Последните изтребители МиГ-21 от епохата на Студената война в Европа официално приключиха оперативната си служба. Хърватските военновъздушни сили бяха последният оператор на МиГ-21 на Стария континент.

Вижте как изглежда МиГ-21 >> >> >>

Те официално свалиха самолета от дежурство на 1 декември. Това слага край на една ера, започнала през 1959 г., когато този изтребител влезе в служба и се разпространи в повече от дузина европейски държави.

Преход към модерни изтребители

Хърватия вече е започнала да получава нови многофункционални изтребители Dassault Rafale, но тези самолети все още не са готови за оперативна служба, тъй като се използват за обучение на пилоти. Очаква се те да постигнат първоначална оперативна готовност до края на 2025 г., макар че този срок може да се удължи до началото на 2026 г.

Междувременно хърватското въздушно пространство ще бъде временно защитавано от италианските и унгарските военновъздушни сили, които ще използват съответно изтребители Eurofighter Typhoon и Saab Gripen. Тази подкрепа се предоставя безплатно в рамките на НАТО, по модел, подобен на мисията за защита на балтийските държави.

Историята на МиГ-21 в Хърватия

МиГ-21 изигра ключова роля в хърватската отбранителна способност. Въоръжен с инфрачервени ракети Р-60МК (AA-8 Aphid) и вътрешно оръдие 23 мм, самолетът служеше като гръбнак на противовъздушната отбрана на страната. За дълго време Хърватия разчиташе основно на зенитни оръдия и преносими зенитно-ракетни комплекси (MANPADS).

През последните години обаче броят на активните МиГ-21 значително намаля заради недостига на резервни части. Между 2013 и 2015 г. седем от тях преминаха през ремонт и модернизация в Украйна, но някои от новозакупените самолети имаха проблеми с произхода си, включително обвинения, че част от тях са сглобени с компоненти от стари български МиГ-21.

Краят на МиГ-21 в Европа

Хърватия е последната европейска държава, която използва МиГ-21, след като Румъния пенсионира своите модифицирани МиГ-21 LanceR през май 2023 г. С пенсионирането на тези самолети, приключва европейската история на един от най-емблематичните изтребители в света.

В Европа с МиГ-21 разполагаха още България, Сърбия, Унгария, Словакия, Чехия, Полша, Украйна, Беларус и Финландия. Самолетът бе използван и от Източна Германия.

МиГ-21 все още лети в небето на Индия, Северна Корея, Сирия, Куба, Ангола и някои други страни в Африка. В Европа той ще бъде запомнен като символ на една епоха и гръбнак на авиацията на страните от бившия социалистически лагер.

Какво можеше МиГ-21

МиГ-21 е създаден като ефективен самолет за постигане на превъзходство във въздуха, но в същото време може да носи ограничено количество бомби и ракети за унищожение на наземни цели.

Миналият век СССР произвежда над 10 000 такива изтребителя. Правят ги и още в Индия и Чехословакия. Китай създава собствено копие на самолета. Chengdu J-7, произведен в над 2 400 бройки.

По време на Студената война САЩ успяват да се сдобият с няколко варианта на МиГ-21, за които американските пилоти се изказват ласкаво.

Максималната скорост на съветският самолет е 2 175 км/ч, той е маневрен, а въоръжението включва автоматично оръжие с 200 снаряда, ракети въздух-въздух и 2 бомби с общо тегло до 1000 кг.

Самолетът обаче не може да носи модерен радар заради своя дизайн, а количеството на въоръжението му се оказва недостатъчно.

Китай е започнал да превръща бройки от своите Chengdu J-7 в дронове за въздушни тренировки и въздушни примамки.