Лабораторно отглежданото месо се приближава към американските чинии | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Лабораторно отглежданото месо се приближава към американските чинии
Снимка: iStockphoto by Getty Images

Лабораторно отглежданото месо се приближава към американските чинии

Ръководителите на компании за култивирано месо са оптимисти, че месото, отгледано в масивни стоманени вани, може да бъде включено в менюто до броени месеци

| Редактор: Стоян Гогов 24 2562

Някога научна фантастика, лабораторно отглежданото месо може да стане реалност в някои ресторанти в Съединените щати още тази година, пише Ройтерс, цитирана от БТА.

Ръководителите на компании за култивирано месо са оптимисти, че месото, отгледано в масивни стоманени вани, може да бъде включено в менюто до броени месеци, след като компания от бранша получи зелена светлина от ключов регулатор.

В знак на доверие някои ресторанти са назначили готвачи от висок клас като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, за да покажат най-накрая качеството на месото в техните заведения от висок клас.

Но за да стигне до крайната си дестинация - рафтовете на супермаркетите, култивираното месо се сблъсква с големи пречки, споделиха петима ръководители на бизнеси от иновационната сфера пред Ройтерс.

Компаниите трябва да привлекат повече средства, за да увеличат производството, което ще им позволи да предлагат своите "телешки пържоли" и "пилешки гърди" на по-достъпна цена. Същевременно те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат лабораторно отгледано месо.

Култивираното месо се извлича от малка проба от клетки, събрани от добитък, която след това се захранва с хранителни вещества, отглежда се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, и се преработва в нещо, което изглежда и има вкус като истинско парче месо.

Само една страна, Сингапур, досега е одобрила продукта за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да последват примера. Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) заяви през ноември, че култивиран месен продукт - пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния "ЪПСАЙД фуудс" (UPSIDE Foods), е безопасен за консумация от човека.

Сега компанията се надява да пусне продукта си в ресторантите още през 2023 г. и в магазините за хранителни стоки - до 2028 г., казаха ръководителите на фирмата.

"ЪПСАЙД" все още трябва да бъде инспектиран от Службата за безопасност и инспекция на храните към Министерството на земеделието на САЩ (USDA) и да получи одобрение от агенцията върху своите етикети.

"Безкланица"

В съоръжението на "ЪПСАЙД" в Емеривил, Калифорния, облечени в лабораторни престилки работници се вглеждат в сензорни екрани и наблюдават гигантски вани с вода, смесена с хранителни вещества. Месото се добива и обработва в помещение, което главният изпълнителен директор Ума Валети нарича "безкланица". Там то се инспектира и тества.

Компанията работи с Американската агенция по храните и лекарствата в продължение на четири години, преди да получи зелена светлина от агенцията през ноември, каза Валети. "Това е преломен момент за индустрията", допълни той.

Базираната в Калифорния компания за култивирано месо "ГУД мийт" (GOOD Meat) вече има висящо заявление в агенцията, за което досега не е съобщавано. Две други компании, базираната в Нидерландия "Моса мийт" (Mosa Meat) и базираната в Израел "Беливър мийтс" (Believer Meats), заявиха, че водят дискусии с ведомството.

Агенцията отказа да предостави подробности за висящи заявления за култивирано месо, но потвърди, че разговаря с множество компании.

Регулаторното одобрение е само първото препятствие за осигуряване на достъп до култивирано месо за широка група потребители. Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите, е разрастването на зараждащата се верига за доставки за хранителния микс за хранене на клетките и за масивните биореактори, необходими за производството на големи количества култивирано месо, казаха ръководители.

Засега производството е ограничено. Съоръжението на "ЪПСАЙД" има капацитет да произвежда 400 000 паунда (над 180 000 кг) култивирано месо годишно - малка част от общо 106-те милиарда паунда (близо 50 млрд. кг) конвенционално месо и домашни птици, произведени в Съединените щати през 2021 г., според Северноамериканския институт за месото, лобистка група на месната индустрия.

