Съкращенията VR, AR и XR ни заливат през последните години, но знаем ли какво означават и какви разлики има между тях?

Виртуална реалност (VR) създава напълно компютърно генериран свят, в който потребителите могат да се потопят и взаимодействат чрез специални VR очила или шлемове. За разлика от това добавената реалност (AR) надгражда нашата реалността като добавя елементи към нея.

Разширената реалност (XR) от своя страна е общ термин, който включва както VR, така и AR, както и всяка друга технология, която комбинира реалния и виртуалния свят. XR разширява границите на нашето възприятие и взаимодействие, предлагайки нови начини за обучение, забавление и комуникация.

XR технологиите се използват на много места в нашия свят и тяхното приложение предстои да се разширява с навлизането на изкуствения интелект (ИИ), като инструмент за интеграция на реалностите. XR се използват както в образованието - като инструмент за визуализация на абстрактни концепции, така и в медицината - преди няколко години се проведе първата глобална VR операция.

Познати са ни XR нововъведения за ограничаване на болката при пациенти в рехабилитация. Тези технологиите имат широко приложение в подготовка на професионалисти, които има нужда да бъдат подготвени за различни ситуации чрез симулационни игри. Например, военни, пилоти, полицаи и други.

Разбира се, XR имат широко приложение в гейминг индустрията. Филмът Ready Player One е добър пример за потенциала на технологията. Всички сме били на 3D филми, а вече има дори и 4D изживявания, които са достъпни - в музея на Мадам Тюсо в Лондон, например).

На последно място идва приложението в комуникациите и социалните мрежи по примера на Meta, преди това - Second Life.

Всичко написано до тук само бегло щрихира VR, AR и XR технологиите и техния потенциал.

Истината е, че в България съществува общност от XR експерти. Те не просто познават технологията в детайли, но са си поставили за цел да подготвят обществото и икономиката ни за промените, които предстоят.

Антон Пулийски е един от създателите на XR Society Bulgaria и е основател на КиберКЛУБ

Снимка: Антон Пулийски/ Startup Europe Week - Sofia /AnetFoto

"С група от съмишленици решихме да създадем XR Society Bulgaria (XRS.bg), която да популяризира XR технологията в България и да подготви бъдещите й потребители и интегратори. Революционният бум на генеративни изкуствени интелекти, които могат да създават изображения на базата на текст, а вече дори и цели филми (SoraAI), ни кара да вярваме, че бъдещето на множество аспекти от нашето ежедневие ще бъде виртуално", споделя Антон Пулийски от XR Society Bulgaria.

XR Society Bulgaria (XRS.bg) обединява професионалисти и ентусиасти в областта на виртуалните (VR) и добавените (AR) реалности.

Създадена с цел да насърчи развитието и използването на XR технологии в България, XRS.bg се фокусира върху изграждането на силна и сплотена общност. Те са главен организатор и на XR Talks Bulgaria - регулярни общностни срещи, които целят да помогнат с популяризирането на технологиите в сферата на виртуалните и добавени реалност в страната ни

Тези сбирки служат като място за дискусии, обучение и сътрудничество между различни участници в сектора, както и повод за регулярни неформални разговори, под формата на нетуъркинг, примесен с демонстрации.

Снимка: XR Society Bulgaria

"Подготвили сме поредица от срещи с разработчици, програмисти, дизайнери, психолози, геймъри, артисти и хора от тези среди. Като първата такава среща ще бъде на 24-ти юни в София със специален гост от Перу - Андрес Леон Гайер", споделят от XR Talks Bulgaria.

Именно предстоящото им събитие, за което може безплатно да се регистрирате ТУК, стана повод да потърсим и интервюираме хората зад XR Society Bulgaria  Антон Пулийски, Моника Манолова, Момчил Алексиев и Евгения Ковачева.

