Прахосмукачките-роботи, които променят начина на чистене | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Прахосмукачките-роботи, които променят начина на чистене 4
Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

Прахосмукачките-роботи, които променят начина на чистене

Тези уреди спестяват ценно време, което можем да прекараме с децата, близките или приятелите си

| Редактор: Надежда Христова 0 13304

Какво знаем и какво не за прахосмукачките-роботи и иновациите в почистването на дома, които от лукс се превърнаха в ежедневие? Разговаряме с Деяна Сотирова, маркетинг мениджър на "Цертус Меркатус БГ" ЕООД, официален вносител на iRobot за България, в специално интервю за Dir.bg.

- Компанията iRobot е основана през далечната вече 1990 г., а 12 години по-късно на пазара се появява първата Roomba®, прахосмукачка-робот за домашна употреба. Какво се случи оттогава?

Да, компанията е основана преди 30 години от трима учени от Масачузетския университет. Реално още през 1997 г. те имат разработен прототип на прахосмукачка-робот Roomba®, но им отнема още няколко години, за да я доусъвършенстват и да я представят официално на пазара. Интересен факт и важна подробност е, че първоначално iRobot започва дейността си с разработването на роботи за развойна дейност, роботи за изследване на Космоса в сътрудничество с НАСА, както и на военни роботи в сътрудничество с Пентагона. След това усилията на компанията се насочват към създаването на практични, високотехнологични уреди, които да улеснят живота на обикновените хора. Оттогава досега iRobot има 1500 патента, а в световен мащаб са продадени 30 милиона домакински робота.

- На какво, според Вас, се дължи огромният успех на роботите, които се грижат за чистотата на дома?

Отговорът се крие в самия въпрос. Прахосмукачките-роботи чистят сами, без нужда от контрол или супервизия, и правят това отлично. Те поддържат ежедневната чистота на дома. Ако прах забърсваме един път седмично, а прозорците почистваме няколко пъти годишно, то почти всички домакинства се нуждаят от чисти подове и добра хигиена на подовите настилки всеки ден. В същото време - в нашето забързано ежедневие, когато се налага постоянно да жонглираме със задачи, отговорности и ангажименти, прахосмукачката-робот, която чисти сама, спестява ценно време, което можем да прекараме с децата, близките или приятелите си.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- В България iRobot бе първата компания в сегмента. Доскоро нямахте конкуренция, но това се промени. Какъв пазарен дял имате към момента и колко робота сте продали?

Наистина преди няколко години, когато започнахме да популяризираме марката в България, нямахме сериозна конкуренция. В същото време беше много трудно, защото прахосмукачките-роботи, като категория домакински уреди, не беше позната на българските домакинства, а брандът - неизвестен. Дори самите търговци тогава не вярваха, че такъв робот може да замени стандартната прахосмукачка и да почисти отлично. Като добавим и факта, че цената на прахосмукачките-роботи беше по-висока, а пазарът в България бе ограничен и ценово ориентиран - началото беше доста трудно.

С годините обаче, с правилната дистрибуционна политика, с изграждане на мрежа и последователна комуникация, ние успяхме да наложим продукта и преди всичко да изградим доверие към iRobot. Към днешна дата конкуренция има, но конкуренцията винаги е полезна. Продължаваме да имаме около 65 процента пазарен дял, а като брой продадени прахосмукачки-роботи, ако включим и бройката от 2020 г., която очакваме - около 25 000 Roomba роботи вече са при българските семейства. Можем спокойно да кажем, че нас конкуренцията ни стимулира, а не ни плаши.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- Българинът е скептичен към новостите. Довери ли се на иновациите на iRobot и лукс ли са все още прахосмукачките-роботи?

Вече не са лукс, а необходимост. Преди няколко години прахосмукачката-робот се възприемаше като луксозен продукт, достъпен само за по-заможните хора. През 2020 г. обаче, когато всички сме изправени пред справянето със социалната изолация, когато останахме за по-дълго време вкъщи, работим от дома, учим от дома и въобще сме концентрирани между стените на нашия дом, нуждата от помощник в почистването стана все по-осезаема. Все повече клиенти търсят прахосмукачки-роботи, които да чистят добре, а iRobot предлага уреди, които са доказали своето качество и са съвсем приемливи като цена.