Ако компаниите не успеят да получат средствата, необходими за увеличаване на производството, техният продукт може никога да не достигне цена, при която да се конкурира с конвенционалното месо, коментира съоснователят на "ГУД мийт" Джош Тетрик.

Мащаб

Секторът на култивираното месо досега е събрал близо 2 милиарда долара инвестиции в световен мащаб, според данни, събрани от "Гуд фууд инститют" (Good Food Institute - GFI), изследователска група, фокусирана върху алтернативи на конвенционалното месо.

Но ще са необходими стотици милиони долари за "ГУД мийт", например, за изграждане на биореактори с размерите, необходими за производството на месо в голям мащаб, каза Тетрик.

Инвестициите в индустрията досега са ръководени от фирми за рисков капитал и големи хранителни компании. Голяма част от тези пари са насочени към Съединените щати, цел "номер 1" за производителите на култивирано месо поради размера и богатството на пазара, каза Джордан Бар Ам, партньор в "Маккинзи" (McKinsey & Company), който се фокусира върху алтернативни протеини.

Някои компании увеличават производството в САЩ дори преди продуктите им да бъдат одобрени от регулаторите.

"Беливър мийтс" планира да построи съоръжение в Северна Каролина, което ще бъде пуснато в експлоатация в началото на 2024 г. То ще може да произвежда 22 милиона паунда (близо 10 млн. кг) месо годишно, сподели главният изпълнителен директор Никол Джонсън-Хофман. И "ГУД мийт" има планове да увеличи производството си в Калифорния и Сингапур до 30 милиона паунда (над 13,6 млн. кг) годишно.

Европейският съюз заедно с Израел и други страни също работят върху регулаторни рамки за култивирано месо, но все още не са одобрили продукт за консумация от човека.

Нагласите на потребителите

Компаниите за култивирано месо планират да представят информация на потребителите, че техният продукт е по-екологичен и по-етичен от конвенционалното отглеждане на добитък за месо, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението към техния продукт сред някои купувачи.

От една страна, техният продукт не включва клане на животни, което компаниите се надяват да го направи привлекателен за хората, избягващи месото по морални причини. Животните остават невредими в процеса на събиране на клетки.

Друга привлекателна черта е, че отглеждането на месо в стоманен съд вместо в поле може да намали въздействието на животновъдството върху околната среда, което е отговорно за 14,5 процента от световните емисии на парникови газове чрез производство на фуражи, обезлесяване, управление на оборски тор и чревна ферментация (оригване на животните), според Организацията на ООН по прехрана и земеделие (ФАО).

Компаниите за месо на растителна основа също се обърнаха към потребителите с морални и екологични аргументи, въпреки че секторът е завладял само 1,4 процента от пазара на месо, според доклад на GFI.

Но компаниите за култивирано месо имат предимството да могат да твърдят, че техният продукт е истинско месо, заяви Тетрик. "Вероятно най-важното нещо, което научихме, е, че хората наистина обичат месо. Те вероятно няма да ядат много по-малко от него", допълни той.

И все пак, много хора са отвратени от култивираното месо, коментира Джанет Томияма, здравен психолог в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, която изучава диетите на хората.

В проучване от 2022 г., публикувано в "Journal of Environmental Psychology", тя установява, че 35 процента от месоядците и 55 процента от вегетарианците биха били твърде отвратени да опитат култивирано месо.

Някои хора може да възприемат това месо като "неестествено" и да имат негативно отношение към него, преди дори да го опитат, обясни тя.

За да привлекат колебаещите се купувачи, компаниите трябва да са възможно най-ясни за това как се произвежда техният продукт и дали е безопасен за консумация, посочи Тетрик, чиято компания е продавала продукта си в ресторанти в Сингапур. "Трябва да сте прозрачни за това, но по начин, който все още е апетитен", каза той.

"ЪПСАЙД" и "ГУД мийт" планират да "разпалят" вкуса на американците, като пуснат продуктите си в ресторанти от висок клас, след като те бъдат одобрени, като смятат, че потребителите там ще толерират по-високата цена и ще имат добро първо впечатление от тяхното месо.

