Какво знаем за хибрида между танк и БТР на Швеция | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за хибрида между танк и БТР на Швеция 14
Снимка: Wikimedia

Какво знаем за хибрида между танк и БТР на Швеция

CV90 е една от най-популярните нови бронирани машини на Стокхолм

| Редактор: Стоян Гогов 57 27864

В края на Студената война Швеция решава, че трябва да има по-мобилна и бърза армия, която би победила евентуална съветска инвазия с маневреност и скорост. Един от проектите родени от тази идея е доста любопитен. На практика това е хибрид между лек танк и бронетранспортьор. Става дума за CV90, известен в родината си и като Stridsfordon 90.

Разработката на проектът се осъществява през 80-те години на миналия век, но когато CV90 е готов, СССР е пред разпадане. Шведите бързо решават да осъвременят проекта си и да го направят още по-мултифункционален.

Масовото производство започва от 1993 година, а от тогава до сега CV90 е претърпял множество еволюции. Основата обаче е една и съща.

Вижте как изглежда CV90 >> >> >>

Бронята на CV90 го пази от експлозиви, 14,5-милиметрови бронебойни куршуми и 30 мм снаряди. Машината разполага и със система против ядрено, биологично и химично замърсяване. Могат да се добавят и модули, които да подобрят защитата.

Основното въоръжение е поверено на 40-милиметрово автоматично оръдие. Към него е добавена 7.62 мм картечница и 6 на брой 76 мм гранатомета.

В зависимост от своята конфигурация CV90 тежи между 23 и 35 тона. Машината може да се задвижва от два двигателя. В по-стария си вариант тя разчита на 14-литров 6-цилиндров редови дизелов двигател с 550 к.с. В по-новата версия се монтира 16-литров V8 дизелов агрегат с мощност от 810 к.с. Скоростната кутия е автоматична.

Комбинацията от леко тегло и бърз двигател позволява голяма подвижност на бронираните машина, а веригите ѝ гарантират висока проходимост. Максималната скорост е 70 км/ч.

Екипажът на бронираната машина се състои от 3 души, а тайното ѝ оръжие е, че може да транспортира до 8 войника. Именно това позволява машината да се използва като надеждно средство за транспортиране на войници под огън или за водене на бой в градски условия.

Шведите постигат и голям комерсиален успех с CV90. От машината са произведени над 1200 бройки. От тях само 550 са били за нуждите на шведската армия. Останалите са продадени на Дания, Норвегия, Естония, Финландия, Холандия и Швейцария. Интерес към закупуването на над 100 броя от хибрида между танк и БТР има от страна на Хърватска и Чехия. Литва и САЩ също показват заинтересованост от придобиването на известни количества от CV90. Любопитно е, че именно шведската машина е послужила за основа на полския стелт танк PL-01.

Какво знаем за хибрида между танк и БТР на Швеция 14

Какво знаем за хибрида между танк и БТР на Швеция

CV90 е една от най-популярните нови бронирани машини на Стокхолм

| Редактор : Стоян Гогов 57 27864 Снимка: Wikimedia

В края на Студената война Швеция решава, че трябва да има по-мобилна и бърза армия, която би победила евентуална съветска инвазия с маневреност и скорост. Един от проектите родени от тази идея е доста любопитен. На практика това е хибрид между лек танк и бронетранспортьор. Става дума за CV90, известен в родината си и като Stridsfordon 90.

Разработката на проектът се осъществява през 80-те години на миналия век, но когато CV90 е готов, СССР е пред разпадане. Шведите бързо решават да осъвременят проекта си и да го направят още по-мултифункционален.

Масовото производство започва от 1993 година, а от тогава до сега CV90 е претърпял множество еволюции. Основата обаче е една и съща.

Вижте как изглежда CV90 >> >> >>

Бронята на CV90 го пази от експлозиви, 14,5-милиметрови бронебойни куршуми и 30 мм снаряди. Машината разполага и със система против ядрено, биологично и химично замърсяване. Могат да се добавят и модули, които да подобрят защитата.

Основното въоръжение е поверено на 40-милиметрово автоматично оръдие. Към него е добавена 7.62 мм картечница и 6 на брой 76 мм гранатомета.

В зависимост от своята конфигурация CV90 тежи между 23 и 35 тона. Машината може да се задвижва от два двигателя. В по-стария си вариант тя разчита на 14-литров 6-цилиндров редови дизелов двигател с 550 к.с. В по-новата версия се монтира 16-литров V8 дизелов агрегат с мощност от 810 к.с. Скоростната кутия е автоматична.

Комбинацията от леко тегло и бърз двигател позволява голяма подвижност на бронираните машина, а веригите ѝ гарантират висока проходимост. Максималната скорост е 70 км/ч.

Екипажът на бронираната машина се състои от 3 души, а тайното ѝ оръжие е, че може да транспортира до 8 войника. Именно това позволява машината да се използва като надеждно средство за транспортиране на войници под огън или за водене на бой в градски условия.

Шведите постигат и голям комерсиален успех с CV90. От машината са произведени над 1200 бройки. От тях само 550 са били за нуждите на шведската армия. Останалите са продадени на Дания, Норвегия, Естония, Финландия, Холандия и Швейцария. Интерес към закупуването на над 100 броя от хибрида между танк и БТР има от страна на Хърватска и Чехия. Литва и САЩ също показват заинтересованост от придобиването на известни количества от CV90. Любопитно е, че именно шведската машина е послужила за основа на полския стелт танк PL-01.