Първото събитие на XR Society Bulgaria ще се провед на 24 юни

Снимка: XR Society Bulgaria / AnetFoto

- Да започнем с това какво е Разширената реалност (XR) и как тя се различава и допира до виртуалната реалност (VR) и добавената реалност (AR)?

- XR(Extended Reality) е термин, който включва в себе си виртуалната реалност (VR) и добавената реалност (AR), а също и mixed reality (MR). Тези термини се различават в зависимост от това до каква степен е "потапянето във виртуални светове". Добавената реалност използва света около нас и налага върху него графични репрезентации, които имат широка ползваемост. Например, те дават много голяма възможност за маркетинга и рекламата в градска среда.

Виртуалната реалност представлява абсолютно потапяне във виртуални светове. Това е вече налично в гейминг средите, а и не само, споделя Моника Манолова от XRS.bg

Основното, което трябва да се отбележи тук, е качествено различният процес на разбиране на преживяването. Когато сме седнали пред телевизионния екран, погледът ни е насочен в една посока и се движи по плоскостта на телевизора. Когато обаче си сложим VR очила, ние се оглеждаме, разхождаме и взаимодействаме с интерактивна среда. Процесът на разбиране е коренно различен, активират се различни части от мозъка и тялото. Ние преживяваме, осъзнаваме и помним по нов начин. На хоризонта се появява един различен зрител, който е потопен, активен и има на свое разположение нови канали за комуникация, допълва Момчил Алексиев от XRS.bg и основател на VR Lab BG.

- Тези технологии все още не са станали част от ежедневието ни. Дори опитите за масовизиране на виртуалната реалност от страна на Марк Зукърбърг сякаш удариха на камък. AR очилата на Apple също не се продават особено добре. Каква е причината за това?

- Съществува необходимост хардуерните технологии и социалните мрежи да наваксат на развитието на софтуерните технологии. Марк Зукърбърг инвестира огромно количество ресурс със следващото поколение социални мрежи, които би следвало да произлязат от мрежи като Facebook.

Социалните общности са нещо изключително органично и не могат да принадлежат на старите представи за социални мрежи или отношения. За да функционира една мрежа по този начин, тя трябва да е динамична и да се адаптира към поколението, което ще е ангажирано с нея. TikTok много по-лесно привлича младите поколения във виртуалните реалности, поради самата форма и продължителност на съдържанието.

Предстои да възникнат и вероятно скоро ще имаме много по-различни социални мрежи от това, което сме ползвали досега, казва Моника Манолова от XRS.bg.

Apple представиха един продукт, които е първо поколение и е с високи ценови и продуктови бариери. Реално очилата на Apple представляват значителна стъпка напред в хардуерното развитие на тези технологии.

Има какво да се желае от тази новост, но бъдещите възможности са неограничени, тепърва ще се появяват нови и по-мощни чипове, по-леки дизайни и повече конвергенции с ИИ. Apple създават и ексклузивни партньорства именно за очилата си, измежду които е Дисни. Това предполага намерение за бъдеще развитие в развлекателната индустрия.

Очилата на бъдещето ще бъдат олекотени, с дълъг живот на батерията и с толкова функции, колкото и телефоните ни. Ще могат да бъдат интегрирани и свързвани с други технологии и ще притежават неограничени възможности, подпомогнати от ИИ. Могат да бъдат дадени и други примери за отлични продукти на HTC и Мета, които предлагат именно такъв дизайн.

Когато бариерите, които съществуват в момента отпаднат и технологията ще се възприеме незабавно и доста по-широко.

- Ще продължат ли технологичните компании да инвестират в тези технологии до техния успех на пазара?

- Категорично отговорът е ДА. Когато говорим за XR говорим не само за виртуални изживявания, а за цяла поредица от технологии - ИИ, генеративни и видео технологии, хаптика, 3D моделиране, анимация, смесване под различна форма на реалното и нереалното.