Лабораторно отглежданото месо се приближава към американските чинии

Лабораторно отглежданото месо се приближава към американските чинии

Ръководителите на компании за култивирано месо са оптимисти, че месото, отгледано в масивни стоманени вани, може да бъде включено в менюто до броени месеци

| Редактор : Стоян Гогов 24 2562 Снимка: iStockphoto by Getty Images

Някога научна фантастика, лабораторно отглежданото месо може да стане реалност в някои ресторанти в Съединените щати още тази година, пише Ройтерс, цитирана от БТА.

Ръководителите на компании за култивирано месо са оптимисти, че месото, отгледано в масивни стоманени вани, може да бъде включено в менюто до броени месеци, след като компания от бранша получи зелена светлина от ключов регулатор.

В знак на доверие някои ресторанти са назначили готвачи от висок клас като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, за да покажат най-накрая качеството на месото в техните заведения от висок клас.

Но за да стигне до крайната си дестинация - рафтовете на супермаркетите, култивираното месо се сблъсква с големи пречки, споделиха петима ръководители на бизнеси от иновационната сфера пред Ройтерс.

Компаниите трябва да привлекат повече средства, за да увеличат производството, което ще им позволи да предлагат своите "телешки пържоли" и "пилешки гърди" на по-достъпна цена. Същевременно те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат лабораторно отгледано месо.

Култивираното месо се извлича от малка проба от клетки, събрани от добитък, която след това се захранва с хранителни вещества, отглежда се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, и се преработва в нещо, което изглежда и има вкус като истинско парче месо.

Само една страна, Сингапур, досега е одобрила продукта за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да последват примера. Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) заяви през ноември, че култивиран месен продукт - пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния "ЪПСАЙД фуудс" (UPSIDE Foods), е безопасен за консумация от човека.

Сега компанията се надява да пусне продукта си в ресторантите още през 2023 г. и в магазините за хранителни стоки - до 2028 г., казаха ръководителите на фирмата.

"ЪПСАЙД" все още трябва да бъде инспектиран от Службата за безопасност и инспекция на храните към Министерството на земеделието на САЩ (USDA) и да получи одобрение от агенцията върху своите етикети.

"Безкланица"

В съоръжението на "ЪПСАЙД" в Емеривил, Калифорния, облечени в лабораторни престилки работници се вглеждат в сензорни екрани и наблюдават гигантски вани с вода, смесена с хранителни вещества. Месото се добива и обработва в помещение, което главният изпълнителен директор Ума Валети нарича "безкланица". Там то се инспектира и тества.

Компанията работи с Американската агенция по храните и лекарствата в продължение на четири години, преди да получи зелена светлина от агенцията през ноември, каза Валети. "Това е преломен момент за индустрията", допълни той.

Базираната в Калифорния компания за култивирано месо "ГУД мийт" (GOOD Meat) вече има висящо заявление в агенцията, за което досега не е съобщавано. Две други компании, базираната в Нидерландия "Моса мийт" (Mosa Meat) и базираната в Израел "Беливър мийтс" (Believer Meats), заявиха, че водят дискусии с ведомството.

Агенцията отказа да предостави подробности за висящи заявления за култивирано месо, но потвърди, че разговаря с множество компании.

Регулаторното одобрение е само първото препятствие за осигуряване на достъп до култивирано месо за широка група потребители. Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите, е разрастването на зараждащата се верига за доставки за хранителния микс за хранене на клетките и за масивните биореактори, необходими за производството на големи количества култивирано месо, казаха ръководители.

Засега производството е ограничено. Съоръжението на "ЪПСАЙД" има капацитет да произвежда 400 000 паунда (над 180 000 кг) култивирано месо годишно - малка част от общо 106-те милиарда паунда (близо 50 млрд. кг) конвенционално месо и домашни птици, произведени в Съединените щати през 2021 г., според Северноамериканския институт за месото, лобистка група на месната индустрия.

