Какво знаем за свръхзвуковия "Конкорд" и неговия наследник | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Какво знаем за свръхзвуковия "Конкорд" и неговия наследник 25
Снимка: Shutterstock

Какво знаем за свръхзвуковия "Конкорд" и неговия наследник

Преди 52 години пътнически самолет за пръв път преминава звуковата бариера. Какви са изгледите това постижение да бъде повторено?

| Редактор: Стоян Гогов 52 26892

Мечтата на човек да достига бързо до всяка тока на света е стара, колкото цивилизацията ни. Именно тя стои в основата на откритието на колелото и еволюцията на транспорта. Миналият XX век може да се похвали с най-големия напредък в това отношение.

Ако преди 100 години пътят от Лондон до Ню Йорк е отнема седмици, то с появата на редовните пътнически полети това време се съкращава до около 9 часа. Развитието на авиацията не спира до тук. Свръхзвуковият "Конкорд" взема дестинацията "Лондон-Ню Йорк" за около 3 часа полови - по-малко от времето за път между София и Варна с кола.

Вижте как изглежда свръхзвуковият "Конкорд" >> >> >>

Днес "Конкорд" е пенсиониран, а свръхзвуковите пътнически полети - невъзможни. Как се стига до тук и може ли да очакваме скоро "Конкорд" да се сдобие с наследник?

Разработка

В средата на 50-те години на миналия век военните свръхзвукови самолети се превръщат във факт. САЩ, СССР, Англия и Франция имат подобни проекти, като освен изтребители, те разработват и доста по-мащабни свръхзвукови бомбардировачи.

Тогава се ражда и идеята, че един свръхзвуков самолет може да носи не само бомби, но и пътници.

В Англия е създаден специален комитет, който тества малък прототип и стига до заключението, че дизайнът на свръхзвуковия пътнически самолет трябва да е с делтовидни крила. Като проблемни са отбелязани прегряването на корпуса и пилотирането при ниски скорости.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Разработката се оказва твърде скъпа, а Великобритания решава да потърси партньорство. Сключен е договор с Франция, като е избрано име на общия свръхзвуков самолет - "Конкорд". Причината - думата concorde на френски и concord на английски имат едно и също значение - съюз и хармония.

Изборът на име обаче става и причина за спор. Франция и Англия имат разногласия по произношението на думата. Дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски. През 1967 година британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва "Конкорд".

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Двете партниращи се компании British Aircraft, днешната BAE Systems, и Sud Aviation, днес Airbus, имат разминавания и по характеристиките на самолета: дали той да бъде за далечни трансатлантически полети, както настояват британците, или за средни разстояния по подобие на прословутите френски Каравели. Тук надмощие взема Лондон.

За задвижването отговарят 4 реактивни двигатели, взети директно от английския стратегически бомбардировач Avro Vulcan, който обаче няма свръхзвукови способности, но може да носи тежки ядрени бомби.

Avro Vulcan

Снимка: Wikimedia

Носът на пътническия самолет се наклана при кацане и излитане, за да осигури повече зрително пространство на пилотите. "Конкорд" е изработен от специална алуминиева сплав, която да издържа на високите температури при триене с въздуха при скорост от над 1 236 км/ч. Така са решени двата най-съществени за проекта проблеми.

При полет е установено, че фюзелажът се нагрява до около 127 °C, но въпреки това той може да издържи 45 000 летателни часа.

"Конкорд" разполага и с много напреднал за времето си автопилот. Самолетът има и специално изработени протоколи за движение при слънчеви изригвания и повишен радиационен фон. Причината - самолетът лети по-високо от всички останали аероплани, достигайки около 18 000 метра надморска височина при стандартен свръхзвуков полет.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: iStock by Getty Images

През 1969 година "Конкорд" е напълно завършен. В началото на март аеропланът полита за пръв път, а в началото на октомври прави и първия свръхзвуков полет.

Средната свръхзвукова скорост от 2 158 км/ч, а максималната е 2 179 км/ч. Светът никога не е бил по-близо до определението "глобално село", що се отнася до транспорта на пътници.

Цените на билетите

Свръхзвуковият "Конкорд" започва редовните си полети от 1976 година. Дестинациите са "Лондон-Бахрейн" и "Париж-Рио де Жанейро". От 1977 година, въпреки протести относно нивата на шум, стартират и редовните полети "Лондон-Ню Йорк".

