Бъдещите самолети може и да изглеждат подобно на сегашните, но под повърхността си те вероятно ще бъдат съвсем различни. Това е визията, която НАСА се стреми да подкрепи с пет гранта за изследвания на обща стойност 11.5 милиона долара.

Програмата Advanced Aircraft Concepts for Environmental Sustainability 2050 (AACES) е инициативен проект на ранен етап, целящ да открие "трансформиращи решения", които да приближат самолетната индустрия, известна с въглеродните си емисии, към устойчивост.

Разбира се, тези средства не са достатъчни за създаване на работещ самолет, а идеите са само концепции — но няколко милиона могат да се окажат разликата между оставането на една нова технология в лабораторията и нейното реално тестване.

Два от наградените проекти са по-близо до дебюта си. Например, Electra вече има летящ прототип на своя електрически самолет, а финансирането ще бъде използвано за усъвършенстване на тази технология.

JetZero пък съчетава криогенно течно водородно гориво с необичаен корпус с обединени криле, който се вижда на изображението.

Останалите три проекта засега са все още на чертожната дъска.

Georgia Tech ще изследва нови горива, системи за задвижване и конфигурации, които изглеждат обещаващи за програмата им ATH2ENA.

Гигантът Pratt and Whitney ще разглежда "широк спектър" от технологии за задвижване, с цел да намали разхода на гориво и емисиите (като метод за намаляване на вредите).

Aurora Flight Sciences, компания, собственост на Boeing, изглежда има най-неясно описание от всички - тя ще проведе "цялостно, открито проучване на технологии и концепции за самолети."

Интересно е, че сред наградените липсват стартиращи компании за електрическо задвижване и полети, които в последно време привличат значителни инвестиции. Може би финансирането от НАСА не е достатъчно примамливо за компании, разчитащи на венчърни капиталови фондове, или пък визиите им за бъдещето на авиацията са твърде различни (повечето от тях всъщност се фокусират върху транспортни дронове за малък брой пътници).