Ако компаниите не успеят да получат средствата, необходими за увеличаване на производството, техният продукт може никога да не достигне цена, при която да се конкурира с конвенционалното месо, коментира съоснователят на "ГУД мийт" Джош Тетрик.

Мащаб

Секторът на култивираното месо досега е събрал близо 2 милиарда долара инвестиции в световен мащаб, според данни, събрани от "Гуд фууд инститют" (Good Food Institute - GFI), изследователска група, фокусирана върху алтернативи на конвенционалното месо.

Но ще са необходими стотици милиони долари за "ГУД мийт", например, за изграждане на биореактори с размерите, необходими за производството на месо в голям мащаб, каза Тетрик.

Инвестициите в индустрията досега са ръководени от фирми за рисков капитал и големи хранителни компании. Голяма част от тези пари са насочени към Съединените щати, цел "номер 1" за производителите на култивирано месо поради размера и богатството на пазара, каза Джордан Бар Ам, партньор в "Маккинзи" (McKinsey & Company), който се фокусира върху алтернативни протеини.

Някои компании увеличават производството в САЩ дори преди продуктите им да бъдат одобрени от регулаторите.

"Беливър мийтс" планира да построи съоръжение в Северна Каролина, което ще бъде пуснато в експлоатация в началото на 2024 г. То ще може да произвежда 22 милиона паунда (близо 10 млн. кг) месо годишно, сподели главният изпълнителен директор Никол Джонсън-Хофман. И "ГУД мийт" има планове да увеличи производството си в Калифорния и Сингапур до 30 милиона паунда (над 13,6 млн. кг) годишно.

Европейският съюз заедно с Израел и други страни също работят върху регулаторни рамки за култивирано месо, но все още не са одобрили продукт за консумация от човека.

Нагласите на потребителите

Компаниите за култивирано месо планират да представят информация на потребителите, че техният продукт е по-екологичен и по-етичен от конвенционалното отглеждане на добитък за месо, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението към техния продукт сред някои купувачи.

От една страна, техният продукт не включва клане на животни, което компаниите се надяват да го направи привлекателен за хората, избягващи месото по морални причини. Животните остават невредими в процеса на събиране на клетки.

Друга привлекателна черта е, че отглеждането на месо в стоманен съд вместо в поле може да намали въздействието на животновъдството върху околната среда, което е отговорно за 14,5 процента от световните емисии на парникови газове чрез производство на фуражи, обезлесяване, управление на оборски тор и чревна ферментация (оригване на животните), според Организацията на ООН по прехрана и земеделие (ФАО).

Компаниите за месо на растителна основа също се обърнаха към потребителите с морални и екологични аргументи, въпреки че секторът е завладял само 1,4 процента от пазара на месо, според доклад на GFI.

Но компаниите за култивирано месо имат предимството да могат да твърдят, че техният продукт е истинско месо, заяви Тетрик. "Вероятно най-важното нещо, което научихме, е, че хората наистина обичат месо. Те вероятно няма да ядат много по-малко от него", допълни той.

И все пак, много хора са отвратени от култивираното месо, коментира Джанет Томияма, здравен психолог в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, която изучава диетите на хората.

В проучване от 2022 г., публикувано в "Journal of Environmental Psychology", тя установява, че 35 процента от месоядците и 55 процента от вегетарианците биха били твърде отвратени да опитат култивирано месо.

Някои хора може да възприемат това месо като "неестествено" и да имат негативно отношение към него, преди дори да го опитат, обясни тя.

За да привлекат колебаещите се купувачи, компаниите трябва да са възможно най-ясни за това как се произвежда техният продукт и дали е безопасен за консумация, посочи Тетрик, чиято компания е продавала продукта си в ресторанти в Сингапур. "Трябва да сте прозрачни за това, но по начин, който все още е апетитен", каза той.

"ЪПСАЙД" и "ГУД мийт" планират да "разпалят" вкуса на американците, като пуснат продуктите си в ресторанти от висок клас, след като те бъдат одобрени, като смятат, че потребителите там ще толерират по-високата цена и ще имат добро първо впечатление от тяхното месо.