Нийл Армстронг молил българин да го върне жив от Луната
Успехът на ракетата "Сатурн 5" се дължи на разработките на професор Табаков.
В Дома на културата в Пловдив бе открита документална изложба с 23 табла, посветени на живота и делото на проф. Виден Табаков - българинът, който се включва в екипа на Вернер фон Браун и допринася за кацането на Нийл Армстронг на Луната и за развитието на космическата програма на САЩ, съобщава "Пловдив24".
"Проф. д‐р Виден Табаков е един от най‐изявените изследователи на НАСА", споделя Георги Дренски, пилот от САЩ, който става последния докторант на проф. Табаков.
Сред многобройните заслуги на българина за развитието на авиокосмическата техника и технологии се откроява дейността му относно ракетата-носител "Сатурн 5", с която американските астронавти осъществиха пилотирани полети до Луната по програмата "Аполо", а неговият близък приятел Нийл Армстронг стана първият човек, стъпил на повърхността на Луната.
Проф. Табаков е организирал и оглавявал дълги години Института за космически науки в Университета в Синсинати, където е имал 300 успешни докторанти по аерокосмическо инженерство и инженерна механика. Между неговите изявени докторанти и сътрудници е Нийл Армстронг, който пръв стъпва на Луната. Самият Армстронг е бил професор по аерокосмическо инженерство в отдела на Табаков в Университета в Синсинати и става негов неразделен приятел.
Цитира се и един разговор между двамата, в който Амстронг се обръща към приятеля си с думите: "Моля те, направи така, че да успеем да се върнем от полета...". А проф. Табаков му обещава, че ще направи всичко по силите си и ще успее, както и се случва.
Когато програма "Аполо" стартира, се оказва, че сплавите, които се използват за ракетните двигатели, не могат да издържат на високите температури.
Затова ръководителят на програмата Вернер фон Браун, който е бил член на научно жури на докторантурата на проф. Табаков, привлича към екипа на "Аполо" българския учен. Виден Табаков разработва необходимите високотехнологични сплави и дава конструктивните решения, които позволяват ракетата да издържи на изключително високите температури, развиващи се при космически полет, разказа още д-р Георги Дренски.
Благодарение на разработките на проф. Табаков се удължава 3 пъти живота на самолетните двигатели. Изчислено в пари, може да се види какъв невероятен принос е това за авиостроенето. Като специалист по сплавите, той има съществен принос и в работата на редица автогиганти като Дженерал моторс и много други, които го канят да консултира процесите на създаване на редица подобрения в автомобилната индустрия, разказа още Георги Дренски.
Днес на входа на университета в Синсинати, студентите биват посрещнати от две огромни пана - едното с Нийл Амстронг, другото - с проф. Виден Табаков. Лабораторията, в която е работил в Университета в Синсинати, e наречена на името на проф. Виден Табаков през 2009 г. Наред с многобройните научни награди проф. Табаков е удостоен и с признание от НАСА за приноса му. През 2014 г. проф. Виден Табаков е обявен за почетен професор на НАСА. Два пъти е обявяван за "Инженер на годината" на САЩ, има и награда за цялостен принос.
Табаков е един от малкото натурализирани в Америка европейци, на които се оказва такава чест. Въпреки че работи в една строго секретна сфера, проф. Табаков има над 400 публикации в едни от най-авторитетните световни научни издания.
Виден Табаков е роден през 1919 г. във видинското село Стакевци. Още от края на 30-те се занимава с авио-космически разработки, като от началото на 40-те живее в Германия, а през 1944 година попада в екипа на Вернер фон Браун, главният конструктор на немските балистични ракети "Фау-2". През 1948 г. заминава за Аржентина, където заедно с италиански и немски инженери участва в разработването на първия аржентински свръхзвуков самолет - IAe Pulqui II. По-късно той се връща в Западна Германия, а от там - в САЩ.
Проф. Табаков умира през 2015 година.