Няколко години преди това, учени използвали "Конкорд", за да следят и наблюдават слънчевото затъмнение от 1973 година. Вместо обичайните няколко минути, учените имали на разположение почти 2 часа, защото самолетът следвал движението на Слънцето.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Цените на билетите обаче били изключително високи. Полетът "Лондон-Ню Йорк" струвал 2 399 паунда, които са равностойни на около 8 200 паунда в днешно време.

За сравнение полет "Лондон-Ню Йорк" днес може да се намери за под 1000 лева, а понякога и за под 500 лв.

Пътническите места в "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Цената на поддръжката на самолета за един час също била висока, а консумацията му на гориво - огромна. До 1995 година "Конкорд" се смятал за един от най-безопасните самолети.

Той често превозва изцяло правителствени, военни или високопоставени пътници. С него лети дори кралица Елизабет II.

Инциденти и проблеми

На 25 юли 2000 година "Конкорд" излита за стандартен полет "Париж-Ню Йорк". На пистата гумите му удрят боклук. Парче от спуканата гума се забива под крилото. В този момент системата за вдигане на колесниците отказва. Резервоарът започва да губи гориво, а двигателите не могат да наберат скорост. Полет "4590" на Air France се разбива в хотел в предградията на Париж, само 2 минути след излитането си. На място умират всички пътници на борда.

Пилотската кабина на "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Проведеното разследване установява, че "Конкорд" страда от някои дефекти. Полетите са подновени чак в края на 2001 година, но доверието към самолета е намаляло.

На 10 април 2003 година, британският национален превозвач British Airways и френският Air France правят едновременно съобщение, че спират полетите на "Конкорд".

Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 година, при която загиват 113 души край Париж. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.

Заместник

Още с пенсионирането на "Конкорд" започва да се говори за негов наследник. Свръхзвуков пътнически самолет, който да е по-добър и с по-висока ефективност на двигателите. Аероплан, който да предложи по-нисък шум и достъпни билети.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Airbus създава проект, за самолет със скорост от поне 3 000 км/ч, целящ да намали пътя до Ню Йорк на около 2 часа. От 2015 година до сега няма много новини за този проект.

По-сериозно е начинанието на НАСА, целящо да разработи безшумен свръхзвуков самолет. Проектът X-59 Quiet SuperSonic вече показва добри резултати на тестове, като скоро се очакват и летателни такива.

Самолетът е проектиран да лети на височина над 16 километра при скорост от 1500 км/ч.

Безшумният X-59 Quiet SuperSonic

Снимка: NASA

Аеропланът, наречен X-59, ще може да лети от Ню Йорк до Лондон за 4 часа. Освен ниския шум, горивната ефективност също е подобрена.

Американската стартъп компания Boom Supersonic представи преди около година прототип на свръхзвуков пътнически самолет, който ще има 55 пътнически места на борда си. Той ще лети със скорост от 2700 км/ч.

Самолетът на стартъп компанията Boom Supersonic от Денвър

Снимка: Boom Supersonic

Освен това билетът ще струва 5 000 долара, което над 2 пъти по-евтино от билетите на пенсионирания свръхзвуков самолет "Конкорд".

Дори Русия дава индикации, че може да създаде свръхзвуков авиолайнер, базиран на Ту-160.

Илон Мъск пък планира да замени "Конкорд" с ракетата "Старшип", която ще може да транспортира 100 души на всяко място по Земята за максимум 1 час след излитането си.

"Старшип" е ракетата на Мъск, предвидена за колонизация на Марс

Снимка: SpaceX

Едва ли обаче ще видим някоя от тези идеи реализирана и комерсиално достъпна преди края на това десетилетие.

Най-големият проблем за бъдещите свръхзвукови самолети ще е да се справят с все по-високите екологични изисквания. Екоактивисти призовават за намаляване на въздушните пътнически превози и замяната им с бързи влакове. Причината - изгорелите газове и замърсяването на околната среда.

Направата на свръхзвуков самолет, който да е по-екологичен от съществуващите към този момент дозвукови авиолайнери е доста трудна задача. Ако различните държави и наддържавни организации наложат регулации на сектора, то нов свръхзвуков самолет може и така да не се появи.

