния интерес към Huawei Watch 3 Pro Elite, с 48мм корпус и верижка от титаниева сплав, чиято премиера бе това лято. В отговор на този интерес през септември Huawei пусна на българския пазар и модела Huawei Watch 3 Elite, с 46мm корпус и верижка от неръждаема стомана. И двaта представителя на линията Elite от серията Huawei Watch 3 не само са изработени изцяло от премиум метали, а идват с втора каишка в кутията, изработена от високотехнологичен ергономичен черен флуорoеластомер, особено подходящ за интензивни спортове и плуване.

Технологии за по-добър живот

Проучването е проведено от IPSOS за Huawei, в 10 държави - Австрия, България, Хърватска, Република Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия и Турция, чрез анкета на по 600 души във всяка от тях. Като обобщен резултат то показва, че качеството на живот в тези държави се е понижило средно с 33%. Различните държави са засегнати по различни начини, но се откроява фактът, че най-много са пострадали физическото и психичното ни здраве. Откроява се и цялостната нагласа на хората да започнат да правят реални и постоянни стъпки за тяхното подобряване, а новите технологии, сред които смарт часовниците, могат да им помогнат много за това да се почувстват физически и психически по-здрави и в крайна сметка по-щастливи.

*Проучването е проведено в Австрия, България, Хърватска, Република Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия и Турция

** съдържание на Huawei