Началникът на Щаба на ВВС на САЩ публикува първи официални данни за изтребителя F-47
Обсегът му е наистина огромен, а невидимостта му ще е по-висока от тази на F-22 и F-35
Началникът на Щаба на Военновъздушните сили на САЩ, генерал Дейвид Олвин, публикува в акаунта си в X графика, сравняваща изтребителите от 4-то, 5-то и бъдещо 6-то поколение на ВВС, както и бъдещите им бойни дронове Collaborative Combat Aircraft (CCA).
Това изображение предоставя първи официални технически данни за някои от тези платформи, включително и това, че новият изтребител F-47 Next Generation Air Dominance (NGAD), разработван от Boeing, ще има боен радиус от "над 1000" морски мили или над 1852 километра.
Защо обхватът и характеристиките на F-47 са толкова важни?
Според военните стратези големият обхват позволява дълбоко проникване на стлет самолетите във въздушното пространство на противника. Освен това то е необходимо и за по-свободно изпълнение на мисии над Тихия океан.
Ако F-47 постигне около 50% по-голям обхват спрямо сегашните самолети, това би дало шанс да оперира от тихоокеанските острови, които могат да се превърнат в "непотопяеми самолетоносачи". Счита се, че именно Тихият океан може да се превърне в арена на сблъсък между САЩ и Китай.
Не е ясно какво точно означава "+" в цифрата за радиуса. Дали става дума за 50 допълнителни мили или 250? Освен това всички официално публикувани данни са внимателно подбрани, за да не разкриват твърде много пред вражески разузнавателни служби.
Скорост и "Stealth++"
Графиката посочва, че F-47 ще лети с над Mach 2 (над два пъти скоростта на звука), което съвпада с думите на бившия президент Доналд Тръмп при обявяването на програмата. По-важно от максималната скорост обаче е дали самолетът ще може да поддържа висока скорост без форсаж (т.нар. "суперкруз") ефективно.
В графиката F-47 е описан със "Stealth++" (ултрастелт), за разлика от "Stealth+" при F-22 и "Stealth" при F-35.
Това предполага, че ще е почти невидим за радар, с намалена инфрачервена следа и вероятно с всестранна (360-градусова) радарна незабележимост.
Въпреки това, наличието на малки предни крила (наричани още предни хоризонтални стабилизатори) в концептуалните изображения събужда съмнения дали те не нарушават стелт характеристиките — възможно е тези елементи да са умишлено включени за заблуда на разузнаването.
Производствени планове
Според генерал Олвин, програмата предвижда 185 броя F-47, което съответства на броя на наличните F-22 и подсказва, че все още се следва стратегията за директна подмяна.
Това също така съвпада с прогнозите на бившия министър на ВВС Франк Кендал, който посочи, че NGAD ще бъде около три пъти по-скъп от настоящите изтребители, което ограничава броя на възможните доставки.
Първи полет и въвеждане в експлоатация
Инфографиката посочва, че F-47 ще стане оперативен между 2025 и 2029 г., но най-вероятно това е прозорецът за първи полет и начални тестове. Това важи и за безпилотните системи YQF-42A и YQF-44A, които са част от програмата CCA.
Инфографиката показва, че ВВС планират над 1000 единици от различни варианти на дроновете, които трябва да служат и като безпилотни изтребители.
Интересен момент е, че за първи път се споменава конкретен боен радиус за CCA — 700 морски мили или над 1200 километра. Това е по-малко от обхвата на F-47 и предизвиква въпроси, тъй като пилотируемият изтребител ще трябва да действа като управляваща платформа за CCA. При следващи версии на CCA може да се очаква по-голям обхват.
Очаква се YQF-42A и YQF-44A да бъдат предимно подзвукови, макар че YQF-44A може да изпълнява ограничени маневри при свръхзвукова скорост. Стелт характеристиките са ограничени - оптимизирани основно за намалена видимост отпред - но все пак ще осигурят известна степен на оцеляване в бойна среда.