Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната
Снимка: Wikimedia

Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната

Успехът на ракетата "Сатурн 5" се дължи на разработките на професор Табаков.

| Редактор: Стоян Гогов 281 24633

В Дома на културата в Пловдив бе открита документална изложба с 23 табла, посветени на живота и делото на проф. Виден Табаков - българинът, който се включва в екипа на Вернер фон Браун и допринася за кацането на Нийл Армстронг на Луната и за развитието на космическата програма на САЩ, съобщава "Пловдив24".

"Проф. д‐р Виден Табаков е един от най‐изявените изследователи на НАСА", споделя Георги Дренски, пилот от САЩ, който става последния докторант на проф. Табаков.

Сред многобройните заслуги на българина за развитието на авиокосмическата техника и технологии се откроява дейността му относно ракетата-носител "Сатурн 5", с която американските астронавти осъществиха пилотирани полети до Луната по програмата "Аполо", а неговият близък приятел Нийл Армстронг стана първият човек, стъпил на повърхността на Луната.

Проф. Табаков е организирал и оглавявал дълги години Института за космически науки в Университета в Синсинати, където е имал 300 успешни докторанти по аерокосмическо инженерство и инженерна механика. Между неговите изявени докторанти и сътрудници е Нийл Армстронг, който пръв стъпва на Луната. Самият Армстронг е бил професор по аерокосмическо инженерство в отдела на Табаков в Университета в Синсинати и става негов неразделен приятел.

Цитира се и един разговор между двамата, в който Амстронг се обръща към приятеля си с думите: "Моля те, направи така, че да успеем да се върнем от полета...". А проф. Табаков му обещава, че ще направи всичко по силите си и ще успее, както и се случва.

Когато програма "Аполо" стартира, се оказва, че сплавите, които се използват за ракетните двигатели, не могат да издържат на високите температури.

Затова ръководителят на програмата Вернер фон Браун, който е бил член на научно жури на докторантурата на проф. Табаков, привлича към екипа на "Аполо" българския учен. Виден Табаков разработва необходимите високотехнологични сплави и дава конструктивните решения, които позволяват ракетата да издържи на изключително високите температури, развиващи се при космически полет, разказа още д-р Георги Дренски. 

Благодарение на разработките на проф. Табаков се удължава 3 пъти живота на самолетните двигатели. Изчислено в пари, може да се види какъв невероятен принос е това за авиостроенето. Като специалист по сплавите, той има съществен принос и в работата на редица автогиганти като Дженерал моторс и много други, които го канят да консултира процесите на създаване на редица подобрения в автомобилната индустрия, разказа още Георги Дренски.

Днес на входа на университета в Синсинати, студентите биват посрещнати от две огромни пана - едното с Нийл Амстронг, другото - с проф. Виден Табаков. Лабораторията, в която е работил в Университета в Синсинати, e наречена на името на проф. Виден Табаков през 2009 г. Наред с многобройните научни награди проф. Табаков е удостоен и с признание от НАСА за приноса му. През 2014 г. проф. Виден Табаков е обявен за почетен професор на НАСА. Два пъти е обявяван за "Инженер на годината" на САЩ, има и награда за цялостен принос.

Табаков е един от малкото натурализирани в Америка европейци, на които се оказва такава чест. Въпреки че работи в една строго секретна сфера, проф. Табаков има над 400 публикации в едни от най-авторитетните световни научни издания.

Виден Табаков е роден през 1919 г. във видинското село Стакевци. Още от края на 30-те се занимава с авио-космически разработки, като от началото на 40-те живее в Германия, а през 1944 година попада в екипа на Вернер фон Браун, главният конструктор на немските балистични ракети "Фау-2". През 1948 г. заминава за Аржентина, където заедно с италиански и немски инженери участва в разработването на първия аржентински свръхзвуков самолет - IAe Pulqui II. По-късно той се връща в Западна Германия, а от там - в САЩ.

Проф. Табаков умира през 2015 година.

Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната

Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната

Успехът на ракетата "Сатурн 5" се дължи на разработките на професор Табаков.

| Редактор : Стоян Гогов 281 24633 Снимка: Wikimedia

В Дома на културата в Пловдив бе открита документална изложба с 23 табла, посветени на живота и делото на проф. Виден Табаков - българинът, който се включва в екипа на Вернер фон Браун и допринася за кацането на Нийл Армстронг на Луната и за развитието на космическата програма на САЩ, съобщава "Пловдив24".

"Проф. д‐р Виден Табаков е един от най‐изявените изследователи на НАСА", споделя Георги Дренски, пилот от САЩ, който става последния докторант на проф. Табаков.

Сред многобройните заслуги на българина за развитието на авиокосмическата техника и технологии се откроява дейността му относно ракетата-носител "Сатурн 5", с която американските астронавти осъществиха пилотирани полети до Луната по програмата "Аполо", а неговият близък приятел Нийл Армстронг стана първият човек, стъпил на повърхността на Луната.

Проф. Табаков е организирал и оглавявал дълги години Института за космически науки в Университета в Синсинати, където е имал 300 успешни докторанти по аерокосмическо инженерство и инженерна механика. Между неговите изявени докторанти и сътрудници е Нийл Армстронг, който пръв стъпва на Луната. Самият Армстронг е бил професор по аерокосмическо инженерство в отдела на Табаков в Университета в Синсинати и става негов неразделен приятел.

Цитира се и един разговор между двамата, в който Амстронг се обръща към приятеля си с думите: "Моля те, направи така, че да успеем да се върнем от полета...". А проф. Табаков му обещава, че ще направи всичко по силите си и ще успее, както и се случва.

Когато програма "Аполо" стартира, се оказва, че сплавите, които се използват за ракетните двигатели, не могат да издържат на високите температури.

Затова ръководителят на програмата Вернер фон Браун, който е бил член на научно жури на докторантурата на проф. Табаков, привлича към екипа на "Аполо" българския учен. Виден Табаков разработва необходимите високотехнологични сплави и дава конструктивните решения, които позволяват ракетата да издържи на изключително високите температури, развиващи се при космически полет, разказа още д-р Георги Дренски. 

Благодарение на разработките на проф. Табаков се удължава 3 пъти живота на самолетните двигатели. Изчислено в пари, може да се види какъв невероятен принос е това за авиостроенето. Като специалист по сплавите, той има съществен принос и в работата на редица автогиганти като Дженерал моторс и много други, които го канят да консултира процесите на създаване на редица подобрения в автомобилната индустрия, разказа още Георги Дренски.

Днес на входа на университета в Синсинати, студентите биват посрещнати от две огромни пана - едното с Нийл Амстронг, другото - с проф. Виден Табаков. Лабораторията, в която е работил в Университета в Синсинати, e наречена на името на проф. Виден Табаков през 2009 г. Наред с многобройните научни награди проф. Табаков е удостоен и с признание от НАСА за приноса му. През 2014 г. проф. Виден Табаков е обявен за почетен професор на НАСА. Два пъти е обявяван за "Инженер на годината" на САЩ, има и награда за цялостен принос.

Табаков е един от малкото натурализирани в Америка европейци, на които се оказва такава чест. Въпреки че работи в една строго секретна сфера, проф. Табаков има над 400 публикации в едни от най-авторитетните световни научни издания.

Виден Табаков е роден през 1919 г. във видинското село Стакевци. Още от края на 30-те се занимава с авио-космически разработки, като от началото на 40-те живее в Германия, а през 1944 година попада в екипа на Вернер фон Браун, главният конструктор на немските балистични ракети "Фау-2". През 1948 г. заминава за Аржентина, където заедно с италиански и немски инженери участва в разработването на първия аржентински свръхзвуков самолет - IAe Pulqui II. По-късно той се връща в Западна Германия, а от там - в САЩ.

Проф. Табаков умира през 2015 година.