- Има ли конкретен модел, който препоръчвате на онези клиенти, недоверчиви към твърдението, че робот може да изчисти по-добре от самите тях? Например за човек, който живее сам или за семейство с деца и домашен любимец.

iRobot предлага различни модели прахосмукачки-роботи с различен набор от функции. Макар че не позиционираме продуктите като роботи за семейства с деца, с домашни любимци или за хора, които живеят сами, ние много държим на индивидуалния подход. Затова е добре, когато човек иска да си закупи прахосмукачка-робот да направи връзка с нас. Опитваме се максимално добре да разберем навиците и нуждите на съответния клиент - какво е домакинството, каква е квадратурата на жилището, което трябва да бъде почистено, как е организирано ежедневието на клиента и разбира се какви са очакванията му от продукта, който ще закупи. Така, след като имаме необходимата информация, можем да предложим конкретен модел. За нас е много важно да продадем правилния робот на клиента и той да остане доволен от резултатите.

- В условията на пандемия какви са предизвикателствата пред IRobot и как премина компанията през най-трудните 6 месеца от тази година?

Covid-19 се отрази на бизнеса в целия свят. За нас първите няколко седмици бяха най-предизвикателни. IRobot се продава основно през търговските вериги и в по-малки обекти, така че през тези първи дни, когато държавата беше затворена, никой не знаеше какво ще се случи. Хубавото е, че след първоначалния шок, всички се мобилизирахме и животът продължи, разбира се, спазвайки всички противоепидемични мерки. Нашият бизнес обаче не мога да кажа, че е пострадал, по-скоро обратното, защото оставайки си вкъщи, нашите клиенти имаха нужда от домашен помощник, като прахосмукачките-роботи Roomba и подочистачките Braava. Защото пандемията преобърна живота ни. Много хора ползваха услугите на почистващи фирми или помощници, но поради опасността от зараза, се обърнаха към роботите.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- Как iRobot вижда бъдещето? Върху какви продукти работи компанията?

iRobot е пионер в разработването на домакинските почистващи роботи - прахосмукачки и мопове. Компанията живее в бъдещето. Ние постоянно подобряваме иновациите и самия софтуер на продуктите, създаваме по-интуитивни и по-умни роботи, разширяваме портфолиото си. Мога да кажа, че iRobot вижда бъдещето с повече високотехнологични уреди, разработени в помощ и за улеснение на хората. И със сигурност домакинствата от бъдещето нямат притеснения за ежедневната чистота и хигиена на подовете в домовете си.

 *Материалът е подготвен с покрепата и съдейстивето на iRobot

Прахосмукачките-роботи, които променят начина на чистене 4

Прахосмукачките-роботи, които променят начина на чистене

Тези уреди спестяват ценно време, което можем да прекараме с децата, близките или приятелите си

| Редактор : Надежда Христова 0 13304 Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

Какво знаем и какво не за прахосмукачките-роботи и иновациите в почистването на дома, които от лукс се превърнаха в ежедневие? Разговаряме с Деяна Сотирова, маркетинг мениджър на "Цертус Меркатус БГ" ЕООД, официален вносител на iRobot за България, в специално интервю за Dir.bg.

- Компанията iRobot е основана през далечната вече 1990 г., а 12 години по-късно на пазара се появява първата Roomba®, прахосмукачка-робот за домашна употреба. Какво се случи оттогава?

Да, компанията е основана преди 30 години от трима учени от Масачузетския университет. Реално още през 1997 г. те имат разработен прототип на прахосмукачка-робот Roomba®, но им отнема още няколко години, за да я доусъвършенстват и да я представят официално на пазара. Интересен факт и важна подробност е, че първоначално iRobot започва дейността си с разработването на роботи за развойна дейност, роботи за изследване на Космоса в сътрудничество с НАСА, както и на военни роботи в сътрудничество с Пентагона. След това усилията на компанията се насочват към създаването на практични, високотехнологични уреди, които да улеснят живота на обикновените хора. Оттогава досега iRobot има 1500 патента, а в световен мащаб са продадени 30 милиона домакински робота.

- На какво, според Вас, се дължи огромният успех на роботите, които се грижат за чистотата на дома?

Отговорът се крие в самия въпрос. Прахосмукачките-роботи чистят сами, без нужда от контрол или супервизия, и правят това отлично. Те поддържат ежедневната чистота на дома. Ако прах забърсваме един път седмично, а прозорците почистваме няколко пъти годишно, то почти всички домакинства се нуждаят от чисти подове и добра хигиена на подовите настилки всеки ден. В същото време - в нашето забързано ежедневие, когато се налага постоянно да жонглираме със задачи, отговорности и ангажименти, прахосмукачката-робот, която чисти сама, спестява ценно време, което можем да прекараме с децата, близките или приятелите си.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- В България iRobot бе първата компания в сегмента. Доскоро нямахте конкуренция, но това се промени. Какъв пазарен дял имате към момента и колко робота сте продали?