Какво знаем за свръхзвуковия "Конкорд" и неговия наследник 25

Какво знаем за свръхзвуковия "Конкорд" и неговия наследник

Преди 52 години пътнически самолет за пръв път преминава звуковата бариера. Какви са изгледите това постижение да бъде повторено?

| Редактор : Стоян Гогов 52 26892 Снимка: Shutterstock

Мечтата на човек да достига бързо до всяка тока на света е стара, колкото цивилизацията ни. Именно тя стои в основата на откритието на колелото и еволюцията на транспорта. Миналият XX век може да се похвали с най-големия напредък в това отношение.

Ако преди 100 години пътят от Лондон до Ню Йорк е отнема седмици, то с появата на редовните пътнически полети това време се съкращава до около 9 часа. Развитието на авиацията не спира до тук. Свръхзвуковият "Конкорд" взема дестинацията "Лондон-Ню Йорк" за около 3 часа полови - по-малко от времето за път между София и Варна с кола.

Вижте как изглежда свръхзвуковият "Конкорд" >> >> >>

Днес "Конкорд" е пенсиониран, а свръхзвуковите пътнически полети - невъзможни. Как се стига до тук и може ли да очакваме скоро "Конкорд" да се сдобие с наследник?

Разработка

В средата на 50-те години на миналия век военните свръхзвукови самолети се превръщат във факт. САЩ, СССР, Англия и Франция имат подобни проекти, като освен изтребители, те разработват и доста по-мащабни свръхзвукови бомбардировачи.

Тогава се ражда и идеята, че един свръхзвуков самолет може да носи не само бомби, но и пътници.

В Англия е създаден специален комитет, който тества малък прототип и стига до заключението, че дизайнът на свръхзвуковия пътнически самолет трябва да е с делтовидни крила. Като проблемни са отбелязани прегряването на корпуса и пилотирането при ниски скорости.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Разработката се оказва твърде скъпа, а Великобритания решава да потърси партньорство. Сключен е договор с Франция, като е избрано име на общия свръхзвуков самолет - "Конкорд". Причината - думата concorde на френски и concord на английски имат едно и също значение - съюз и хармония.

Изборът на име обаче става и причина за спор. Франция и Англия имат разногласия по произношението на думата. Дали да е "Конкор" от английски или "Конкорд" - от френски. През 1967 година британецът Тони Бен, държавен секретар по технологиите отсича: ще се казва "Конкорд".

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Двете партниращи се компании British Aircraft, днешната BAE Systems, и Sud Aviation, днес Airbus, имат разминавания и по характеристиките на самолета: дали той да бъде за далечни трансатлантически полети, както настояват британците, или за средни разстояния по подобие на прословутите френски Каравели. Тук надмощие взема Лондон.

За задвижването отговарят 4 реактивни двигатели, взети директно от английския стратегически бомбардировач Avro Vulcan, който обаче няма свръхзвукови способности, но може да носи тежки ядрени бомби.

Avro Vulcan

Снимка: Wikimedia

Носът на пътническия самолет се наклана при кацане и излитане, за да осигури повече зрително пространство на пилотите. "Конкорд" е изработен от специална алуминиева сплав, която да издържа на високите температури при триене с въздуха при скорост от над 1 236 км/ч. Така са решени двата най-съществени за проекта проблеми.

При полет е установено, че фюзелажът се нагрява до около 127 °C, но въпреки това той може да издържи 45 000 летателни часа.

"Конкорд" разполага и с много напреднал за времето си автопилот. Самолетът има и специално изработени протоколи за движение при слънчеви изригвания и повишен радиационен фон. Причината - самолетът лети по-високо от всички останали аероплани, достигайки около 18 000 метра надморска височина при стандартен свръхзвуков полет.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: iStock by Getty Images

През 1969 година "Конкорд" е напълно завършен. В началото на март аеропланът полита за пръв път, а в началото на октомври прави и първия свръхзвуков полет.

Средната свръхзвукова скорост от 2 158 км/ч, а максималната е 2 179 км/ч. Светът никога не е бил по-близо до определението "глобално село", що се отнася до транспорта на пътници.

Цените на билетите

Свръхзвуковият "Конкорд" започва редовните си полети от 1976 година. Дестинациите са "Лондон-Бахрейн" и "Париж-Рио де Жанейро". От 1977 година, въпреки протести относно нивата на шум, стартират и редовните полети "Лондон-Ню Йорк".