Инвестициите в XR до сега изпреварваха вълната (най-вече заради ефектите на Ковид пандемията и осъзнатата необходимост от този вид комуникация), в момента съществува вълна от свързани технологични иновации, които ще доведат до конвергентна точка и ще подпомогнат именно XR технологиите, споделя Моника Манолова.

Много научно-фантастични филми и фентъзита използват тези технологии, за да потопят своите потребители, но и в самите тях виждаме как се "предвиждат" насоките на развитие. Човечеството винаги си е мечтало да има инструмент, който да го прави съпричастен към една или друга кауза и история. XR дава точно това. Технологията позволява да видим с очите си "какво е било, е, може да се случи или ще бъде", казва Евгения Ковачева от XRS.bg.

- Кои са най-големите практични ползи от разширената реалност? Как тя може да повлияе на нашето ежедневие и икономика? Може ли да спасява животи или да подобри образованието ни?

- Разширената реалност предлага множество практически ползи, които могат да имат значително въздействие върху нашето ежедневие и икономика. В ежедневието, AR може да подобри навигацията чрез предоставяне на реално време указания и информация за околните обекти. Пазаруването може да бъде улеснено с AR приложения, които позволяват на потребителите да визуализират продукти в техния дом преди покупка. В икономически план, AR може да увеличи ефективността на производствените процеси, като предоставя на работниците допълнителна информация и насоки в реално време.

В медицината, AR може да се използва за хирургически процедури, като предоставя на хирурзите допълнителна информация и визуализация по време на операции. Това може да спасява животи чрез подобряване на точността и ефективността на процедурите.

В образованието, AR предоставя интерактивни и ангажиращи учебни материали, които подобряват усвояването на знания. Например, студентите могат да използват AR приложения за визуализиране на сложни научни концепции или исторически събития, което прави ученето по-интерактивно и ефективно или да се запознаят детайлно с елементите на едно устройство без да го разглобяват първоначално или да се доближат до динозаврите без проблем, или да се реставрира крепост/ катедрала и мрачно подземие. Има множество примери за създадени обучения по анатомия, ботаника, машинно инженерство и т.н., казва Евгения Ковачева

- Може ли да се прехвърлим конкретно към България. Каква е ситуацията с XR, VR и AR тук? Къде можем да очакваме навлизането на технологията? Има ли и какви са очакванията за броя на потребителите тук?

- България е част от международните технологични трендове, но технологията навлиза малко бавно, заради покупателната способност на българина. Това постепенно ще се нормализира с увеличаването на достъпността на хардуера, на което сме свидетели последните години. Множество световни организации прогнозират, че бумът на тези технологии предстои и ще наподобява този на мобилните телефони. Навлизането на този тип технологии ще се базира на предпочитанията на младите поколения - социални мрежи и консумация на съдържание. Броя на потребителите може да бъде неограничен, защото вълната навлиза през младите поколения и ще достигне до родителите им.

- Темата на първото ви събитие е "Културните различия при интеграцията на XR технологиите". Не искаме да разкривате всичко предварително, но какви са те? Има ли културни пречки пред интеграцията на XR? Как влияят различните разбирания на различните общества и народи при интеграцията на тези технологии? Има ли разлика в тяхната насоченост към различни сфери?

- Различните култури по света реагират на технологиите по различен начин. Съществуват общности в Южна Америка, Африка и Азия, които отказват да се дигитализират напълно, поради негативните страни на тези технологии (загубата на духовност, липсата на човешка връзка и експозиция към развлечения от Западния свят).

Всеки един от нас е малко или много, дори в момента, повлиян от някаква форма на виртуална реалност и в зависимост от нашата локация в света, възраст и културен бекграунд. Всеки един от нас си взаимодейства с тези технологии по различен начин. Има разлика дори в начина по които членовете на едно домакинство си взаимодействат с технологиите какво остава за цели култури, нации и общности. Виртуалните реалности са един нов посредник (medium) между нас и онлайн съдържанието, с което си взаимодействаме, следователно ще влияят на нашата социална и онлайн култура.