Наистина преди няколко години, когато започнахме да популяризираме марката в България, нямахме сериозна конкуренция. В същото време беше много трудно, защото прахосмукачките-роботи, като категория домакински уреди, не беше позната на българските домакинства, а брандът - неизвестен. Дори самите търговци тогава не вярваха, че такъв робот може да замени стандартната прахосмукачка и да почисти отлично. Като добавим и факта, че цената на прахосмукачките-роботи беше по-висока, а пазарът в България бе ограничен и ценово ориентиран - началото беше доста трудно.

С годините обаче, с правилната дистрибуционна политика, с изграждане на мрежа и последователна комуникация, ние успяхме да наложим продукта и преди всичко да изградим доверие към iRobot. Към днешна дата конкуренция има, но конкуренцията винаги е полезна. Продължаваме да имаме около 65 процента пазарен дял, а като брой продадени прахосмукачки-роботи, ако включим и бройката от 2020 г., която очакваме - около 25 000 Roomba роботи вече са при българските семейства. Можем спокойно да кажем, че нас конкуренцията ни стимулира, а не ни плаши.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- Българинът е скептичен към новостите. Довери ли се на иновациите на iRobot и лукс ли са все още прахосмукачките-роботи?

Вече не са лукс, а необходимост. Преди няколко години прахосмукачката-робот се възприемаше като луксозен продукт, достъпен само за по-заможните хора. През 2020 г. обаче, когато всички сме изправени пред справянето със социалната изолация, когато останахме за по-дълго време вкъщи, работим от дома, учим от дома и въобще сме концентрирани между стените на нашия дом, нуждата от помощник в почистването стана все по-осезаема. Все повече клиенти търсят прахосмукачки-роботи, които да чистят добре, а iRobot предлага уреди, които са доказали своето качество и са съвсем приемливи като цена.

- Има ли конкретен модел, който препоръчвате на онези клиенти, недоверчиви към твърдението, че робот може да изчисти по-добре от самите тях? Например за човек, който живее сам или за семейство с деца и домашен любимец.

iRobot предлага различни модели прахосмукачки-роботи с различен набор от функции. Макар че не позиционираме продуктите като роботи за семейства с деца, с домашни любимци или за хора, които живеят сами, ние много държим на индивидуалния подход. Затова е добре, когато човек иска да си закупи прахосмукачка-робот да направи връзка с нас. Опитваме се максимално добре да разберем навиците и нуждите на съответния клиент - какво е домакинството, каква е квадратурата на жилището, което трябва да бъде почистено, как е организирано ежедневието на клиента и разбира се какви са очакванията му от продукта, който ще закупи. Така, след като имаме необходимата информация, можем да предложим конкретен модел. За нас е много важно да продадем правилния робот на клиента и той да остане доволен от резултатите.

- В условията на пандемия какви са предизвикателствата пред IRobot и как премина компанията през най-трудните 6 месеца от тази година?

Covid-19 се отрази на бизнеса в целия свят. За нас първите няколко седмици бяха най-предизвикателни. IRobot се продава основно през търговските вериги и в по-малки обекти, така че през тези първи дни, когато държавата беше затворена, никой не знаеше какво ще се случи. Хубавото е, че след първоначалния шок, всички се мобилизирахме и животът продължи, разбира се, спазвайки всички противоепидемични мерки. Нашият бизнес обаче не мога да кажа, че е пострадал, по-скоро обратното, защото оставайки си вкъщи, нашите клиенти имаха нужда от домашен помощник, като прахосмукачките-роботи Roomba и подочистачките Braava. Защото пандемията преобърна живота ни. Много хора ползваха услугите на почистващи фирми или помощници, но поради опасността от зараза, се обърнаха към роботите.

Снимка: Тед Георгиев, Dir.bg

- Как iRobot вижда бъдещето? Върху какви продукти работи компанията?

iRobot е пионер в разработването на домакинските почистващи роботи - прахосмукачки и мопове. Компанията живее в бъдещето. Ние постоянно подобряваме иновациите и самия софтуер на продуктите, създаваме по-интуитивни и по-умни роботи, разширяваме портфолиото си. Мога да кажа, че iRobot вижда бъдещето с повече високотехнологични уреди, разработени в помощ и за улеснение на хората. И със сигурност домакинствата от бъдещето нямат притеснения за ежедневната чистота и хигиена на подовете в домовете си.

 *Материалът е подготвен с покрепата и съдейстивето на iRobot