Няколко години преди това, учени използвали "Конкорд", за да следят и наблюдават слънчевото затъмнение от 1973 година. Вместо обичайните няколко минути, учените имали на разположение почти 2 часа, защото самолетът следвал движението на Слънцето.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Цените на билетите обаче били изключително високи. Полетът "Лондон-Ню Йорк" струвал 2 399 паунда, които са равностойни на около 8 200 паунда в днешно време.

За сравнение полет "Лондон-Ню Йорк" днес може да се намери за под 1000 лева, а понякога и за под 500 лв.

Пътническите места в "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Цената на поддръжката на самолета за един час също била висока, а консумацията му на гориво - огромна. До 1995 година "Конкорд" се смятал за един от най-безопасните самолети.

Той често превозва изцяло правителствени, военни или високопоставени пътници. С него лети дори кралица Елизабет II.

Инциденти и проблеми

На 25 юли 2000 година "Конкорд" излита за стандартен полет "Париж-Ню Йорк". На пистата гумите му удрят боклук. Парче от спуканата гума се забива под крилото. В този момент системата за вдигане на колесниците отказва. Резервоарът започва да губи гориво, а двигателите не могат да наберат скорост. Полет "4590" на Air France се разбива в хотел в предградията на Париж, само 2 минути след излитането си. На място умират всички пътници на борда.

Пилотската кабина на "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Проведеното разследване установява, че "Конкорд" страда от някои дефекти. Полетите са подновени чак в края на 2001 година, но доверието към самолета е намаляло.

На 10 април 2003 година, британският национален превозвач British Airways и френският Air France правят едновременно съобщение, че спират полетите на "Конкорд".

Мотивът е нерентабилността на Конкорд заради намалелия брой пътници след катастрофата от 2000 година, при която загиват 113 души край Париж. Друг аргумент са повишените разходи за гориво и поддръжка.

Заместник

Още с пенсионирането на "Конкорд" започва да се говори за негов наследник. Свръхзвуков пътнически самолет, който да е по-добър и с по-висока ефективност на двигателите. Аероплан, който да предложи по-нисък шум и достъпни билети.

Свръхзвуковият самолет "Конкорд"

Снимка: Wikimedia

Airbus създава проект, за самолет със скорост от поне 3 000 км/ч, целящ да намали пътя до Ню Йорк на около 2 часа. От 2015 година до сега няма много новини за този проект.

По-сериозно е начинанието на НАСА, целящо да разработи безшумен свръхзвуков самолет. Проектът X-59 Quiet SuperSonic вече показва добри резултати на тестове, като скоро се очакват и летателни такива.

Самолетът е проектиран да лети на височина над 16 километра при скорост от 1500 км/ч.

Безшумният X-59 Quiet SuperSonic

Снимка: NASA

Аеропланът, наречен X-59, ще може да лети от Ню Йорк до Лондон за 4 часа. Освен ниския шум, горивната ефективност също е подобрена.

Американската стартъп компания Boom Supersonic представи преди около година прототип на свръхзвуков пътнически самолет, който ще има 55 пътнически места на борда си. Той ще лети със скорост от 2700 км/ч.

Самолетът на стартъп компанията Boom Supersonic от Денвър

Снимка: Boom Supersonic

Освен това билетът ще струва 5 000 долара, което над 2 пъти по-евтино от билетите на пенсионирания свръхзвуков самолет "Конкорд".

Дори Русия дава индикации, че може да създаде свръхзвуков авиолайнер, базиран на Ту-160.

Илон Мъск пък планира да замени "Конкорд" с ракетата "Старшип", която ще може да транспортира 100 души на всяко място по Земята за максимум 1 час след излитането си.

"Старшип" е ракетата на Мъск, предвидена за колонизация на Марс

Снимка: SpaceX

Едва ли обаче ще видим някоя от тези идеи реализирана и комерсиално достъпна преди края на това десетилетие.

Най-големият проблем за бъдещите свръхзвукови самолети ще е да се справят с все по-високите екологични изисквания. Екоактивисти призовават за намаляване на въздушните пътнически превози и замяната им с бързи влакове. Причината - изгорелите газове и замърсяването на околната среда.

Направата на свръхзвуков самолет, който да е по-екологичен от съществуващите към този момент дозвукови авиолайнери е доста трудна задача. Ако различните държави и наддържавни организации наложат регулации на сектора, то нов свръхзвуков самолет може и така да не се появи.