От друга гледна точка виртуалните реалности създават нови типове отношения, нови субкултури, нови дигитални общности, които са налични в цял свят, и които са трансформативни за образователните институции и професионални общности, където са самоорганизират.

Още в първото издание на XR Talks Bulgaria ще ви представим експерт, които идва от съвсем друга социална среда. От страна с много по-различен тип мислене и култура от нашите. Ще предоставим възможност на хората, които ще се присъединят към нас да се докоснат до по-екзотични културни и технологични възгледи и да видят света по абсолютно нов начин.

В следващите издания ще ви представим и други интересни хора, експерти в различни сфери от страната и чужбина, за които тези технологии са отворили вратите към нов тип мироглед и нова връзка между креативността и програмирането. Целта ни е да обърнем внимание на различните свързани аспекти при интеграцията на тези технологии и да отворим врата на възможностите, които крият те.

- По-горе ни разказахте за ползите от разширената реалност. Щрихирахме и културните различия при възприемането на тези технологии. Мисля, че е време да поговорим за рисковете. Какви са те? Кои страхове са основателни и кои не?

- Създават ли XR, VR и AR опасности за нашата киберсигурност и лични данни?

XR (разширена реалност), VR (виртуална реалност) и AR (добавена реалност) могат да създадат значителни опасности за нашата киберсигурност и лични данни. За да предоставят т.нар. "потапящо изживяване" (immersive experience), тези технологии събират голямо количество информация за потребителите, включително данни за движението, биометрични данни, данни за местоположението, степента на умора и предпочитанията на потребителя. Хакерите могат да използват уязвимости в софтуера или хардуера, за да получат достъп до тези данни и да ги използват злонамерено. Например, атаките могат да включват кражба на лична информация, изнудване или дори манипулиране на самите виртуални или разширени среди, което може да има сериозни последствия за потребителите., уточнява Антон Пулийски от XRS.bg и основател на КиберКЛУБ.

- Какво може и трябва да се направи, за да успокоим страховете си и разширената реалност да бъде наистина безопасна за нас?

За да направим разширената реалност безопасна, трябва да се прилагат мерки за киберсигурност, каквито са ни познати и при употребата на компютър и телефон. Това включва редовни актуализации на софтуера, криптиране на данните и използване на надеждни системи за удостоверяване. Производителите на хардуер и софтуер трябва да се стремят към "security by design" подход, който включва вграждане на сигурността в основата на техните продукти още от началото на разработката. Освен това, потребителите трябва да бъдат обучени относно добрите практики за киберсигурност и как да защитават своите лични данни в това виртуално пространство. Това включва използване на силни пароли, редовно актуализиране на устройствата и софтуера и предпазване от подозрителни приложения и линкове. Важно е да отбележим, че потапящото изживяване, което тези технологии предоставят, създава предпоставки и за нови видове атаки, което води до необходимостта потребителите се информират редовно за добрите практики за защита от тях, допълва Антон Пулийски от КиберКЛУБ.

- Какво цели събитието и как то ще спомогне за развитието на технологията в страната?

Събитието XR Talks Bulgaria има за цел да събере ентусиасти, професионалисти и изследователи в областта на XR технологиите, за да обменят знания и опит. Това събитие ще спомогне за развитието на технологията в страната, като насърчи иновациите и сътрудничеството между различни участници в индустрията. Участниците ще имат възможност да научат за най-новите тенденции и предизвикателства в областта на XR, както и да се свържат с водещи експерти и компании. По този начин, тези регулярни събития ще стимулират развитието на нови проекти и идеи, които могат да доведат до напредък в различни сектори, включително образование, медицина, и индустрия.

"Присъединете се на 24 юни от 19:00 на първото събитие XR Talks Bulgaria и открийте как тези технологии променят света около нас!", завършва Антон Пулийски.

Регистрация за безплатен вход: ТУК >>>

Снимка: XR Society Bulgaria

ИЗБРАНО
ИЗБРАНО